Nekromanti Blödningstakt

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
Ifall man har tre sår som blöder 3,3 och 4. Blöder man då under 1 minut, 15 kryss eller 3 kryss?
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Rätta mig om jag har fel, men 3, 3 och 4 blir 10. Då kommer du inte ner någon nivå och blöder bara ett kryss per minut.

Det beror på om man spelar efter regelboken eller efter rollformuläret... Enligt regelboken ökar Blodförlusten med 1 per runda, men enligt rollformuläret med 1 per minut.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Tror gör man i kyrkan...

...och på rollspel.nu om man inte har tillgång till sin regelbok :gremsmile:

Jag tror att om du har X antal skärsår så räknar du ihop blödningen från alla dessa sår och räknar som 1 enda stor blödning.

Däremot, när man lägger bandage så kan man lägga ett per sår. Men kom då ihåg att du inte kan minska blödningstakten mer än vad just det såret blöder som du lägger bandage på.


/Naug
 

Funs1

Veteran
Joined
19 May 2003
Messages
40
Location
Aspåsnäset (Östersund)
Re: Tror gör man i kyrkan...

Japp, det säger jag med!

Totala blödningstakten avgör blodförlust, men man kan lägga bandage på varje sår, som tar bort max så mycket blödningstakt som såret ger.

Och visst kan man inte lägga flera bandage om en skada ger blödning, och extraskadorna ger ytterligare blödningstakt. Det måste väl räknas som ett sår!?
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Jag skulle säga att värderna är kumulativa, dvs. att du lägger ihop dem. Så du blöder då 15 kryss.
Det går ju även att göra som så att varje skada blir en "egen" blödningstakt, men det skulle nog kräva fler antal "blödningstakts-tabeller" (i brist på bättre ord).

Själv anser jag att det senare är det bästa, men även jobbigaste.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
One shot, one kill

"Och visst kan man inte lägga flera bandage om en skada ger blödning, och extraskadorna ger ytterligare blödningstakt. Det måste väl räknas som ett sår!?"

Helt rätt.
Men kör du med Eon 1 eller? För i Eon2 så Trauma/smärta/BlödningsT. inbakat i extraskadornas skadeverkan.

Men 1 träff ger 1 sår. Varken mer eller mindre.


/Naug
 

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
Re: One shot, one kill

Jag tycker dock att reglerna är lite buggiga.

Tex om man i en strid fick 9 i blödningstakt så förlorade man totalt 1 i blodförlust och sedan i en anna strid fick man ett mer i blödningstakt, dvs 10 och då förlorade man helt plötsligt 15 i blodförlust, skumt.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: One shot, one kill

Njae. Slår du någon en gång och ger fyra extraskador slår du fyra slag på tabellen, och kan lika gärna sägas generera fyra blödande sår. Men det är väl en tolkningsfråga.

/RD
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Det som försvinner i snö kommer upp i tö

"Tex om man i en strid fick 9 i blödningstakt så förlorade man totalt 1 i blodförlust och sedan i en anna strid fick man ett mer i blödningstakt, dvs 10 och då förlorade man helt plötsligt 15 i blodförlust, skumt."

Det bör påpekas att i Eon 1 så såg blödningen lite annorlunda ut. Där var det som så att om man hade en blödningstakt mindre än 10 så fick man sin blödningstakt antal kryss i blodförlust per minut.

Alltså, hade man 9 i blödningstakt så fick man 9 kryss per minut. Sen insåg man att man dels hade gjort blödningen för farlig och dels att bokföringen var lite för tung, så man ändrade till så som det ser ut i Eon 2.


/Naug, kan lite Neogames-historia
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Re: Eon III

Och det kommer med största sannolikhet att ändras i Eon III igen. ,-)

(till mindre "aj, en skråma, nu dör jag").

Jag kan ju slänga ut det direkt - en idé jag jobbar med är att sätta att Blödningstakt minskar med ett per minut isf dagens ett per tio minuter. Kommentarer?
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Eon III

"att Blödningstakt minskar med ett per minut"

Hmm... jag tycker det låter som en ganska bra idé. För skrapar man sig/skär sig på vasst föremål så slutar det ju blöda rätt så fort (fortare än vad jag trodde iaf). Men det är ju beroende på vad som börjar blöda och på vem, vissa läker fort andra sakta.
Men det låter bra!


