Nekromanti Blödning och Chockslag

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Hade för mig det hade svarats på tidigare, men kunde inte hitta något i min sökning. Så...

En rätt simpel fråga igentligen:

Orsakar Utmattning som man får från en Blödning, att man måste slå ett Chockslag i slutet av varje runda?

När man läser reglerna så verkat allt peka mot att man ska slå ett Chockslag pga Blödning, och vi har kört med det än så länge.

Men SL undrade när vi spelade sist om det faktiskt var så. För att mycket av det är mer antaget pga hur reglerna är skrivna om Chockslag och Blödning (om Uttmattning taget från "Skador" etc), snarare än rakt upp och ner skrivet att "Blödning orsakar Chockslag".

Så där finns en någerlunda tunn väg som skulle tekniskt sätt kunna öppna upp för att blödning inte orsakar chockslag. Så vi kände att det kunde vara en ide att fråga spelskaparna om det, för att försäkra oss om vi använder reglerna rätt eller inte.
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Det stämmer att blödningar leder till chockslag; blödningar är ruskigt giftiga. Har bara tillgång till PDF:en så jag kan nog inte ge en sidoreferens.
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Rhodryn;n177638 said:
Men SL undrade när vi spelade sist om det faktiskt var så. För att mycket av det är mer antaget pga hur reglerna är skrivna om Chockslag och Blödning (om Uttmattning taget från "Skador" etc), snarare än rakt upp och ner skrivet att "Blödning orsakar Chockslag".
Blödning är ju en damage over time då den gör så att du tar skada varje runda, så du har nog svaret där skulle jag säga.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
I gamla Eon behövde man väl bara slå varje gång det blev en ny svårighetsgrad? Kan det passa i fyran också?
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
"Varje gång en skada leder till att man ökar Utmattning slår man ett Chockslag."
Blödning är en slags skada, så det ska gälla varje gång Blödning orsakar Utmattning.

"Observera undantagen att chockslag inte ska slås då man ökar sin Utmattning via försvar utanför aktiv fas eller stridstaktiker (se sida 167 och 173)."
Blödning är inte en del av dessa undantag.

För mig är det tydligt att chockslag slås varje gång man får utmattning av blödning, speciellt eftersom regelboken nämner två specifika undantag där blödning inte ingår i undantagen.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Jag är redan medveten om alla reglerna runt det, har läst allt som skrivits (och som jag hittat) om det i regelboken, och tagit allt det i åtanken... där av att min spelgrupp kör med Chockslag för Utmattning som kommer ifrån Blödning sedan vi först fick regelböckerna efter de kom ut från Kickstartern.

Men som sagt, där finns fortfarande en tunn väg som skulle tekniskt sätt kunnas ta, där Blödning inte orsakar Chockslag... och specielt då under en runda där den enda Utmattningen som man tar, som inte är Utmattning från handlingar, är Blödningen.

Bl.a så är en Blödning en "Efterverkan", och rent så så står där ingen stans att "Efterverkningar orsakar Chockslag" heller för den delen.

Om man läser mellan raderna, och går på vad som står om t.ex Chockslag, och Utmattning, etc, och antar att detta är vad spelskaparna menar... så ja... Blödning, och Efterverkningar, som orsakar Utmattning leder till ett Chockslag. Men som sagt, det står inte rakt ut "Blödning/Efterverkningar som ger Utmattning orsakar att man måste slå ett Chockslag".

Där av att vi söker ett definitivt utalande som säger "Så här är det" från speltilverkarna.

Jag är medveten om att detta är hårklyveri och petitesser, och kanske lite onödigt att ens ta upp det... specielt efter som min grupp definitivt kör med Chockslag pga Utmattning från Blödning... Men ibland så kan det vara rätt viktigt att ha ett definitivt svar som inte är delvis baserat på antaganden, att vad som skrivits om Chockslag och Utmattning, också gäller den Utmattning som man får från Blödning (eller andra Efterverkningar över huvudtaget för den delen).

Jag är rätt säker på att speltilverkarna kommer att säga vad vi alla tror att de kommer säga (Utmattning från Blödning/Efterverkningar = Chockslag). Så detta är mer att ge oss sinnesro, att vi spelar spelet som speltillverkarna tänkt, och att vi inte har missförstått (missantagit? XD ) något med det hela, mer än något annat. XD


Edit: Kan väl nämna att jag inte vet vilka alla Eon IV's tillverkare är (känner väl till 3... kanske 4 stycken). Så ber om ursäkt om det redan har lämnats ett officielt ord om det från någon från Helmgast. XD
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Chockslag: Varje gång en skada leder till att man
ökar Utmattning slår man ett Chockslag. Observera
undantagen att Chockslag inte skall slås då man ökar sin
Utmattning via stridstaktiker eller försvar utanför aktiv
fas (se sida 151). Svårigheten för Chockslaget är samma
som summan av all Utmattning.
text från crowdfunderversionen

Blödning är ju en skada som som ökar utmattning, så jag tycker det känns solklart att man slår chockslag varje runda om man har en blödning.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Det är mycket riktigt så att Utmattningen från Blödning gör att man måste slå Chockslag. Alla extra Chockslag är ju också det som gör att Blödning blir så farlig.
 
Top