D&D Black Box D&D, OG 5E

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
599
Jag har tillbringat morgonen med att snubbla in i ett rubbithål som ledde mig till "Black Box D&D" och även äventyren kring Thunder Rift, dess tänkta setting. Jag har sett lådan i ögonvrån tidigare, i tex Art & Arcana, men kanske avfärdat det som en komplett ointressant version, i vilket fall har jag aldrig satt mig in i dess historia och särart förr. Och nu då, så var det inte bara jäkligt intressant, jag blev positivt eggad och inspirerad, sugen på att ha och spela detta. Jag brukar ha en liten tröskel för både B/X varianter och de flesta kloner, jag får jobba upp min egen pepp liksom, men här kom den gratis. Jag måste vara den marknadsavdelningstänkta nybörjar-DM den här lådan gjordes för. Nå. Jag avbryter min research och slänger ut lite frågor här.

Har någon den här boxen? Spelat? Sett att köpa någonsin? (Jag har inte.)

Om komplett, är den dyr?

Finns det någon OSR take på Black Box? En del av regeländringarna är överraskande nog vad jag tycker låter intressant.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag har sett den någon gång, men trodde det var ett brädspel.

Om jag förstått rätt är det ett starter set level 1-5 som är tänkt att användas tillsammans med Rules Cyclopedia, men tydligen med lite andra regler.
Om jag förstått rätt kan man köpa den här:
Omslaget är annorlunda än boxen, för det är en pdf av boken som fanns i boxen.

Jag kan tänka mig att betala $9 för en pdf, men kommer aldrig betala för själva boxen. Jag her TRE flyttlådor i källaren med tomma boxar till rollspel - har har inte plats med mer. :)
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
599
Jo jag har flyktigt tänkt brädspel pga formatet när jag skymtat denna förut, inte alls fattat att det är vad jag nu vet att det är. Den verkar ju ha sålt riktigt duktigt, så det borde väl finnas en begagnatmarknad. Jag får kolla runt lite mer.

Skulle gärna ha ett ex av boxen, sen kan jag tänka mig pdf för äventyren. Fast det verkar vara fina kartor med alla supplement.

Finns visst ett spel som heter First Five Fantasy som ska bygga på denna version.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
599
Jag antar att det syftar på de första fem levlarna, då boxen bara har regler för lvl 1-5.
Ah, säkert! Jag har inte kollat in klonen närmare, men jag tänkte att namnet lät lite random, men det verkar mycket rimligt ja.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Jag hade den en sväng (låg och skrotade i nån kompis kollektiv så jag fick den när han röjde ut, skänktes vidare när jag skulle flytta) och jag blev inte riktigt klok på presentationen.

Möjligt att det saknades grejer (minns inte spelplanen finns med på bilderna när jag googlar t.ex.). Blev mest bara förvirrad av den i alla fall. 🙂
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Jag har tillbringat morgonen med att snubbla in i ett rubbithål som ledde mig till "Black Box D&D" och även äventyren kring Thunder Rift, dess tänkta setting. Jag har sett lådan i ögonvrån tidigare, i tex Art & Arcana, men kanske avfärdat det som en komplett ointressant version, i vilket fall har jag aldrig satt mig in i dess historia och särart förr. Och nu då, så var det inte bara jäkligt intressant, jag blev positivt eggad och inspirerad, sugen på att ha och spela detta. Jag brukar ha en liten tröskel för både B/X varianter och de flesta kloner, jag får jobba upp min egen pepp liksom, men här kom den gratis. Jag måste vara den marknadsavdelningstänkta nybörjar-DM den här lådan gjordes för. Nå. Jag avbryter min research och slänger ut lite frågor här.

Har någon den här boxen? Spelat? Sett att köpa någonsin? (Jag har inte.)

Om komplett, är den dyr?

Finns det någon OSR take på Black Box? En del av regeländringarna är överraskande nog vad jag tycker låter intressant.
En gammal kompis hade den boxen och några av modulerna. Vi spelade en oneshot som slutade med total TPK pågrund av att vi sprang på wraiths med level drain tidigt, men vi hade bara en +1 dolk att försvara oss med. Äventyret var In the Phantoms Wake med spökskeppet. Detta var nog ca 15 år sedan.

Vad jag vet så finns det ännu inget OSR spel baserat på just denna inkarnationen av D&D.
Diskussion från dragonsfoot

Diskussion fortsätter även i annan tråd
 
Last edited:

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
599
Ah, kul att höra från någon som testat det! Och tack för den andra länken, har missat den men läst den första.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Aldrig sett den i sinnevärlden, men jag minns att den promotades hårt i The Dragon (stora helsides- eller t o m uppslagsannonser) i början av 90-talet.
 
Top