Ulfgeir said:
Jag håller nog med Rising här. Åtminstone tills jag sett systemet i drift. Det känns onödigt tillkrånglat nu.
Stridssystemet funkar. Det har speltestats tillräckligt mycket, och "onödigt tillkrånglat" håller jag inte med om. På GothCon testades flygstridssystemet (samma sak, i stort sett), och på en kvart kunde jag förklara reglerna för en spelare och köra två luftdueller (den ena blev oavgjord och den andra förlorade jag).
Hur det funkar för fältslag vet jag inte än, eftersom det där tillkom i söndags morse i duschen och skrevs ner vid lunch och därför inte har speltestats. Men det funkar för fäktdueller och flygdueller och hetsiga eldstrider mot ryssen i västgötska granskogar.
Ulfgeir said:
(en tanke som slog mig med T10-systemet med. Västmark var nekelt, sedan har du gjort det mer och mer komplicerat för varje ny version.)
Ja och nej. Det tidigare var BRP-krångligt, dvs slå initiativ, slå anfall, slå försvar, slå stryktålighet, repetera. Det var jag inte nöjd med, eftersom det inte fanns särskilt mycket att göra för spelaren utom att slå tärningar och tjoa förtjust vid träff.
Vad som har hänt nu är att jag har kastat ut rundor och initiativ. Du har X handlingspoäng. Vill du göra något, spendera en poäng och gör något. Är du inte nöjd med slaget, spendera en poäng och slå om. Vill du göra din handling före motståndaren, spendera en poäng och gör det före motståndaren. Fortsätt tills motståndaren är död ellerpoängen är slut. Så krångligt är det inte.
Resten (anfall, försvar, stryktålighet) är som vanligt.
Och helt sant är det inte. Det fanns i gamla Västmark en klase kroppsdelsregler, regler för att sikta högt och lågt, en stooooor klase med modifikationer för grenar i nyllet och vatten till knäna etc. Det har helt utgått.