Nekromanti Blandade regelfrågor till Eon IV

Zvikte

Veteran
Joined
17 Nov 2007
Messages
49
Halloj! Jag och ett par vänner provade på nya Eon igår, och vi tyckte alla att det skett en klar förbättring från tidigare versioner. Det gick lite trögt, men det känns som om reglerna kommer flyta på bra efter lite träning. Dock uppkom ett par frågor som jag inte riktigt kunde nysta ut själv.

Stridsfrågor:
  • Stridsövertag kan bara fås när man är anfallare förstår jag det som, och stridsövertagen fås då enbart om man slår 5+ mer på sitt anfall än försvararen på sitt försvar. Kan stridsövertag "sparas" mellan rundorna? Dvs man får ett stridsövertag runda 1, och sen ytterliggare ett runda 2, kan man då använda sig av "Fälla"? Eller måste man få alla övertag på samma attack?
  • Skador som man får, adderas dom på skadeintervallet? Vi antog att det var så, dvs om man får 2 attacker på 5 skada var så får man slå skadetabell, och varje skada därefter blir ytterligare ett slag.
  • Vi tyckte det var lite underligt att varken vapen eller rustningar slits alls. Är det så? "Slå sönder" kan ju användas för att ha sönder bräckliga vapen, men om man har en vanlig icke bräcklig rustning eller vapen, kan man då ha dom oändligt utan risk för att de går sönder? Enligt grundreglerna då, detta kan man ju fixa själv rätt enkelt.
  • I strid så får man främst massa utmattning, och minus på slag mm fås bara om man får "smärta" ifrån skadetabeller? DVs man fortsätter att slåss på topp tills skadetabellen börjar sätta käppar i hjulet för en?
Vanlig fråga:
  • Här kom bara en fråga fram än så länge. Rollpersonerna ville smuggla in sina vapen på en fin bar där såna var förbjudna. Vakterna skulle söka igenom dem. Som jag förstår det så är grunden att rollpersonerna slår "Gömma" och vakterna slår "Genomsöka" och den som slår högst vinner. Men hur samspelar detta med "Dolt vapen" man får från miljön "Undre värld"?

Jag hoppas detta är rätt ställe att fråga regelfrågor på, annars ber jag om ursäkt! =)
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Zvikte;n87519 said:
Halloj! Jag och ett par vänner provade på nya Eon igår, och vi tyckte alla att det skett en klar förbättring från tidigare versioner. Det gick lite trögt, men det känns som om reglerna kommer flyta på bra efter lite träning. Dock uppkom ett par frågor som jag inte riktigt kunde nysta ut själv.

Stridsfrågor:
[*]Stridsövertag kan bara fås när man är anfallare förstår jag det som, och stridsövertagen fås då enbart om man slår 5+ mer på sitt anfall än försvararen på sitt försvar. Kan stridsövertag "sparas" mellan rundorna? Dvs man får ett stridsövertag runda 1, och sen ytterliggare ett runda 2, kan man då använda sig av "Fälla"? Eller måste man få alla övertag på samma attack?
Övertag kan inte sparas mellan rundor, utan spenderas direkt.

[*]Skador som man får, adderas dom på skadeintervallet? Vi antog att det var så, dvs om man får 2 attacker på 5 skada var så får man slå skadetabell, och varje skada därefter blir ytterligare ett slag.
Skadetabellerna hanteras efter varje anfall, så i ditt exempel skulle attackerna vålla totalt (2+2=) 4 Utmattning och inte ge slag på tabell för Allvarlig skada.

[*]Vi tyckte det var lite underligt att varken vapen eller rustningar slits alls. Är det så? "Slå sönder" kan ju användas för att ha sönder bräckliga vapen, men om man har en vanlig icke bräcklig rustning eller vapen, kan man då ha dom oändligt utan risk för att de går sönder? Enligt grundreglerna då, detta kan man ju fixa själv rätt enkelt.
Det förekommer inget slitage på utrustning och icke-bräckliga vapen kan normalt inte krossas, nej. Systemet är i det avseendet (och en del andra!) nerslimmat jämfört med Eon 1-3.

[*]I strid så får man främst massa utmattning, och minus på slag mm fås bara om man får "smärta" ifrån skadetabeller? DVs man fortsätter att slåss på topp tills skadetabellen börjar sätta käppar i hjulet för en?
Stämmer.

