Nekromanti Blandad feedback på Eon IV pdf

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Logros;n38361 said:
Det var inte helt lätt att förstå hur Expertiser fungerar.

Alla expertiser är lättlärda så om jag fått en expertis så borde det leda till
A) jag har 0 i expertisen men kan köpa 3T för första enheten
B) jag har 3T i expertisen direkt

Men i exemplet i boken så blir 1 expertis 4T, vilket är både få expertisen till grundvärdet 3T och höja ett steg. Det är lite förvirrande.
Expertis-poäng (liksom poäng för hantverk och kännetecken) funkar inte som andra enheter när du gör din rollperson. Eftersom dessa färdighetstyper är så pass begränsade så får man lite rabatt på dem.

Sen är det inte riktigt tydligt för mig hur en Mystiker får Mysterier. Det står under Utrustning och Resurser på arketypen att en mystiker får 6 mysterier, men reglerna för mysterier säger att dessa måste köpas för mystikfärdighetsenheter. Mystikern får i samma lista dessutom en expertis som tvärt emot mysterier inte kostar extra poäng att faktiskt få. De 6 mysterierna borde antingen tydligare vara kostnadsfria (om det ska vara så) eller beskrivas som en begränsning ("Mystikern får köpa upp till 6 mysterier för mystikfärdighetsenheter").
Mystiker får 6 mysterier gratis, och kan köpa fler för enheter.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Oden;n38426 said:
Har en fråga angående utrustningslistorna.

Det finns fyra mynt för tillfället; Cupra, Denar, Solida och Libra. I mitt huvud borde silvermyntet denar förkortas "d", speciellt som ni verkar gå på gamla valutor. Dock är alla priser i listorna förkortade "s" som jag antar står för silver. Alternativet att "s" står för Solida gör alla priser galna (betala guldmynt för en liter öl?).

Samma sak vid karaktärsskapande står alla startkapital och liknande bonusar skrivna i "Silver" istället för "Denarer".

Är detta något som fixas till boktrycket eller?
"Silver" är en generisk term, som betyder "ett standard-stort silvermynt." I gamla Eon vill jag minnas att standard-silvermyntet vägde 1,9 gram (1/240 pund), men jag kommer inte ihåg på rak arm om det nämns någonstans i Eon IV. I Jargien heter det standardiserade silvermyntet "denar," i Asharien heter det "silverdaler," och i Ebhron heter det "sikel." Det rör sig dock fortfarande om samma mängd silver, och om man inte vill göra en Stor Grej av det så funkar mynt lika bra oavsett varifrån de kommer. Förr i världen så hade ju mynt primärt ett värde för sitt metallinnehåll - själva präglingen var mest ett sätt för en härskare att garantera "detta är ett 1,9 g tungt silvermynt," så man slipper hålla på och väga metallen när man ska köpa öl.

Däremot kan det ju finnas intresse av att man märker att en nyrik person strör en massa cirefaliska dinarer omkring sig snarare än jargiska denarer - var har han fått dem ifrån månne?
 

Glork

Veteran
Joined
13 Feb 2007
Messages
44
Location
Stockholm
Ny fråga: Hur har man tänkt sig att mörkersyn/nattsyn ska fungera?
Vissa raser får den ena eller andra från start, men man kan också få dem i bakgrundstabellerna. Mörkersyn och nattsyn erhålls i form av kännetecken med 4T6. Om vi bortser ett ögonblick från att det inte finns några som helst regler kring mörker/nedsatt ljus och hur det påverkar personers uppfattningsförmågor, finns det vissa konstigheter med att dessa förmågor blir kännetecken.

Kännetecken kan höjas, och är dessutom lättlärda, så de höjs förhållandevis lätt. Grundattributen, och därmed de härledda värdena, kan inte höjas. Detta medför att en person med nattsyn blir bättre och bättre (teoretiskt i alla fall) på att se i mörker, men inte i dagsljus. Förslagsvis borde nattsyn/mörkersyn inte kunna höjas allteftersom (men däremot möjligen höjas, antingen med valfria enheter eller med de 10 valfria tärningarna som vilket grundattribut som helst).

Dessutom är det oklart om kännetecknen nattsyn/mörkersyn ska ersätta Vaksamhet om man, exempelvis, försöker upptäcka en tirak som smyger sig på ens lägerplats om natten, eller om det ska hanteras på något annat sätt. Ska det hanteras som en konflikt (även om man inte aktivt letar efter smygande tiraker utan bara står och vattnar undervegetationen ...) där nattsynen/mörkersynen kan bli ett av slagen?

