Nekromanti Blackie behöver hjälp

Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Om det är specialskrivet, så kan jag slå mig i backen på att det är specialskrivet av mig själv, och det kostar inte mycket mer än tid. Här försökte jag bara nosa upp idéer.

/BD, förklarar.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Fniss. Sök på Jorgesutmaningstråden så hittar du Nätter i Asterlösa, dagar i Tinteskog. Vi får fixa det där med det andra äventyret samt rollpersonerna lite senare ikväll, jag är rätt upptagen framöver. PM:a mig så fixar vi det!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Jag är mycket imponerad. Verkligen.
Se, det lönar sig att stjäla från mästarna och de klassiska verken!

köra med förhandsgjorda RP
Bra ide, då kan du dessutom lättare passa in dem i handlingen. Det blir lätt lite väl spretigt om man inte styr upp det lite.

Dock är problemet hur jag ska göra lösningen (om det ens finns någon lösning) såpass lätt att den kan tas fram på en spelkväll (eller högst två).
Helt fel taktik. Du vill att de ska vilja ha mer. Ge dem en dellösning, men ge dem samtidigt insikt om att mer rör sig under ytan, att det finns mer att utforska.

En slutstrid är något som nästan är ett måste. Något som markerar att det hela är slut för denhär gången. Dessutom skall spelarna vara väldigt involverade i detta, så ett slag (som annars kanske kunde vara en trolig lösning, när det handlar om en stad) bör undvikas. Spelarna ska få känna sig viktiga, som om att DE har gjort något.
Låt upproret (eller ett misslyckat för-uppror) vara bakgrunden. Låt striden på barrikaden utföra bakgrund åt deras fight mot storskurken och deras resultat styr indirekt vad som händer på barrikaden. Något i stil med att de måste stoppa skurken innan han åkallar de slemmiga sakerna med ben.

Ända fram till att mannen har talat och spelarna flyr, är jag helt med i ditt resonemang. Men sedan flyter allt ut. Det är ju egentligen sådant som jag själv borde plantera ut och komma på. Men eftersom du nu finns tillgänglig här kan jag ju fråga ifall du sådär snabbt kan komma på nån idé om hur man knyter mannen till en makt (magiker, demon... klassiska nybörjarmonster), så att det hela kunde knytas samman till en slutstrid där äventyrarna räddar staden (rädda staden är bra.. världen är för stor).
Jag vet inte riktigt, jag såg honom som en profet med viss insikt om vad det som sker kommer att orsaka. Vem som ligger bakom och vad de har ställt till med har jag inte riktigt klart för mig, men något i stil med de rikas offerceremonier av fångar åt någon ondskefull entitet känns väl rätt så lagom?

Iallafall, tack så mycket för dina idéer
Det var ett nöje.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Se, det lönar sig att stjäla från mästarna och de klassiska verken!
Det lönar sig alltid va? :gremgrin:

Helt fel taktik. Du vill att de ska vilja ha mer. Ge dem en dellösning, men ge dem samtidigt insikt om att mer rör sig under ytan, att det finns mer att utforska.
Det kom jag fram till själv också, efter en tur med den allsmäktige Hunden. Iofs hade inte Hunden så mycket att göra med idén, men i det långa loppet är det ändå Hans förtjänst att idén kom. Men du hade ju också kläckt den... som om den var SÅ svår att komma fram till.

Låt upproret (eller ett misslyckat för-uppror) vara bakgrunden. Låt striden på barrikaden utföra bakgrund åt deras fight mot storskurken och deras resultat styr indirekt vad som händer på barrikaden. Något i stil med att de måste stoppa skurken innan han åkallar de slemmiga sakerna med ben.
Det är en riktigt bra dellösning. Jag kom nämligen fram till att jag möjligen ska erbjuda dem en fortsättning om nåt halvår, ifall de gillar äventyret. Så som sagt, rädda staden och döda stadens fiende. Staden är räddad för en stund..

Jag vet inte riktigt, jag såg honom som en profet med viss insikt om vad det som sker kommer att orsaka. Vem som ligger bakom och vad de har ställt till med har jag inte riktigt klart för mig, men något i stil med de rikas offerceremonier av fångar åt någon ondskefull entitet känns väl rätt så lagom?
Offerceremonier.. jag antar att de vill bli ännu rikare om de sysslar med sånt. Men å andra sidan.. vilken rik människa vill inte bli rikare?

Jag ska åtminstone ta och ändra på idén om frammaningen av monster med slemmiga ben, men grundstommen är rätt säker. Tack för att jag fick vara bollplank :gremsmile:

/BD, nöjd.
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Jag skulle föreslå att ta något konventsäventyr som ofta brukar vara lämpliga för nybörjare, har färdiga rollpersoner, och är relativt korta. Nu vet jag inte om det finns något konventsäventyr på nätet för DoD 3.

Men för andra rollspel (Mutant UA, Western och Dunder och Drakar vet jag finns).

// Radagast
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Offerceremonier.. jag antar att de vill bli ännu rikare om de sysslar med sånt. Men å andra sidan.. vilken rik människa vill inte bli rikare?
Eller så är de skrämda av upprorstämningen och söker desperat efter någon/något som kan stötta dem.

Jag ska åtminstone ta och ändra på idén om frammaningen av monster med slemmiga ben
Nej, inte monster med slemmiga ben, det ska vara slemmiga saker med ben. Stjäl av mästarna!
 
Top