Nekromanti Blandade Eonfrågor från en nybörjare

Southmountain

Veteran
Joined
22 Dec 2015
Messages
50
Hej!

EON IV har stått i min bokhylla och lagrats ett tag nu (precis som ett gott vin). Jag funderar på att dra igång lite spel med det i någon form. Jag har ingen (eller liten) erfarenhet av tidigare versioner av Eon så jag har lite dåligt grepp om världen och spelet. Jag tänkte helt enkelt ta och dumpa lite frågor här på forumet och se om ni eonrävar kan peka mig i rätt riktning.

1) Eon IV behandlingar ju i sin grundbok främst Jargiska kejsardömet på ett bra sätt. Finns det motsvarande böcker för andra delar av Mundana? Finns något skrivet om de västliga länderna Mûhad? Är det de gamla böckerna från Eon III som gäller här? Kommer gammalt material att uppdateras till den nya versionen?

2) Jag har svårt att få ett bra grepp om världen utanför Jargien. Jag kan koppla jargien till vår världs romarrike (på nedgång) för inspiration till rätta känslan. Men jag har svårt att förstå hur världen hänger ihop som helhet. Vilka de stora konflikterna är osv? Finns det ngn Mundana for dummies?

3) Magi saknas ju i grundboken. Jag har sett magiintroduktionen till Eon IV och har pdf:en av magi till Eon III. Har någon regler för hur man konverterar gamla magikeryrken till det nya systemet, eller är alla arketypen mystiker? I vilket fall hoppas jag att magiboken kommer förr än senare.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Bästa och coolaste stället att börja på är i Asharien. Det finns en kampanjbok som heter Asharien och Soldarn och sen finns det en kampanjbok till en kriminell stad i Asharien som heter Jarla. Dessutom finns två, tre tryckta äventyr till Asharien och Soldarn som visserligen kan behöva lite regelkovertering.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Kul att Swedish Chef underlåter att tipsa om sin egen wiki, trots att han länkar till den. Den är nämligen en utmärkt Mundana-introduktion.

Annars är boken Geografica Mundana den som ger bäst översikt över spelvärlden och dess länder och folk.

Eon IV är ju väldigt nytt, så det är mycket riktigt så att man som nybörjare än så länge är ganska hänvisad till böcker från tidigare utgåvor. Men vad gör väl det? Flera av dem är riktigt, riktigt bra!

Är du nyfiken på mer specifika länder och folkslag finns det böcker om det mesta (dock inte Mûhad, än, och det är mitt fel >__<). Deras brahetsordning ser ut ungefär så här, från omfgmegaawesome till medioker: Thalamur, Alver - Förbannelsens folk (out of print), Tiraker - Mörkrets döttrar, Codex Mundana (Crowdfunderexklusiv, men finns ibland begagnat), Dvärgar - Stenens söner, Cirefaliska samväldet, Misslor, Consaber, Barbarer & Människofolk, Asharien & Soldarn, Alver - Sångarens ätt.
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Välkommen till Eon!

Tidigare upplagor av Eon skiljer sig, än så länge, främst i regelsystemet. Världen är densamma, på det stora hela, även om vissa mer eller mindre märkbara revideringar gjorts i IV. Det har hintats om fler förändringar gentemot föregångarna, bland annat rörande den s.k. "metaplot" som existerade (i alla fall tidigare...), men ännu är i alla fall det mesta sig likt. Bortsett från systemet, då.

Anyway,
1) Det finns inte mycket nytt, släppt, material, om världen utanför. Några pdf-er om nya land och områden som ret connats in i fjärde utgåvan, but that's it. Till tidigare utgåvor har det släpps en del lands- och stadsmoduler, som är så pass regellätta att de utan större problem borde kunna användas. Vissa modifikationer och husreglingar kan dock behöva göras, här och där, med befolkningsantal, priser och dylikt.
Gammalt material kommer att uppdateras, men inte med säkerhet i nya, likadana moduler. Ändringar och nyheter kan komma att dyka upp inbakade i annat material, t.ex. officiella äventyr som utspelar sig i områdena, tidningsartiklar eller officiella errator. Åtminstone är det så jag har uppfattat det.
Och tyvärr finns det ännu inga officiella moduler utgivna som behandlar specifikt västlanden. Det finns dock generella världsbeskrivningar där länderna i väster beskrivs i mindre detalj, tillsammans med resten av "den kända världen".

2) Det finns nog inget enskilt dokument som behandlar läget i världen. Spelledarens Guide, en av de två delar som utgör grundboken i Eon III, har ett kortare kapitel om de vanligaste länderna, med korta beskrivningar. Geografica Mundana och Fjärran Riken, moduler till trean, är väl det närmaste man kan komma. I dagsläget. Mycket information och lite regler, vilket ju är positivt i sammanhanget.

3) Det finns inga regler för hur man konverterar de olika magi-orienterade yrkena från tidigare utgåvor. Det finns ett dokument som beskriver hur man kan konvertera rollpersoner från tidigare versioner av spelet, men det täcker mest in färdigheter och andra stats. Så ja, Mystiker är för närvarande det närmsta man kan komma, även om jag personligen tycker att det är lite väl vinklat åt religiösa mystiker i allmänhet, och Daak-troende rollpersoner i synnerhet. Men alla Arketyper kan ju köpa Mystiska färdigheter med sina valfria enheter, samt slå lyckosamma slag på bakgrundstabellerna (eller välja).
Tyvärr är Introduktion till Magi just det - Introduktion till -Magi-. Inte introduktion till -magiker-. Så även jag väntar rätt otåligt på att den kompletta Magi-boken ska släppas, helst som en massiv, komplett modul, snarare än uppdelad på flera mindre dylika. Crowdfundat gör absolut ingenting, för min del.
 

