Nekromanti Blade Runner i kväll

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Satt och kollade i TV-tablåerna, och upptäckte till min glädje att kanal 5 visar Blade Runner (Director's Cut) i kväll klockan 22. Har ni inte sett den innan så är det dags nu. Har ni sett den innan skadar det inte att se om den.
 

Silverblade

Veteran
Joined
26 Apr 2001
Messages
89
Location
Motala
Re: Blade Runner i kväll - tänk dock på...

Harrison Ford är helt lysande i den filmen som den helsköne karaktären Deckard.

Att filmen utspelar sig år 2019 är lite väl orealistiskt då det finns allt för mycket tekniska framsteg representerade i den världen som filmen utspelar sig i. Människan har börjat kolonisera andra planeter, det finns svävarfordon,etc. Bara för att filmen gjordes under det glada 80-talet (1982 för att vara exakt), så betyder det inte att man ska ha högttravade planer på hur världen kommer se ut år 2019.

Hade det inte varit smidigare att bara flyttat fram årtalet som filmen utspelar sig i, eller vad tycker ni andra?

Dock så vill jag inte låta för kritisk då i övrigt det är en väldigt bra film. För sig har man sett den ett par gånger så börjar man tänka på detaljer.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Blade Runner i kväll - tänk dock på...

"Hade det inte varit smidigare att bara flyttat fram årtalet som filmen utspelar sig i, eller vad tycker ni andra?"

Enklast hade väl att vara att helt enkelt låta datumet vara osagt.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Den svåra balansgången

Balansgången mellan att ge så lite fakta som möjligt för att det ska vara så svårt att peka ut några fel, men ändå få en komplett värld som känns trovärdig.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Den svåra balansgången

Blade Runner är faktiskt mitt favoritexempel på filmer som inte avslöjar för mycket. Hur lätt hade det inte varit att gå in på en massa detaljer om vad som egentligen hänt med djuren, Off World Colonies osv? Den avslöjar precis det som behövs, inte mer. Jag är för övrigt lite skeptisk mot sf-filmer som inte vågar nämna årtal.

Man bör också tänka på att filmen är baserad på en bok från 1968 (Do Androids Dream of Electric Sheep? av Philip K. Dick. Det finns faktiskt ett elektriskt får i boken), och då var det inte särskilt orealistiskt att skriva om kolonisering av rymden i början av 2000-talet. Framtiden var bättre förr, helt enkelt.

På tal om directors cut, förresten. Är det bara jag som tycker att Blade Runner är mycket bättre i original, med kommentarer? (jo, versionen som visades 1983 är den ursprungliga versionen. Vad regissören tycker spelar ingen roll.)

/JPS - lyckas undertrycka min impuls att skriva tre sidor om hur filmen skiljer sig från boken
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Re: Blade Runner i kväll - tänk dock på...

Harrison Ford är helt lysande i den filmen som den helsköne karaktären Deckard.

...fast Ford själv avskyr tydligen filmen. Jag håller Rutger Hauers Roy Batty för att vara hans kanske främsta rollprestation.

Att filmen utspelar sig år 2019 är lite väl orealistiskt då det finns allt för mycket tekniska framsteg representerade i den världen som filmen utspelar sig i. Människan har börjat kolonisera andra planeter, det finns svävarfordon,etc. Bara för att filmen gjordes under det glada 80-talet (1982 för att vara exakt), så betyder det inte att man ska ha högttravade planer på hur världen kommer se ut år 2019.

Hur ska man kunna veta hur världen ser ut 37 år in i framtiden? Med tanke på den tekniska utvecklingen som utspelat sig på de snart 37 år jag levat, så är den otrolig. Datorer i snart sagt varje hem, färg-TV och massor med kanaler, DVD, mobiltelefoner, CD-spelare, transplantationskirurgi, genmanipulation, nanoteknologi, rymdfärder till månen och andra planeter, en permanent rymdstation...

Hade det inte varit smidigare att bara flyttat fram årtalet som filmen utspelar sig i, eller vad tycker ni andra?

Varför det? Verkar fånigt, tycker jag. Ungefär som 1984, då media rapporterade att Orwells dystopi inte slagit in. Duh! Dock kan det där med årtal slå fel; John Carpenters "Flykten från New York" utspelar sig 1999.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Re: Den svåra balansgången

Nej. DC är bättre. Originalversionen framstår som ytlig och korkad i jämförelse.
 

don Larsson

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
67
Location
Örebro
Re: Den svåra balansgången

Jag har faktiskt bara sett versionen av filmen med voice-over. Det känns inte direkt störande.

Blade Runner är en väldigt snygg film (liksom det mesta Scott gjort) om än lite småtråkig från och till. Förutom scenografin är Rutger Hauer filmens största behållning. Han är flera divisioner bättre än Ford (i Blade Runner, alltså!)
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Blade Runner i kväll - tänk dock på...

Verkar fånigt, tycker jag. Ungefär som 1984, då media rapporterade att Orwells dystopi inte slagit in. Duh!

Vääldigt oväntat, speciellt som Orwells bok statuerar att 1984-världen med sina tre nationer etc, hade sin grund i stora politiska omvälvningar på 60-talet...

Dock kan det där med årtal slå fel; John Carpenters "Flykten från New York" utspelar sig 1999.

1997. Och där inföll kriminalitetsboomen som förändrade samhället redan 1988.

Själv var jag lite besviken att månen inte flög iväg ur sin bana den 9:e september 1999, men så kom de ju sig inte för att bygga Moonbase Alpha i tid heller. (-:

--
Åke
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Den svåra balansgången

Jaja, själv tycker jag att DC-versionen framstår som onödig och pretentiös. Jag har förstås bara sätt den en gång, så än kan jag byta åsikt.

/JPS
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
????

Tänk även på att det inte är en dokumentär -och behöver därmed inte bry sig ett jota om realismen. andra verk, tex 1984, och 2001 prickade inte heller in exakt vad som skulle hända, men är inte sämre för det. de flesta fiktionära verk baserar sig på mer eller mindre osannolika händelser. om regisörer och andra konstnärer hade varit tvungna att ta hänsyn till realism hade man inte gjort många interessanta filmer.... din tanke på att gå in och skära i ett konstverk är dessutom ganska märklig.... lite av diktatur censur över det, eller?
 
Top