Nekromanti ?Blandade varianter?

Mörker

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
309
Location
Hindenburg
Jag funderade lite över en sak, nämligen om man skulle kunna kombinera två sorters spel (bräd- och rollspel t.ex.) och om det redan finns några exempel; och säg inte datorrollspel!

Fundera lite och skriv sedan.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Jag funderade lite över en sak, nämligen om man skulle kunna kombinera två sorters spel (bräd- och rollspel t.ex.) och om det redan finns några exempel; och säg inte datorrollspel!
Tja, jag har gjort några småprogram för att ta hand om apjobbet i en del brädspel (civilizationskorten och deras rabatter och requirements med mera, tabellhanteringen i Blue Max och några till). Var det sådant du menade?
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Jag minns då...

Jo jag minns när vi satt hemma hos Arvid och spelade TwilightImperium med några av hans vänner. Då fixade vi roller som vi spelade ganska skönt. Just då hade de onda människorna med onda röda ögon(även kallade Barony of Letnev) och de goda människorna med konstiga knän(även kallat Federation of Sol) gått ihop för döda de onda grodcyborgsen(minns ej namnet) och de onda knarkande lejonen(Hasaner). Allt slutade med kaos och alla dog.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ett mer korrekt svar vore kanske..

"Mutantstaden", blandning av rollspel och strategispel. Och sådana blandningar, eller åtminstone rollspel och figurspel, är ju rätt vanliga i dioraman.
 

Dofhjort

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
153
Location
Stockholm
När jag spelar Supremacy (brädspel om tredje världskriget) brukar jag ibland ha tennfigurer som representerar olika ministerposter i min regering. Det är alltså bräd-roll-figurspel allt i ett. Räknas det :p
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
I den gamla AD&D-världen Birthright spelade man oftast kungar och andra potentater. Jag har iofs inte spelat det själv, men som jag har förstått det så ledde det till att man blandade strategispel ("Den här månaden ägnar jag mig åt alkemisk forskning, jag spionerar på grannriket, och jag skickar diplomatiska sändebud till det andra grannriket") med traditionellt äventyrarrollspel och fältslag.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,907
Location
The Culture
Civilisationsstöd

Tja, jag har gjort några småprogram för att ta hand om apjobbet i en del brädspel (civilizationskorten och deras rabatter och requirements med mera, tabellhanteringen i Blue Max och några till).
Jag har aldrig spelat Civilization utan datorstöd för att räkna ut hur mycket korten kostar. Med tanke på hur lång tid det tar för en del spelare att bestämma vad de ska köpa när de ser en färdig lista på en skärm vågar jag knappt tänka på hur lång tid det ska ta om de måste räkna ut kostnaderna själva...

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Civilisationsstöd

Jag har aldrig spelat Civilization utan datorstöd för att räkna ut hur mycket korten kostar.
När jag kommer hem så ska jag kolla om jag har kvar mitt program (tyvärr tror jag att det dog i Den Stora Hårddiskkraschen), det var rätt så cool i all enkelhet.

Det hade tex enkelt nätverksstöd så att olika spelare kunde sitta vid olika datorer (men flera kunde dela på samma, så alla måste inte ha en egen) och man kunde ha koll på vilka kort de andra hade. Dessutom har jag för mig att det höll rätt på katastrofeffekter med hänsyn till respektive spelares kort, men det är jag inte säker på om jag hann lägga in. Hade det definitivt i DOS-versionen.

Med tanke på hur lång tid det tar för en del spelare att bestämma vad de ska köpa när de ser en färdig lista på en skärm vågar jag knappt tänka på hur lång tid det ska ta om de måste räkna ut kostnaderna själva...
Jo, jag vet. Jag har också en del bekanta som på ren princip vägrar att tänka förrän det är dags att göra något och då tänker de mycket långsamt. Själv har jag oftast planerat innan det är min tur och då går det ganska fort att genomföra det. Det är bara om något mycket oväntat händer som jag behöver fundera när det är min tur.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tjaa, det skulle ju vara lite häftigt faktsikt att kombinera de sortens spel ju..
Har lite dålig koll om det finns tyvärr..
Det närmaste är när jag spelar en Battletech och Mechwarrior - liknande figurspel...
Är lite rollspels & brädsspelsliknande grej över det hela..
 
Top