Nekromanti Blandade regelfrågor.

Razulv

Veteran
Joined
12 Feb 2015
Messages
25
Buenos dias gott folk, jag har lite blandade regelfrågor som har kommit upp då vi har testspelat Western 4 som jag hoppas att ni här på forumet skulle kunna hjälpa oss med.
Om man har vapensnabbhet 20 med revolver och men 15 i vapensnabbhet för närstrid, vilken vapensnabbhet använder man när man drar revolvern för att fysiskt slå någon med den?

Sedan så undrar vi om det har blivit ett tryckfel på katanan, det står att den tillhör skadegrupp 15, är detta rimmligt då alla andra svärd har en lägre skadegrupp?

tack på förhand för alla svar.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Bra fundering!

Jag har inte svaret men vill tillägga att på sidan 36 i regelboken står det att du får använda din bästa Vapensnabbhet till manövrarna i listan. Byta vapen är en manöver i listan.
Utifrån detta skulle man kunna tyda att revolverns vapensnabbhet kan användas... men det innebär samtidigt teoretiskt att din vapensnabbhet i gevär på 25 kan användas istället! Därför är nog detta en feltolkning..
Kanske gäller för just "byta vapen" att det är den högsta vapensnabbhet av de två man skiftar mellan? Isf tolkar jag det som att du får dra med vapensnabbhet i revolver (20), men denna vapensnabbhet gäller endast manövrarna i lista på s.36. Dvs. att du får slå med den först i den handlingsomgång som din vapensnabbhet i närstrid!

Nu uppstod ju även frågan hur detta på sidan 36 ska tolkas! :)
Om högsta vapensnabbhet gäller (säg 25 i gevär) = 5 handlingsomgångar) och jag drar geväret med detta värde (25 - 5 för handling = 20 i nästföljande handlingsomgång nr 4.. ej inräknat VS och drakostnaden). Om jag då har 10 i vapensnapphet för närstrid, får jag utföra icke offensiva manövrar/handlingar på snabbhet 20 och 15 (Handlingsomgång 4 och 3) innan jag är nere på 10 (Handl. 2) och då börjar veva med geväret som tillhygge?

Om jag har tolkat reglerna korrekt i ovanstående så föreslår jag att regelboken uppmanar till att man gör en liten cirkel runt sitt högsta värde i vapensnabbhet så att det blir tydligt att detta ska användas till allt utom attack/parera! OBS!! Endast om detta inte försenar tryck! :)
 

Razulv

Veteran
Joined
12 Feb 2015
Messages
25
Tack för svaret vi kom fram till mer eller mindre samma svar att man skulle använda närstridssnabbheten när man slogs i närstrid och annars revolversnabbheten.

Men jag kom just på en till reglerna, om man använder en hathatt i savate då måste man väl använda den likt en sköld i den hand som inte är ens vapenhand, dvs är man högerhänt så borde man väl hålla hatten i vänsterhand för att kunna finta med och man borde väl då inte få något minus för det även om man då håller en kniv eller käpp t ex i sin högra hand, eller?
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
För att dra din revolver kan du använda din högsta Vapensnabbhet där du kan använda revolvern, med andra ord antingen Revolver eller valfri Närstridsdisciplin (där den kan vara ett tillhygge). Du kan däremot inte använda Vapensnabbhet/Gevär för att dra din Revolver. . Om du är galet mycket snabbare med Gevär än i Närstrid kan du givetvis använda denna Vapensnabbhet för de Manövrar du ser på sidan 36, men du kan inte ta till några Offensiva Manövrar förrän du har "aktiva" Handlingar i någon Närstridsdisciplin. Skall fundera på om vi kan skriva detta tydligare i reglerna.

Du kan alltså dra din revolver med hjälp av Vapensnabbhet/Revolver, men då du sedan slåss i Närstrid har du inte fler än 3 Handlingar i Närstrid. Att du skulle kunna skjuta 4 gånger på en Stridsrunda spelar mindre roll om du istället använder din revolver till att slå till någon.

Du slåss egentligen aldrig med hatten i savate (som du säger är den mer av en sköld), så du får inga avdrag på dina offensiva manövrar med din vapenhand.

Don't be a stranger,

Tove & Anders
 
Top