Det är nog ingen slump att den här frågan blir poppis i algoritmen samtidigt som USA propsar för arkebusering.Vad händer efteråt? Jag förutsätter att alla som tryckt på den röda knappen spärras in på obestämd tid?
Efter ännu mer moget övervägande har jag kommit fram till att röd nog är rätta valet. Well, ser ut som att blå leder oavsett, så det gör inte så mycket.Efter moget övervägande står jag dock vid mitt beslut
Jag tror är för trött och missförstår frågan.
Välj blå och du kanske dör, välj röd och du garanterat överlever. Varför skulle då någon trycka blå?
Vad händer om det blir lika?Alla på Jorden som har den mentala kapaciteten att förstå frågan teleporteras ensamma till ett rum där det finns två knappar. En blå knapp och en röd knapp.
Om mer än 50% trycker på den blå knappen överlever alla.
Om mindre än 50% trycker på den blå knappen dör alla som tryckt på den blå knappen medan alla som tryckt på den röda knappen överlever.
Vilken knapp trycker du på?
Jag tror att det är du som har missförstått - jag tror inte att du på allvar vill hamna i en situation där du är medskydlig till andras död, i det här fiktiva scenariot.Jag tror är för trött och missförstår frågan.
Välj blå och du kanske dör, välj röd och du garanterat överlever. Varför skulle då någon trycka blå?
Frågan är snarare: Välj blå så överlever alla, eller välj röd så kanske överlever alla (troligtvis inte).Jag tror är för trött och missförstår frågan.
Jag tror att det är du som har missförstått - jag tror inte att du på allvar vill hamna i en situation där du är medskydlig till andras död, i det här fiktiva scenariot.
Vinstscenariot är när vi litar på att åtm 50% kommer att trycka blått.
Om mellan 50 - 99% trycker rött är rödtryckarna medskyldiga till massmord.
Jag förstår att många med en övertro på individuell rationalitet verkar tycka att det här är en smart och edgy gotcha-grej. Tyvärr är det de som har missförstått både premissen och logiken i exemplet.
Och framförallt är det en social fråga. Precis som fångarnas dilemma. Vad litar vi på att våra medmänniskor gör?
Jag hade ju hoppats på trycker blått.