Man kunde ju tänka sig att applicera Mundos tänk kring expertiser och kännetecken på nattsyn/mörkersyn (här) varmed den som har någon av förmågorna helt enkelt får en tärningsbonus motsvarande den svårighetsökning mörkret medför (vad den nu är), upp till kännetecknets värde. Eller så räknar man fram två Vaksamhetsvärden för rollpersonen; ett i dagsljus och ett i mörker. (Gränsdragningen kan dock bli knepig: Ska skymning räknas som dagsljus eller mörker? Kanske om man tar ett medelvärde mellan ljus-Vaksamheten och mörker-Vaksamheten, med en tonvikt åt ena eller andra håller beroende på hur ljust/mörkt det är ...:wink:) Purgatids fundering kring ett gemensamt attribut för syn och hörsel (här) kan också tänkas spela in i så fall: Hör jag bättre på natten för att jag ser bättre på natten?

I nycirkusartisten Katlas eviga ord: Förvirring!

P.S. Det vore också fint om någon kunde förklara svårighetsmodifikationer för mörker etc. Är tanken att SL ska ge minustärningar på folks Vaksamhetsslag/sätta godtyckliga svårighetsgrader?
Chad said:
Kännetecken är helt klart det som lett till mest förvirring för mig i Eon IV. Hela iden bakom dem verkar vara för användning i konflikter o utmaningar vilka jag gillar, men de ställer till det när man använder det utanför konflikter o utmaningar :(
Mest logiskt tycker ja borde va om vaksamhetsslaget blir lättare pga mörkersynen istället för att vela vilket av dem man ska använda, blir ju konstigt om allt ska behöva bli konflikter o utmaningar.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Glork;n39230 said:
Ny fråga: Hur har man tänkt sig att mörkersyn/nattsyn ska fungera?
Om jag ska vara cynisk så hade jag svarat "man slår för det när det passar". Även om det är lite Eons signum att hänga upp sig på detaljer och ha regler för allt så är jag för lat för sånt numera. Så följande skulle nog kunna hända vid mitt spelbord:

SL: "Ikke, det är ditt vaktpass. Slå för Vaksamhet."
Spelare (surt): "Du kommer säkert göra slaget skitsvårt för att det är mörkt."
SL: *ler*
Spelare: "Kan jag använda Mörkersyn istället utan att få det skitsvårt?"
SL: *köper läget och skrotar överfallet* "Öh, det är klart att du kan."

---

Spelare: "Hörru spelledarn, är det okej att öka Mörkersyn?"
SL: "Öh, ja. Varför inte?"
Spelare: "Jag har läst på wrnu att det blir konstigt om man kan höja Mörkersyn men inte grundattribut."
SL: "Skiter väl jag i. Du äter mycket morötter, eller blir hejjans bra på att urskilja mönster i mörkret, eller nåt. Förbättra du om du vill."
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Jag tänkte nog göra som Krille föreslår. Tycker jag att någon har nytta av sin Mörkersyn/Nattsyn i den aktuella situationen så får spelaren slå ett lättare slag mot den färdigheten. I mer känsliga situationer kan en konflikt kännas schysst (Uppmärksamhet följt av Speja följt av Nattsyn eller så). Det är inte perfekt på alla sätt och vis, men det duger bra åt mig.

En detalj som man kan notera är att tirakiska rollpersoner bara börjar med Mörkersyn och inte Nattsyn, vilket gör att tiraker får precis samma syn som dvärgar. Detta är en skillnad från tidigare Eon.

Nu kan man välja om man vill tolka detta som att Mörkersyn ger ökad förmåga att se i svagt ljus eller inte. Detta ger antingen dvärgar bättre syn än i tidigare lore, eller tiraker sämre syn (om de inte köper Nattsyn också).

Alternativt kan man säga att om en tirak har Mörkersyn så räknas den som Nattsyn också, men om en dvärg har Mörkersyn så gör den inte det. Bara en sådan sak kan man säkert debattera länge!
smulgul said:
Då är det ju bara att husrega att tiraker börjar med både natt och mörkersyn
Rhodryn said:
Som jag alltid förstått det så funkar nattsyn bara om där finns någon typ av ljuskälla... t.ex stjärnor, men om där inte är något ljus alls så kan du inte se i totalt mörker.

Medan Mörkersyn gör att du kan se i totalt mörker, vilket jag alltid oxå tolkat som att man även ser bättre i ljussvaga situationer.