Southmountain

Veteran
Joined
22 Dec 2015
Messages
50
Tack för era utförliga svar. Ska försöka sätta mig in i det här. Känns som om det är bra att ha en gedigen koll på världen innan man sätter ingång med spel.

Kuma;n165551 said:
Tyvärr är Introduktion till Magi just det - Introduktion till -Magi-. Inte introduktion till -magiker-. Så även jag väntar rätt otåligt på att den kompletta Magi-boken ska släppas, helst som en massiv, komplett modul, snarare än uppdelad på flera mindre dylika. Crowdfundat gör absolut ingenting, för min del.
Jag kan bara tillägga att jag helt håller med.
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Ymir;n165550 said:
Är du nyfiken på mer specifika länder och folkslag finns det böcker om det mesta (dock inte Mûhad, än, och det är mitt fel >__<). Deras brahetsordning ser ut ungefär så här, från omfgmegaawesome till medioker: Thalamur, Alver - Förbannelsens folk (out of print), Tiraker - Mörkrets döttrar, Codex Mundana (Crowdfunderexklusiv, men finns ibland begagnat), Dvärgar - Stenens söner, Cirefaliska samväldet, Misslor, Consaber, Barbarer & Människofolk, Asharien & Soldarn, Alver - Sångarens ätt.
Nu blir jag intresserad: Varför är Förbannelsens Folk så mycket bättre än Sångarens Ätt? Jag som knappt existerade när FF var aktuell har ju aldrig läst den.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Kraetyz;n165558 said:
Nu blir jag intresserad: Varför är Förbannelsens Folk så mycket bättre än Sångarens Ätt? Jag som knappt existerade när FF var aktuell har ju aldrig läst den.
Materialet boken uppdaterats med lever inte upp till det gamlas kvalitét. Det är avsevärt sämre skrivet och idéerna inte lika originella; Igenkännandet i synnerhet är en facepalming-uppenbar rippoff från Elfquest.

Observera dock att detta inte gör Sångarens ätt till ett sämre köp nödvändigtvis; den innehåller ju allt det gamla högkvalikativa materialet, plus extra nytt. Men helhetsintrycket är mycket sämre än det man får av den gamla alvboken, som dock är en fullständigt briljant modul och därför sätter ribban väldigt högt.
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Southmountain;n165554 said:
Ska försöka sätta mig in i det här. Känns som om det är bra att ha en gedigen koll på världen innan man sätter ingång med spel.
Kör hårt! Mundana är rätt så mycket värld att sätta sig in i, men väl värt det, methinks!
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Southmountain;n165518 said:
Jag kan koppla jargien till vår världs romarrike (på nedgång) för inspiration till rätta känslan
+ Spanska Inkvisitionen... (ej den komiska versionen dock... :wink:)
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Southmountain;n165554 said:
Tack för era utförliga svar. Ska försöka sätta mig in i det här. Känns som om det är bra att ha en gedigen koll på världen innan man sätter ingång med spel.



Jag kan bara tillägga att jag helt håller med.
Bli inte överväldigad av världen och alla moduler som finns. Börja i liten skala med en kampanj som utspelar sig i te x Jargien eller Asharien så lär du som SL känna den vidare världen allteftersom.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
1) Japp, det finns massor med böcker till tidigare utgåvor, dock kommer inte allt att vara 100% relevant/kanon längre eftersom den nya utgåvan gjort lite ändringar här och var. Landsmoduler borde inte vara något större problem dock eftersom de inte brukar innehålla speciellt mycket regler och crunch, enda problemet blir typ Thalamur eftersom dess gränser ritats om för att ge plats för ett nytt rike (som det finns en introduktions-PDF till).

2) Det finns en hel del konflikter mellan olika riken, dock är dessa inte nödvändigtvis super-relevanta om man inte har karaktärer som befinner sig ganska högt upp i maktskicken eller befinner sig i en krigshär eller liknande (you get what I mean). För your average rollperson kommer dessa konflikter mest troligt visa sig i spel genom att de kanske blir utsatta för rasism och andra former av diskriminering om de befinner sig i fel land/del av ett land och tillhör ett visst folkslag/nationalitet. Exempel: Muhadiner i Jargien eller Daaktroende i Soldarn.

3) Jag spelar just nu en magiker i De Fördömdas Sista Hopp; jag använde mig helt enkelt av arketypen lärd och spenderade mina valfria poäng på att köpa formler och mystikfärdigheter, vi moddade även 'bok som ger +1T6 på valfri kunskapsfärdighet' till 'Ceremoni-codex - lär ut färdigheten Ceremoni upp till 3T6'. Jag valde dock Lärd eftersom han kommer från Kabalans Excelsiorakademi (teoretiskt fokus), annars hade jag nog moddat arketypen Mystiker så att religiösa föremål blir Kongelat/magiskt föremål och 6 Mysterier till 8 Besvärjelser/Ceremonier/Effekter (+2 eftersom ett mysterium innehåller 2-4 böner/riter).
 
Top