Nekromanti Blödning - för rollpersonernas hälsas skull

Jan Arenö

Warrior
Vi har spelat EON ett tag nu och tycker att det är ett mycket bra rollspel. Dock är det här med blödningen lite väl hårt draget då rollpersoner stryker med lite titt som tätt. Jag vet inte om det är vi som fattat fel, men en lyckoträff tar ut vem som helst så som vi ser det.

Ok, här kommer ett förslag som vi har börjat spela med. Först vill jag bara poängtera att jag är medveten om att man i verkliga livet dör lätt av blödning. Det jag vill försöka förmedla är ett sätt att få det hela lite mer roligt för karaktärerna men för den skull inte tar bort efekten av att man stryker med av ett svärd i skallen.

Vi kör iaf på följande sätt nu mer:
Om man skulle få ett hugg som ger 16 i blödning så skulle man i normala fall dö efter ett kort tag. (Om man inte lyckas få ner blödningen på de Ob2T6 man har att försöka förbinda såret med). Man förlorar 1 bp / sr, och då förband tar ett tag har man normalt en rejäl blodförlust efter ett tag (och troligen andra skador vilket medför att du är död för länge sen). Genom att dra av de blodpoäng du får från blödningstakten så får du skadan, men den stangerar.
I ovanstående ex skulle man alltså få först bp i skada. Men blödningstakten skulle minska till 15. Ett till nästa SR och bl. takten ner till 14. osv. Den går alltså ned i samma veva som man får en blodförlusts poäng... Man skulle säga att den flyttas över.
Detta medför att små skador blir ganska betydelselösa, helt klart. Men en blodskada på 30 exempelvis skulle ändå ge ett dödslag på minst Ob3T6 då den blött klart.

Vi ändrade oss då flera karaktärer dog ett 10-tal minuter efter striden även fast de hade med magiker som kunde hela!

Detta är bara ett förslag som medför mindre realism (givetvis) men håller rollpersonerna levande längre.
Vill ha lite tankar runt förslaget och om det finns någon annnan lösning på det?

Om någon har nackdelen blödarsjuk så får man göra ett undantag givetvis. Exempelvis går det bara ned var tredje eller liknande. Vi har inte haft ett sådant fall ännu.

// Jan - Kanske har fattat allt fel? Alla karaktärer kanske skulle överlevt. I så fall... berätta hur det ska gå till, för enligt de regler jag kollat i så verkar det som om man inte har en chans att förbinda / hela ett stort sår även i ett moderna sjukhus (nästan iaf)

Flash Back

Warrior
Har man 16 i blödningstakt så blöder man fruktansvärt mycket. Det ni i princip gör är att minska blödningstaktsåterhämtningen med kanske 1 per runda till, från att ha varit 1 på var 150:nde runda. Snacka om förändring!

Det Förglömda: Ligger nere nu, men kommer upp när jag hittat en bättre server.

Vindhand

Myrmidon
Å andra sidan så uppnår det målet (att folk skall överleva litet bättre) utan att ta bort någon intressant komponent (att man blöder och att man kan tjäna på att lägga förband).

Det är ju tråkigt om den minsta lilla skada bara suger en tom på blod på några ögonblick... även om eon nog inte är på långa vägar lika jobbigt på den fronten som t.ex Wastelands/kheletaar :)

bullen

Veteran
hur roligt blir det....
men i eon2 så kan man ju göra massa grejer för att minska blödningstakten......
en sak som e konstigt är iallafall om man har två sår, ett i huvudet och ett i handen , så kan man genom att lägga förband på tex handen stoppa blödningen i huvudet också eftersom all blödning räknas samman....

RavenLord

Veteran
då är den enkelt för SL att bara säga att man måste lägga förband på handen och huvudet, och om man bara lägger på huvudet så kan man bara sänka blödningen med X och blödningen Y från handen fortfarande är kvar

- Death is more universal then life; everyone dies, but not everyone lives. -

Jan Arenö

Warrior
Som jag sade i inlägget.. det tar bort realism och vi vet att det är en stor förändring. Det var inte en liten förändring vi var ute efter, i så fall hade vi inte behövt göra den.. eller hur?
Man kanske skulle kunna utveckla den, men vi ansåg att den skulle vara mer smidig än praktisk då övriga eon reglerna kan vara lite sega till och från... även fast de är oerhört bra.

Så är det, och så blir det

// Jan

Ymir

Liten kantbaron
Mitt recept är: Använd Celofans förbättrade och mer realistiska blödningstaktsregler (finns på hans hemsida), så uppnår ni maximal realism. Vidare är det ju väldigt lätt för SL att ignorera de extraskador som ger den värsta blödningstakten (artärblödningar), dylika är det ju verkligen inte tänkt att man skall överleva.

De där åtgärderna lär räcka för att rp:er som dör av blodförlust skall bli rejält ovanligt. (Har aldrig hänt oss, men så strider vi heller nästan aldrig när vi spelar).

- Ymir, föreslår sitt recept.

Flash Back

Warrior
Det jag ville peka på var att jag tycker att förändringen är FÖR stor, och visa andra hur stor skillnaden blir. Men jag har ingenting emot om du använder din regel. Personligen gillar jag den inte.

Om man nu ska ändra så vore det väl bättre att ändra blodförlusten, så att om man har säg 10 i blödningstakt bara får en i blodförlust efter X rundor.

Det Förglömda: tillbaka på ny adress:
<A HREF="http://rollspel.20m.com" target="_new">http://rollspel.20m.com</A>

Baron Marak

Swordsman
Egentligen så ska man skriva upp varje skada separat. Både Trauma och Blödningstakt (Smärta behövs ej). När någon sedan lägger ett förband så får man lägga på varje sår.
Ett formulär för att hålla reda på skador går fort att göra.

Focii är för mesar!