Vanlig fråga:
[*]Här kom bara en fråga fram än så länge. Rollpersonerna ville smuggla in sina vapen på en fin bar där såna var förbjudna. Vakterna skulle söka igenom dem. Som jag förstår det så är grunden att rollpersonerna slår "Gömma" och vakterna slår "Genomsöka" och den som slår högst vinner. Men hur samspelar detta med "Dolt vapen" man får från miljön "Undre värld"?
Ger inte det dolda vapnet en bonus på +1T6 till Gömma? Annars är det den smidigaste lösningen.

Jag hoppas detta är rätt ställe att fråga regelfrågor på, annars ber jag om ursäkt! =)
Det är ett utmärkt ställe!
 

Zvikte

Veteran
Joined
17 Nov 2007
Messages
49
Ah, tack så mycket!

Så tanken är att man endast med "10+ skada" på en attack egentligen gör en riktig skada på fienden, annars är det bara blåmärken och skråmor?

Ja, jag spelade 3an ytterst lite. Slitage på vapen och rustningar brukar generellt sätt inte göras så bra i rollspel. Nya Drakar och Demoner är undantaget dock tycker jag, men alla system har ju sina för- och nackdelar.

I regelboken står att det är "Mycket svårt (svårighet 18) att lista ut att rollpersonen är beväpnad", men det hade ju varit mer logiskt med 1 eller 2 tärningar extra på slaget ja.

Tack för svar!
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Ja endast slag på 10 och uppåt ger egentliga skador.

Anledningen till att det inte ger plus på gömma är väl att det är ett vapen som även de som är dåliga på att gömma kan gömma utan problem, istället räknas det som att man alltid slår 18 på gömma.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Zvikte;n87625 said:
Ah, tack så mycket!

Så tanken är att man endast med "10+ skada" på en attack egentligen gör en riktig skada på fienden, annars är det bara blåmärken och skråmor?
Jupp.

Det måste ju dock vara 10+ poäng skada som går igenom den totala summan av grundrustning+rustning för att man ska få slå på skadetabellen. Så om en motståndare har en Grundrustning på 3, och en rustning med 7, så måste det initiella skadeslaget vara minst 20 för att få slå på skadetabellen. Fast det visste du/ni kanske redan.

All utmattning man får är ju bara relevant för den nuvarande scenen/stridsscenen, och efter den scenen så försvinner ju all utmattning. Varpå det enda som återstår är ju då grundutmattning och särskilda skador (eventuellt andra grejer) som man fick under scenen.

Zvikte;n87625 said:
I regelboken står att det är "Mycket svårt (svårighet 18) att lista ut att rollpersonen är beväpnad", men det hade ju varit mer logiskt med 1 eller 2 tärningar extra på slaget ja.

Tack för svar!
Den svårigheten som dom har satt på det dolda vapnet, som man kan få från undre världen, är den svårighet som vakten måste slå mot för att hitta det ju.

Så vad "Mycket svårt (svårighet 18)" representerar här är ett automatiskt slag av 18 på "Gömma" för just det vapnet. Vilket betyder att så länge det dolda vapnet är på den plats som personen valt ska vara det dolda vapnets plats, så kommer personen aldrig behöva slå ett Gömma slag för det. För att det har ju då redan ett automatiskt och permanent Gömma slag av 18 på sig.

Där emot, låt oss säga att man valde ett kortsvärd som sitt dolda vapen, och att det skulle vara gömt i en vandrings käpp, och att du sen försöker gömma käppen i dina kläder (och du slog 13 på ditt Gömma slag för käppen)... då måste den ovannämnda vakten först behöva slå ett slag på 13 för att hitta käppen, och sedan slå ytterligare ett slag på 18 för att upptäcka att käppen ifråga är ett dolt kortsvärd också.


Utöver det, något som jag känner om just det föremålet man kan få från Undrevärlden, "Dolt vapen", är att det är ju ett special vapen, med en speciel utforming, och specielt föremål använt för att dölja vapnet i, för att det ska kunna vara just det... väldigt väl dold. Så om man väljer att det dolda vapnet ska vara en dolk, och man väljer att den ska vara gömd vid karaktärens ländrygg (så man kan komma åt det om man är t.ex backbunden), så är det bara den specifika dolken som kan vara där... och att man inte ska kunna ta vilken dolk som helst och sätta där och få samma effekt (om det inte är ett exakt lika dant special vapen, som man fick tillverkat för att ersätta sitt gamla vapen för att man blev av med det eller något).
 
Top