-Mouja, har gjort fältstudier... tolka fritt-
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Det här är inte mitt blod

"Jag kan ju slänga ut det direkt - en idé jag jobbar med är att sätta att Blödningstakt minskar med ett per minut isf dagens ett per tio minuter. Kommentarer?"

Låter bra, även fast bokföring blir lite jobbigare (mer att göra oftare).

Ett annat tips skulle vara att konstatera att man svimmar lättare av blodförlust (naturlig reaktion som kroppen ger. Men det är ni säkerligen insatta i) men däremot så är det bra mycket svårare att faktiskt dö av blodförlust. I nuvarande system så är det lika svårt att svimma som det är att dö av blodförlust. Det bästa vore egentligen om chockslaget har likadana svårigheter från blodförlust men att dödsslagen inte börjar bli svårare förrän kanske rad 4-5 eller så.

Men eftersom det skulle kräva ett nytt rollformulär så är det kanske lite knepigt. Å andra sidan, hade ni tänkt reformera blödningssystemet grovt ändå så kanske ni redan är inställda på nytt rollformulär?


/Naug
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Det här är inte mitt blod

Tja, det har ju tillkommit någre smärre ändringar vad det gäller stridskonster också, så ett nytt rollformulär vore nog på sin plats.

/Joel- som föredrar Åkes rollformulär
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Re: Eon III

Det går ju att komma till rätta med Blödningstakten med några enkla tillägg till nuvarande regler. För det första att BT halveras vid medvetslöshet, som många redan kör med. Det andra vore en tilläggsregel om avsnörande förband (som snabbt minskar BT rejält men måste släppas efter rätt kort tid för att undvika Traumaförlust), så att man snabbt kan få bukt med en blödning i en extremitet och ger lite tid att sy eller lägga ett riktigt förband. Svåra blödningar i bål eller hals blir fortfarande väldigt dödliga, men det bör de väl vara också?

Mvh / Phelan
 

Surukai

Warrior
Joined
3 Dec 2002
Messages
300
Location
Göteborg
Re: Eon III

En per minut låter mycket rimligare tycker jag eftersom man annars verkar lida av akut hemofili i EON (Något som blivit ett stående skämt i vår grupp ända sedan EON I)

Dessutom anser jag att man bör ha två tomma rader bloförlust utan dödslagsökning som föreslaget i Krilles husregelhäfte. Annars var väl vanlig blodgivning över 10% dödsrisk eller hur det nu var.. iad i EON1
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Eon III

"För det första att BT halveras vid medvetslöshet, som många redan kör med."

Jag tycker nog att villkoret för denna halvering bör ändras till att man bara tar det lugnt. Väldigt lugnt alltså, typ att man ligger ner. Det skulle inte se så bra ut om den blödande äventyrarna ska behöva utbrista "Shajt! Jag blöder! Ur vägen! Jag måste skalla mig medvetslös mot väggen!", eller nå.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,198
Location
Göteborg
Re: Eon III

Eller att blödningstaktsmionskningen är en per minut om man ligger ner och inte gör mer än andas, och en per fem minuter i övriga fall. Så blir det inga extraregler, bara ändring av skalor.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Re: Eon III

Sorry, blev lite hastigt när jag skrev inlägget först, som vi kör så är det faktiskt som du beskriver, dvs när man slutar hoppa runt så får man halveringen, vare sig man är medvetslös eller inte.

Mvh / Phelan
 

Ilion

Veteran
Joined
15 Apr 2003
Messages
128
Location
world, Stockholm atm
Re: Eon III +stridsteknik

Med detta att ta det lugnt så att man inte förlorar blod har ju ha ihop med hjärtrytm, så jag kom på det att man kunde ju ändra stridskonsttekninken "meditation" till att direkt höra ihop med att man saktar ner kroppens tempo och lugnar ner sin hjärtrytm så att man inte förlorar blod lika fort, och att såret hinner läkas.

Men nu är ju vapenmästaren ute så den får vänta till vapenmästen deluxe kommer...=)
 
Top