Nekromanti Blade runner - version?

andreasl

Veteran
Joined
11 Jul 2001
Messages
23
Location
Houston, Texas
Re: Bladerunner - boken

Faktum är att filmen blev en stor flopp när den kom ut, och det är först på senare år som den har uppnåt kultstatus. Jag skyller på det urfåniga slutet som filmbolaget klistrade på, mot Scott's och Ford's protester. Men de var bundna av kontrakt och tvingades spela in den nya slutscenen.

Dick skrev aldrig om boken eftersom han dog innan filmen var klar, men två "uppföljare" till filmen har skrivits av K W Jeter. Jag har dock ingen aning om hur bra de är, men det känns som ett billigt knep för att sälja böcker.

//Andreas
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Robotdrömmar (ot)

"Den äldsta "Robotdrömmar" jag hittade var från 1989."
robotdrömmar gavs ut i två volymer Robotdrömmar 1(-89) och Robotdrömmar 2(-90). Jag har bara ettan och den innehåller robotnoveller som Asimov skrev på på 40- och 50-talet samt en novell från -86. Hur gammla novellerna i Robotdrömmar 2 är vet jag inte men jag skulle tro att de flesta är från 50-talet.
Innan dess gav Delta ut de klassiska robotnovellerna i Jag robot -73, dessa släpptes dock på Svenska redan -53 av Eklunds. Den engelska upplagen I robot släpptes -50.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-07-24 00:09.</EM></FONT></P>
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Robotdrömmar (ot)

Jo, jag vet att Robotdrömmar är en samling av en massa robotnoveller som Asimov skrev. Dock var det titeln som var intressant i det här sammanhanget, och titeln är från 1989, vilket är avsevärt senare än "Androidens drömmar" från 1974.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
K.W. Jeter

Läst bägge dessa, och de är sådär. Handlar om den där lilla nissen med sjukdomen som gör att han åldras snabbare, samt hans robot teddybjörn....ehhh...hur intressant låter det!
Nja, inte särskilt mycket. Har för mig att Roy dyker upp igen, dock den mänskliga förebilden för replikanten.

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Robotdrömmar (ot)

Jo de är sant, jag ville bara förtydliga att alla novellerna inte är nya utan gamla, utom just novellen robotdrömmar som fått ge namn åt novellsamlingen, för de som inte vet.

Även om Robotdrömmar är nyare än Androidens drömmar så är jag ganska övertygad om att det inte är den som inspirerat översättningen iom att novellen på engelska heter Robotdreams. Hurvida Asimov inspirerats av Dick bok när han skrev novellen vet jag inte.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Bladerunner - boken

Har boken Blade Runner (svensk översättning) i min ägo.

På det där bladet innan själva boken börjar där det står lite information om publikationen står det följande:

Originalets titel: Do Andriods Dream of Electric Sheep ? (även utgiven under titeln Blade Runner)

Boken är utgiven 1994.

weatherman
------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 
Top