Nekromanti Bland HP:n och...

Count

Warrior
Joined
29 Nov 2000
Messages
206
Location
Göteborg, Malmö
Tjenare!

För ett väldigt tag sedan gjorde några på Riotminds en lista och lade ut den på det här forumet, listan var ett hjälpmedel till att göra en karaktär men poäng istället för tärningar (gällde endast grundegenskaper) så jag laddade hem den i och med att det var jag som hade frågat efter den (hehe).

Men då har det uppståt ett litet problem, jag har kommit på att man inte känar på att vara ett halv-troll för då får man mindre poäng. Så kan inte någon förklara för mig (DETALJERAT) så att även jag fattar varför man nu ska välja Halv-Troll.

Sen var det det där med Hp och ÄP, hur många ÅT är ett HP (ungefär) skulle vara kul att veta om man kör ett äldre äventýr så att man snabbt och enkelt kan byta, från ÄP till HP.

MvH Martin
 

Fylbard

Veteran
Joined
8 Jan 2001
Messages
75
Location
Lund i Sverige
Troligtvis den bästa förklaring du kommer få......

Men då har det uppståt ett litet problem, jag har kommit på att man inte känar på att vara ett halv-troll för då får man mindre poäng. Så kan inte någon förklara för mig (DETALJERAT) så att även jag fattar varför man nu ska välja Halv-Troll.

Jo, anledningen att det hetter rollspel och inte t .ex bofferspel är just att man rollspelar... man väljer inte en ras, eller ett yrke just för att denna/detta är den/det bästa, utan för att man kommer att få kul att spela det! Så kort och gott, man väljer att vara ett halvtroll p. g. a att det ska vara roande att spela som sådant... dessutom tror jag att det var en skillnad på en 7, kanske 8 poäng vilket inte är spec. mycket... Ja, detta var nog det bästa sätt jag kunde uttrycka mej på...
Tack för mej...

/Den som hatar särskrivning.

Som Ceasar skulle ha sagt; "Jag kom, jag såg, jag segrade".
 

Count

Warrior
Joined
29 Nov 2000
Messages
206
Location
Göteborg, Malmö
Re: Troligtvis den bästa förklaring du kommer få......

Jo, du har ju en poäng i det du skriver.
Men jag menar det är ju lite taskigt för det här halv trollet som blir mycket sämre än alla andra och förstör därför stämningen, i och med att han är så mycket sämre så blir det ju inte något kul att ens försöka slå på en färdighet om det ändå är dömt att misslyckas, eller hur?

aja, du har i alla fall gett ett svar och det är jag glad för. Tack så mycket.

MvH Martin
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Så mycket sämre blir han/hon väl inte ...

Jämfört med en genomsnittlig människa får ett genomsnittligt halvtroll tre poäng mindre i sina grundegenskaper (+2 i STY, -1 i INT och PSY samt -3 i SPI).

Dessutom har halvtrollet nattsyn, en inte så liten fördel.

Jag förstår uppriktigt sagt inte varför du tycker halvtrollet är så kasst.

/Dante
 

Fylbard

Veteran
Joined
8 Jan 2001
Messages
75
Location
Lund i Sverige
huff!

Jodå, jodå... men det är egentligen ingen skillnad på att slå fram resultaten med tanke på att dessa är en statistik av slagen (tror jag iaf... skitsamma... läs Dante, Danne eller vad han nu heters inlägg! DOm brukar vara bra och han har alltid svar på allt, keep the good work up!)

Som Ceasar skulle ha sagt; "Jag kom, jag såg, jag segrade".
 

Count

Warrior
Joined
29 Nov 2000
Messages
206
Location
Göteborg, Malmö
Okej jag ger mig... MEN!

Okok, jag ger mig väll om det där halvtrollet... jag får väll hitta på något annat at klaga om. Tack för svaren i alla fall.

Men glömmer ni nu inte min andra fråga eller är det bara så att ni inte kan svara på den?
(alltså, den där om ÅP och HP)

MvH Martin
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,523
Location
Helsingborg
Re: Okej jag ger mig... MEN!

Angående halv-trollets stats. VISA INGEN STATISTIK ELLER REGLER FÖR SPELARE, då slipper du optningar.

HP och ÄP är inte på långa vägar samma sak. HP (hjältepoäng) får man för heroiska saker, ÄP är mer som berf (bonuserfarenhetspoäng).

Alltså, frågan borde lydit.
Sen var det det där med berf och ÄP, hur många ÅT är ett berf (ungefär) skulle vara kul att veta om man kör ett äldre äventýr så att man snabbt och enkelt kan byta, från ÄP till berf.

/[color:green]Han</font color=green> som antar att det var HP <B>Count</B> menade och inte ÅT/ÅP (vad nu det kan vara)
 
Top