Nekromanti Blödningstakt??

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Jag vet hur blödningstakt fungerar i sin helhet men vissa osäkerheter finns ju..
Om man tex: får 10 i blödningstakt motsvarar det 1/runda och
om man får 9 motsvarar det 9/minut...
(allt lugnt än så länge)
Men är det så i blödningstakt som det är med skador att 10-19 ger samma sak och ingen förändring förens 20 eller får man
1/runda & 5/minut om man får 15 i blödningstakt?
(hänger ni med)
skulle vara kul att veta och kan vara avgörande i vissa lägen..
 

Sankt Creigh

Warrior
Joined
17 Feb 2004
Messages
258
Location
SthlM
Bra poäng där Björn, önskar jag hade ett svar, vilket jag givetvis inte har... Inte illa för en bonde!

Men det vore sannerligen intressant att veta!

// C
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Regelboken säger...

Men är det så i blödningstakt som det är med skador att 10-19 ger samma sak och ingen förändring förens 20 eller får man
1/runda & 5/minut om man får 15 i blödningstakt?
Enligt regelboken så är ditt första antagande rätt dvs. att blödningstakten 10-19 ger en blodförlust på 1/runda.
Ditt andra alternativ är dock en möjlig variant för den som önskar en mer detaljerad (om ändock omständigare) blödningsregel.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Hmmm, den situation du beskriver finns inte för du har misstolkat första kolumnen. Har man någonstans från 1-9 kryss så förlorar man 1 BF/minut. ANTALET kryss spelar ingen roll, det avgörande är vilken RAD du ligger på med dina kryss, effekten av att ligga på den raden läser du av från vad som står på den raden på rollformuläret.

Om man ska följa regelboken, alltså. Sen står det dig ju fritt om du vill göra det mer detaljerat eller ändra något, men reglernas avsikt är utifrån mitt första stycke.

Mvh / Phelan
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
1-9 ger väl ändå 5 BF per minut?

Hursomhelst, det hela är lite knäppt. Jag har ändrat det till att blödningstakten är så mycket blodförlust man får på 5 minuter.

Det funkar.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
1-9 ger väl ändå 5 BF per minut?

Hursomhelst, det hela är lite knäppt. Jag har ändrat det till att blödningstakten är så mycket blodförlust man får på 5 minuter.

Det funkar.
??? Hur får du det till 5 BF per minut? Visa lite tydligare i så fall, för om du har rätt så har jag missat något väsentligt, själv har jag bara läst vad som står till vänster om respektive rad. (Sen så har ju rollformuläret 10 kryss/rad mot att regelboken säger 1-9, 10-19 osv, men det finns väl nån errata som reder ut den biten.)

Mvh / Phelan
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Öhhh...nevermind. Jag har kvar mina egna gamla ändringar i huvudet och tror att det är så reglerna var från början.

Jag ville jämna ut hoppet mellan 9 och 10 framför allt, och det gjorde en blödning på mer än 5 riktigt farlig.

Som sagt har det ändrats för länge sen, BF=Blödningstakt/5 minuter
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Fel, fel, fel!

-9 i blödningstakt ger 1 blödningstakt per minut

1 i blodförlust ja. I Eon II. I Eon I så var det annorlunda.
 

Tesfforp

Warrior
Joined
3 Dec 2003
Messages
226
Location
Stockholm
Re: Svar på tal

Nej, det ger 1 blodförlust/minut.

1-9 i blödningstakt är nästan ingenting. Om man täljer och skär sig med kniven börjar man inte blöda särskilt mycket (jag vet). Om man gör detta i Eon skulle jag (om jag var spelledare) ge 1 eller 2 i blödningstakt till den som gör det. Och 1 eller 2 räknas som resultatet 1-9 på blödningstaktsektionen och ger 1 blodförlust/minut.
1-9 i blödningstakt är nästan ingenting enligt Eon II och det är just därför det ger så lite blodförlust!

En annan sak som "bevisar" att det är lite är att det finns en regel som heter ignorera småblödning. Det finns där just för att 1-9 i blödningstakt är såpass lite (för femtioelfte gången) , och om man vill, så kan man strunta i den blödningstakten.

Jag hoppas jag gav lite svar på tal där!
 

Zug209_ivenhoe

Warrior
Joined
12 Feb 2001
Messages
268
Location
Uppsala
Re: Svar på tal

Repetion är modern till all inlärning.

Så ur en pedagogisk synvinkel måste detta vara dagens inlägg :gremsmile:

De som nu inte förstår att 1-9 är en liten skitblödning får läsa ovanstående innlägg några gånger till :gremgrin:
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Om du inte har någonting att säga...

...så säg det inte. Se Förövrigt Ymirs klistrade inlägg längst upp i detta forum.


/Naug, modererar
 
Top