Mörkersyn ser jag som en typ av uppgraderad Nattsyn, där du har antingen eller.
Cieylor said:
Förmågan att se i totalt mörker är en väldigt egen företeelse i Eon, där man tappar färgseendet och ögonen börjar lysa. Jag tänkte också låta de med Mörkersyn se bra i svagt ljus, men det är inte helt enligt Eon-lore.
 

Logros

Veteran
Joined
28 May 2008
Messages
77
Kulturkännedom står som färdighet på rollformuläret, men är en expertis i vissa delar i regelboken, finns inte som färdighet men refereras som färdighet i andra delar (flera tabellresultat gör kulturkännedom lättlärd, vilka alla expertiser redan är).
Kaigon said:
Vi har korrigerat så att Kulturkännedom nu är en vanlig färdighet snarare än expertis!
Glork said:
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
På ett ställe i fallskadetabellen (resultat 7) står det "Brytrisk 14 (höft)". På alla andra ställen står det "Brytrisk (ben)" och aldrig specifikt vilken del av benet. Det här kan möjligen förvirra någon.

Jag antar att om ett fall från hög höjd sker i en stridssituation så borde man som spelledare dela ut lite Faller, Tappar, Omtöckning och så vidare med, trots att dessa inte står med bland efterverkningarna.
Kaigon said:
Utmärkt feedback! Vi ska se till att förtydliga och förbättra Fallskadetabellen. Det ska exempelvis står Brytrisk (ben) snarare än Brytrisk (höft) eftersom reglerna för Brytrisk inte bryr sig om delar av benet. Vi ska även portionera ut lite Faller, Tappar och Omtöckning i tabellen (och gör den lite mindre livsfarlig).
Cieylor said:
Verklighetens statistisk från fallskador är tämligen livsfarlig dock. Häpnadsväckande låga fall är ibland dödliga, men det kanske man kan bortse från i ett spel. Jag tycker dock att det tappar lite om man har goda chanser vid fall från höga höjder.
 

FireVisor

Veteran
Joined
28 Dec 2013
Messages
24
Location
Sundsvall
Finns det något sätt att få tag på PDF:en nu, trots att man missat Crowdfundingen?
Kaigon said:
Hej, tyvärr finns det ingen möjlighet för det. Boken ska till tryck först och en tid därefter ska vi se över om och hur en PDF kan göras tillgänglig.
 

Vinterskog

Veteran
Joined
11 Aug 2014
Messages
67
Jag tycker det ser jättebra ut och jag förstår att ni inte kan ha med allt som fanns med i Eon III (även om det hade varit nice med ett Eon på 600 sidor ^^). Men jag undrar varför ni plockade bort massor av vapen som fanns med i trean. Typ Lyfali och typ övriga alv och dvärgvapen. Gillade känslan av dessa och så.

Sedan älskar jag att folkslagen fått så mycket plats men skulle gärna ha sett att fler fanns med. Kraggfolket, Henéa (snyft) och anurier, gurder, trukher och allt sådant.
Poseur said:
Angående folkslagen så kommer vi ju iaf få en regeluppdattering på alla folkslag till EonIV-reglerna. I vilken form vet jag inte, antingen i pdf eller i spelpaketet. Står säkert på deras indigogo.
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Vinterskog;n40649 said:
Men jag undrar varför ni plockade bort massor av vapen som fanns med i trean. Typ Lyfali och typ övriga alv och dvärgvapen. Gillade känslan av dessa och så.
Många nivåer i crowdfundern gav tillgång till "spelpaketet", som bland mycket annat skall innehålla följande:

Äventyrarens handbok: En bok på 24 sidor (men det finns en risk att den sväller upp till 32) som innehåller allt det som en äventyrare behöver. Flera sidor med vapen och rustningar som inte fick plats i regelboken, exotiska vapen och de som är knutna till kulturer annat än den traditionellt jargiska. Dessutom finns här regler för strid från hästryggen och en stor uppsättning riddjur med beskrivning, bilder och regelvärden samt lite annat smått och gott.

- https://www.indiegogo.com/projects/eon-iv
 

bozar

Veteran
Joined
21 Feb 2014
Messages
30
Skadetabellen för stick (s. 168) är lite ologisk på sina ställen. Exempelvis ger resultat 14 båda Tappar/Faller samt Sår medan resultat 15 enbart ger Sår. Högre ska väl vara bättre?
 
Top