Blå/Röd

Blå eller röd?

• Blå

• Röd

Results are only viewable after voting.
Vad händer efteråt? Jag förutsätter att alla som tryckt på den röda knappen spärras in på obestämd tid?
Det är nog ingen slump att den här frågan blir poppis i algoritmen samtidigt som USA propsar för arkebusering.

Jag tror är för trött och missförstår frågan.
Välj blå och du kanske dör, välj röd och du garanterat överlever. Varför skulle då någon trycka blå?

Alla på Jorden som har den mentala kapaciteten att förstå frågan teleporteras ensamma till ett rum där det finns två knappar. En blå knapp och en röd knapp.

Om mer än 50% trycker på den blå knappen överlever alla.

Om mindre än 50% trycker på den blå knappen dör alla som tryckt på den blå knappen medan alla som tryckt på den röda knappen överlever.

Vilken knapp trycker du på?
Vad händer om det blir lika?

Välj blå och du kanske dör, välj röd och du garanterat överlever. Varför skulle då någon trycka blå?
Jag tror att det är du som har missförstått - jag tror inte att du på allvar vill hamna i en situation där du är medskydlig till andras död, i det här fiktiva scenariot.

Vinstscenariot är när vi litar på att åtm 50% kommer att trycka blått.

Om mellan 50 - 99% trycker rött är rödtryckarna medskyldiga till massmord.

Jag förstår att många med en övertro på individuell rationalitet verkar tycka att det här är en smart och edgy gotcha-grej. Tyvärr är det de som har missförstått både premissen och logiken i exemplet.

Och framförallt är det en social fråga. Precis som fångarnas dilemma. Vad litar vi på att våra medmänniskor gör?

Jag hade ju hoppats på trycker blått.

Last edited:
Jag känner att antalet gånger jag orkade diskutera den här skiten var "en" och jag har redan gjort det två gånger.

Jag håller mest tummarna för att ingen jag respekterat på riktigt skulle välja rött.

Frågan är snarare: Välj blå så överlever alla, eller välj röd så kanske överlever alla (troligtvis inte).
Varför skulle någon då trycka röd?

Jag tror att det är du som har missförstått - jag tror inte att du på allvar vill hamna i en situation där du är medskydlig till andras död, i det här fiktiva scenariot.

Vinstscenariot är när vi litar på att åtm 50% kommer att trycka blått.

Om mellan 50 - 99% trycker rött är rödtryckarna medskyldiga till massmord.

Jag förstår att många med en övertro på individuell rationalitet verkar tycka att det här är en smart och edgy gotcha-grej. Tyvärr är det de som har missförstått både premissen och logiken i exemplet.

Och framförallt är det en social fråga. Precis som fångarnas dilemma. Vad litar vi på att våra medmänniskor gör?

Jag hade ju hoppats på trycker blått.

Eftersom folk är igång och diskutera istället för att vänta tänker jag bara köra också.

Fast det är inte fångarnas dilemma och du är inte skyldig om någon annan väljer självmord. Det finns ingen begränsnings på hur många som kan välja det bra alternativet eller något dåligt som händer om alla väljer det. Det finns inget att väga mellan här.

Det finns verkligen bara en knapp som är ”Du överlever” och en knapp som är ”Du dör kanske”. Att trycka på att du överlever knappen är absolut självklart.

Grejen med frågan är att den är ställd som om det vore ett moraliskt dilemma. Den låtsas vara ett problem med spårvagnar eller fångarnas dilemma där båda knapparna har fördelar och nackdelar. Men det är inte så. Det finns en självmordsknapp och en inte självmordsknapp.

Röd knapp bidrar inte till att döda någon. Jag bara hoppar inte ner på tågspåret och riskerar livet för någon som valt att lägga sig där av ingen anledning.

Det är nedlåtande att säga ”Jag tror folk är för dumma för att inte trycka på självmordsknappen så jag tänker också göra det”. Jag måste väll kunna lita på att mina medmänniskor är rationella och väljer att inte skada sig själva av ingen anledning? För det här är sådan där absolut jämställd situation som bara dyker upp i tankeexperiment där inte komplexa externa faktorer har någon påverkan.

Back