Bitcoin - varför och hur?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
MODERERING

Ja, ni har väl suttit och hållit andan nu? Kommer ni ihåg det jag sa om att Kulturforumet inte ska bli det nya OT-forumet? Det gäller i lika hög grad Hjälp mig med en sak-forumet.

Så om den här tråden ska fortsätta vara öppen, förklara vad bitcoin är, UTAN att bredda diskussionen.


Ni fattar redan det här, det vet jag. Så fokusera diskussionen så att vi kan ha kvar Hjälp mig med en sak-forumet även i framtiden.

Vänliga hälsningar


EDIT: Förtydligande: det är okej att be om hjälp att förstå saker och ting, men inte att detta tas som plattform för att diskutera subjektiva åsikter. Det kanske inte är så tydligt för er som för mig, så se det som att jag försöker hitta skiljelinjen mellan vad som är okej och inte.

Vrållådan är som tidigare nämnts ett utmärkt ställe för att hålla mer subjektiva och laddade diskussioner.


/Magnus
 
Last edited:

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Jag ska outa mig själv som bottenlöst korkad: Om det nu är så att bitcoin (och liknande) är så otroligt, otroligt spårbart, hur kommer det sig då att kriminella - t ex randomware-hackare - vill ha betalt i bitcoin?! (Borde inte det gamla "lägg använda 20-lappar i den ihåliga eken i parken"-grejen vara smartare?)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag ska outa mig själv som bottenlöst korkad: Om det nu är så att bitcoin (och liknande) är så otroligt, otroligt spårbart, hur kommer det sig då att kriminella - t ex randomware-hackare - vill ha betalt i bitcoin?! (Borde inte det gamla "lägg använda 20-lappar i den ihåliga eken i parken"-grejen vara smartare?)
För att det ska vara användbart spårbart behöver du kunna koppla plånboksasdresser till personer. Annars kan du bara följa exakt hur pengarna flyttats mellan olika adresser, utan att veta vem som bor där, så att säga.

om du alltså känner till att en välgörenhet har plånboken X kan du se exakt hur mycket pengar den plånboken tar emot, hur mycket den innehåller just nu, och var de har skickat pengar. Så skulle en sådan organisation skicka 50% till en helt okänd adress de inte kan förklara så skulle det bli väldigt tydligt att något är fel.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Japp, det som inte är spårbart* är vem (i fysiska världen) som har en viss digitala plånbok (om man inte väljer att berätta det). Det enda som behövs för att använda pengarna är plånbokens tillhörande privata nyckel. Du behöver alltså inte identifiera dig på något vis.

* I teorin
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,046
Bitcoin (och motsvarande) är bra om man vill spekulera (gör inte det, var trist och köp indexfonder i stället), om man vill beställa knark eller lönnmord på Darknet, om man vill begå skattebrott, om man behöver betala lösen för sin krypterade dator, eller om man bor i ett land (som Venezuela eller Zimbabwe) där den lokala valutan är så uppfuckad att Bitcoin trots allt är att föredra.

Annars innebär det uteslutande risker.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Är det så enkelt att man kan skapa ett nytt block genom att brute force hitta hashet på det sista blocket i kedjan?
Det kan man säga. Att bitcoin mine:a är att ta ett block 1MB med transaktioner och lite annat, bland annat ett odefinierat utrymme med 32 bit som kallas nonce. Eftersom allt annat är fast så kan man gissa ett värde på nonce för att beräkna en viss hash på hela blocket. Sedan kollar man om hashen blir ett nummer som är lägre än ett visst målhash (som beror på nuvarande svårighetsgrad). Svårigheten beräknas så att det ska ta ~10 min innan någon dator hittar en lösning. När någon hittar lösningen (= ett hash som är lägre än målhashen) så distribueras svaret ut och och ett visst antal bitcoins (för närvarande 6,25) tillfaller den som hittade hashet.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Men behövs det eller har man uppfunnit en låtsastävling?
Man har uppfunnit en låsastävling som väldigt många tar väldigt allvarligt (eftersom man får bitcoins genom att vinna). Tävlingen är också helt transparent så att alla kan granska resultatet i efterhand. Dessutom så är tävlingen konstruerad så att om någon råkar acceptera resultatet av ett fusk och vinner på det och någon annan avslöjar det (väldigt enkelt att göra pga transparensen) så blir du av med vinstpengarna (och alla som eventuellt har byggt på ditt resultat).

Vinsten för mänskligheten med blockkedjor baserad på kryptovalutor är att det är väldigt svårt att fuska med informationen som lagras i blockkedjan. Man kan lagra vad som helst (öppet) och det går inte att ändra, oavsett om du är Jeff Bezos, Billie Eilish eller Xi Jinping. Därför super för att lagra kontrakt, att du äger en digital tavla, studiebetyg eller kanske valresultat, det kan inte ändras av någon.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
att du äger en digital tavla
Observera alltså att det absolut inte är detta som är NFTs. Att ha en NFT innebär inte äganderätten över någonting alls, inte i någon överhuvudtaget begriplig betydelse av "ägande". Om inte annat finns det lite för mycket stulen digital konst som någon gjort till NFTs för att det ska kunna betraktas som det minsta legitimt eller som något annat än att betala dyra pengar för att få ha sitt namn bredvid namnet på ett konstverk i en fullkomligt arbiträr lista som helt saknar egentlig legitimitet.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,046
Observera alltså att det absolut inte är detta som är NFTs. Att ha en NFT innebär inte äganderätten över någonting alls, inte i någon överhuvudtaget begriplig betydelse av "ägande". Om inte annat finns det lite för mycket stulen digital konst som någon gjort till NFTs för att det ska kunna betraktas som det minsta legitimt eller som något annat än att betala dyra pengar för att få ha sitt namn bredvid namnet på ett konstverk i en fullkomligt arbiträr lista som helt saknar egentlig legitimitet.
Jo, Bitcoin gör ju något i alla fall - dess värde ligger i att det är ett fungerande transaktionsmedel. NFT däremot är bara bisarrt, även om man kan tänka sig begripliga användningsområden som någon decentraliserad spellösning. Det är värre än tulpanlökar - en tulpanlök går i alla fall att dra upp en tulpan ur.

Någon jämförde det med att en privatperson skulle sälja dig rätten att namnge en stjärna. Och det kan du ju göra, men det saknar helt betydelse och ingen annan erkänner den namngivningen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Någon jämförde det med att en privatperson skulle sälja dig rätten att namnge en stjärna. Och det kan du ju göra, men det saknar helt betydelse och ingen annan erkänner den namngivningen.
Vänta nu, säger du att jag INTE är en skotsk laird?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,046
Deras hackers kommer fortsätta precis som vanligt eftersom de där reglerna knappast gäller för personer inom myndigheter eller deras agenter :)
Det ryska hackarvapnet är huvudsakligen frilansare och lejda kriminella. De behöver kunna ta emot kryptovaluta för en del av sina andra verksamheter.

Att förbjuda själva minandet kan vara rimligt, men knappast hanteringen.
 
Top