Nekromanti [Blå himmel] WIP: Världskarta

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ett stort problem med arbetet i Blå Himmel är att jag faktiskt inte hade en karta, eller ens en värld. Jag hade en klase krigförande länder, men väldigt liten koll på hur de låg.

Det ändrades för ungefär två veckor sedan, då jag beslutade mig för att ta vår världs utseende, men inte dess länder. Och eftersom kriget i Blå himmel ändå är en rätt europeisk affär så beslutade jag mig för att lägga "startfronten" där.

Strax därefter uppstod nästa problem: en bra europakarta var inte gratis. Den billigaste som fanns med lagom detaljnivå låg på 850 pengar. Och gratis med den detaljnivån fanns helt enkelt inte.

Så jag gjorde en egen karta:



Ni kan se några av de omskyfflade nationsgränserna i den.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag är nyfiken, hur gjorde du kartan själv? Ritade in egna detaljer, eller importerade höjddata någonstans ifrån?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
RipperDoc said:
Jag är nyfiken, hur gjorde du kartan själv? Ritade in egna detaljer, eller importerade höjddata någonstans ifrån?
Kustlinjer och floder kalkerades från en riktig kartbok (Nordisk Skolatlas, läroverksupplagan, 1960) på två ark, ett för kustlinjer och öar och ett för floder och sjöar. Ett tredje ark användes för att rita in nya nationsgränser. De tre arken scannades, tvättades och placerades korrekt ovanför varandra som lager i Photoshop.

Höjdkurvorna ritades för hand i Photoshop med läroverkskartan som förebild. Jag tog ett nytt tomt och genomskinligt lager, en klottrig stor svart penna med låg genomskinlighet (typ 4%), och sedan gick jag lös på lagret och byggde jag höjdkurvor. Ju högre desto svartare och ogenomskinligare. Små korta slumpvisa drag gjorde susen.

Sedan använde jag höjdlagret för att göra höjdnivåer. Jag tog en kopia av höjdlagret, skapade ett nytt tomt lager och fyllde med vitt, slog ihop det nya lagret och kopian av höjdlagret, och körde Tröskelvärde för att få fram en lagom höjdnivå. Sedan markerade jag allt det vita med färgväljaren, inverterade valet, och fyllde resten med en praktisk höjdkurvefärg. Upprepades en gång för varje höjdnivå.

Det sista tricket var att ta höjdlagrets original, och lägga på effektfiltret Bevel/Emposs på det, för att förstärka 3D-effekten.

Nästa steg blir att vektorisera de olika lagren i streamline eller motsvarande funktion i Illustrator CS3, så att jag kan skala kartan hur mycket som helst. När hela tjofräsen ligger i Illustrator blir det dags att lägga på städer, namn och annat tjofräs.

Men först ska jag putsa lite på mina bitmappade lager!
 

Drostan

Veteran
Joined
27 Dec 2008
Messages
10
Location
Söder-m-to-the-alm
Jag vill inte vara den som är den men jag har för mig att avkalkerande av kartor inte heller är tillåtet eftersom det egentligen är insamlandet av datan som är det kostsamma. Läste något om det när jag läste en artikel i DN om en kille som har startat ett projekt med att göra egna stadskartor som ska vara helt fria och sen tagit hjälp av andra på nätet för att fylla i mer data (de åker runt i bilar med GPS och mappar upp).

Av den anledningen lägger alla karttillverkare in medvetna fel i sina kartor - gränder som inte finns, en liten extra knorr på halvöar eller felstavade namn och felaktiga adresser. Då kan de upptäcka eventuella plagiat.

Nåja. Det ska nog rätt mycket till för att det ska bli problem. Oavsett - bra jobbat!
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
q: Vilken makt kontrollerar Norge, resp. den adriatiska sidan av italien?
Om du har lust att nämna hela listan vore det fantastiskt.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag tycker mig inte se en nationsgräns i Bosporen, vilket i min egen sinnesvärld innebär att mindre asien och balkan styrs av samma statsmakt. Ergo... Bysans! :gremlaugh:


Storuggla, some think of sex, i think of byzantium
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Orfeus said:
q: Vilken makt kontrollerar Norge, resp. den adriatiska sidan av italien?
Om du har lust att nämna hela listan vore det fantastiskt.
Det finns ingen komplett lista för närvarande. Krutet ligger på att beskriva Merovien, Rikite, Urenine, Bahren-Sivenien och den lilla provins av den sistnämnda som kallas Saravien. Ingendera omfattar motsvarande Norge eller Italien (utom en liten bit i norr).
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
well. Det var bara ett försök att förstå... Detta skulle alltså indikera ett maktbalanssystem mellan de 4 (5?) staterna?

Vill du indikera deras gränser?
Och skissa vad du har tänkt hittills?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Orfeus said:
well. Det var bara ett försök att förstå... Detta skulle alltså indikera ett maktbalanssystem mellan de 4 (5?) staterna?
Nepp. Spelet handlar om flygare och kamratskap, inte om stater och maktbalans.

Orfeus said:
Vill du indikera deras gränser?
Merovien är den stora Rysslandsblobben, med Urenien i väst och Sivenien i sydväst. Saravien är inklämt mellan Urenien och Sivenien. Bahren är landet väst/sydväst om Sivenien. Rikite är det lilla bergslandet mellan Saravien, Urenien och Bahren.

Orfeus said:
Och skissa vad du har tänkt hittills?
Inte i nuläget, utöver det som tidigare postats i andra trådar.
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
Flott! Elsker kart! Å bruke virkelighetens Europa som grunnlag for en "europisert" fantasiverden syns jeg er en god idé. Blir nysgjerrig på spillet.

Men Krille; jeg er nygjerrig på alle dine spill, og har dessverre ikke fått spillt noen av dem enda. Hviklet anbefaler du som mitt første "Krille-spill"?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
[ntit] Första Krille-spelet

Tomas HV Mörkrid said:
Men Krille; jeg er nygjerrig på alle dine spill, og har dessverre ikke fått spillt noen av dem enda. Hviklet anbefaler du som mitt første "Krille-spill"?
Det beror lite på vad du är ute efter. Är du ute efter den sorts spel som Krille oftast spelar så är det Skymningshem: Andra Imperiet eller Västmark som gäller. Västmark har dessutom fördelen att det finns för gratis nerladdning, så är man snål så är det nog det bästa alternativet. De är dock helt vanliga rollspel enligt formatet 1 spelledare + X spelare.

Är du mer ute efter vad Krille gör när Krille är mer avantgardistisk så finns lite osorterade dogma-spel som dels är gratis att ladda ner och dels är experiment som Krille normalt inte spelar annat än för att se om det funkar.

Vill man så kan man ta en biljämförelse: de där experimentella dogma-spelen (eller för den delen de flesta Forge-spel) är lite som konceptbilarna på bilshowerna runt om i världen. De är jävligt fräcka, experimentella och nyskapande, men när allt kommer till kritan så är en helt vanlig halvkombi förbaskat mycket mer praktisk, och framförallt finns det pågående serviceprogram. Så därför väljer jag själv något i stil med Andra Imperiet eller Västmark, eller inom kort Blå himmel.
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
Re: [ntit] Första Krille-spelet

Vil egentlig vite hvilket spel du selv mener er ditt beste.

Takk for linken til dine "osorterade dogma-spel". De ser spennende ut, særlig "Murder, we wrote".
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: [ntit] Första Krille-spelet

För närvarande tycker jag bäst om Andra Imperiet, i alla fall av de utgivna.
 
Top