Nekromanti Blå Ankan

Nemesis_UBBT

Warrior
Joined
17 Sep 2001
Messages
207
Location
Falköping
Jag håller på med ett fantasyrollspelsprojekt kallat Blå Ankan (har inget med Blue Duck att göra, anledningen till namnet finns här ), där fokus ligger på gängkrig, gilleskrig, lönnmord, infiltration o.s.v. Ingen ondska och godhet existerar (vilket innebär att ingen är omutbar :gremsmile:).

Lägg märke till att jag säger rollspelsprojekt och inte rollspel. För det första, jag har inte hittat på nått regelsystem till det (dom få gånger det behövs använder jag warhammer fantasy battle), och för det andra, jag har inte gjort en kampanjvärld som det ska utspela sig i. Jag låter nämligen kampanjvärlden växa fram utifrån äventyren.

Så... nån som har någon erfarenhet av att låta världen växa fram på det sättet, en bra idé till ett stadsäventyr där man inte är "The Good Guys", ett bra sätt att göra en stad, eller helt enkelt en idé om hur man gör fantasy orginellt, humoristiskt och framför allt "ohjälte-aktigt"?

(Länken fungerade visst inte första gången :gremcrazy:, nu är den fixad)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Jag låter nämligen kampanjvärlden växa fram utifrån äventyren. Så... nån som har någon erfarenhet av att låta världen växa fram på det sättet
Det är så jag brukar göra. Jag har huvuddragen klara i huvudet, sedan låter jag världen växa efterhand.

Funkar väldigt bra, ger en mer levande värld och spelarna upplever att världen ger mer respons på deras handlingar.

Överplanering ger ett stelt spelsätt. Det är ungefär som att man bara ska skriva ner minnesord om man behöver anteckningar inför ett framträdande. Skriver man ner ett tal ordagrannt så blir det stelt och onaturligt.
 

Nemesis_UBBT

Warrior
Joined
17 Sep 2001
Messages
207
Location
Falköping
Det är så jag brukar göra. Jag har huvuddragen klara i huvudet, sedan låter jag världen växa efterhand.
Grejen är att jag inte ens har huvuddragen klara... Jag har faktist ingen aning om vad som existerar utanför staden. Så vitt jag vet kanske det inte ens existerar något mer...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Grejen är att jag inte ens har huvuddragen klara... Jag har faktist ingen aning om vad som existerar utanför staden. Så vitt jag vet kanske det inte ens existerar något mer...
Jag tror du behöver ha lite ideer kring detta, om inte annat så för att krydda beskrivningarna. Om man exempelvis ska ha smuggling med så är det ju bra att veta var prylarna kommer från.

Mitt råd är att vänta några månader och låta det hela mogna. Det brukar hjälpa för mig.
 

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Hitta på en (hyfsat) komplett stad, och kanske en liten landsbygd runt omkring den. Om du skriver ett äventyr som handlar om smuggling och smuggelgodset kommer från landet Bonderøv, vipps har du ett nytt land, nämligen Bonderøv!
Sen tror jag att det kunde vara roligt att t.ex. utgå från ett värdshus, och sen växer världen medan man äventyrar, men det blir orealistiskt och ganska krångligt.

Man skulle iofs kunna spela som utforskare på en station i en främmande värld som man har kommit till genom en portal eller något, så växer världen fram medans man spelar..detta var ju en bra idé! *hämtar copyrightstämlpeln* Rör inte mina idèer! :gremmad:

:gremwink:
 

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Det finns en gammal modul från Äventyrsspel som heter Stadsintermezzon, i den beskrivs en vilken-som-helst-stad, man kan för all del ta olika element från boken och lägga till i en egen stad, och dessutom massa äventyrsuppslag. Iofs är många av de äventyrsuppslagen såna med ädla riddare som ska försvara bagaren mot tjyvar, men det finns några som nog skulle lämpa sig för Blå Ankan. Lycka till med projektet! :gremsmile:
 

Nemesis_UBBT

Warrior
Joined
17 Sep 2001
Messages
207
Location
Falköping
Jag menade att jag inte hade nånting klart om världen från början. Jag låter behovet forma världen. Och än så länge har jag inte haft nått behov av omvärlden. Men det kommer, det också...

Bra idé det där med smuggling också...
 

Nemesis_UBBT

Warrior
Joined
17 Sep 2001
Messages
207
Location
Falköping
Sen tror jag att det kunde vara roligt att t.ex. utgå från ett värdshus, och sen växer världen medan man äventyrar, men det blir orealistiskt och ganska krångligt.
Har jag inte märkt... än så länge har det fungerat jättebra!
 
Top