Nekromanti Blandade regelfrågor

Kri

Veteran
Joined
23 Feb 2015
Messages
70
Jag gjorde en karaktär som via slagen på händelsetabellerna kom upp i 7 avtrubbningskryss för utsatthet. Kan man ha det? Har fått för mig att man kan ha max 5st.

Hur är det med magiska föremål, de nämns inte i grundboken. Har aldrig spelat tidigare versioner av EON. Hur vanliga är de? Går de att tillverka? Antar att det kommer regler om dem när magireglerna släpps.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Kri;n139322 said:
Jag gjorde en karaktär som via slagen på händelsetabellerna kom upp i 7 avtrubbningskryss för utsatthet. Kan man ha det? Har fått för mig att man kan ha max 5st.
Det går att ha mer än 5 i Avtrubbning men det vittnar om en trasig karaktär som har varit med om saker, upprepade gånger, som andra inte ens kan tänka sig. För att få ett sjunde Avtrubbningskryss i spel måste man vara med om något i stil med:
"År av tortyr och övergrepp i syfte att bryta ned personen. Råka döda eller tingas döda den man älskar. Bli besatt av ett väsen och tvingas dräpa vänner och familj." (Intensitet 70)

Om en sådan karaktär inte passar kan man antingen slå om något av resultaten som gav Avtrubbningskryss eller använda reglerna på sida 58 där man köper Avtrubbning för enheter, men istället sälja Avtrubbning.

Kri;n139322 said:
Hur är det med magiska föremål, de nämns inte i grundboken. Har aldrig spelat tidigare versioner av EON. Hur vanliga är de? Går de att tillverka? Antar att det kommer regler om dem när magireglerna släpps.
Magiska föremål är generellt sett väldigt ovanliga men kan påträffas i en del äventyr. Tillverkning av magiska föremål sker av alkemister men regler för detta kommer nog inte att få plats i den första magiboken utan kommer istället i en senare magibok.
 

Kri

Veteran
Joined
23 Feb 2015
Messages
70
Tack för svaren!

En fråga till. Om en grupp gör en utmaning, tex jagar någon genom en skog. Måste samma rollperson slå alla slagen eller man jan dela upp dem så att en slår Jakt & fiske och en annan slår Speja och Marsch till exempel?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Kri;n139622 said:
Tack för svaren!

En fråga till. Om en grupp gör en utmaning, tex jagar någon genom en skog. Måste samma rollperson slå alla slagen eller man jan dela upp dem så att en slår Jakt & fiske och en annan slår Speja och Marsch till exempel?
Vi har låtit, eller nästan insisterat på att gruppen ska dela på slagen, för att involvera så många spelare som möjligt. Jag är inte 100% säker på att det är så det är tänkt dock, någon av Helmgastarna får svara på hu de tänkte när de skrev reglerna.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Utefter vad som står i reglerna så har jag alltid antagit att flera karaktärer kan dela på slagen.

Det är specielt ett litet stycke på sida 157 (näst sista stycket på sidan) i regelboken som jag skulle säga totalt styrker det... med tanke på att styket heter "Flera deltagare". Det beskriver ju rätt simpelt om det, och sedan ger ett exempel på hur två karaktärer försöker övertyga en annan karaktär.

Sen det sista stycket, "Steg för steg", och igentligen på de flesta ställena i hela kapitlet om Utmaningar och konflikter, så skrivs det mesta i plural form... "deltagarna", "rollpersonerna", etc. Vilket jag ju då också tolkat som att mer än en kan hjälpa till.
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Regelboken s. 157:

"Flera deltagare
Flera deltagare i en utmaning eller konflikt innebär endast större valfrihet när det gäller vilka färdigheter man har att välja på. Avdraget på -2T6 gäller för alla på en sida om de försöker använda samma färdighet igen, de har bara större valmöjlighet."

"Steg för steg
[...]Därefter väljer rollpersonerna färdigheter och motiverar hur dessa kan användas.[...]"

Så det är nog bara att dela upp slagen efter tycke och smak!
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Japp, vi rekommenderar att blanda in så många rollpersoner som möjligt (i de situationer där det är rimligt).
 
Top