Bitcoin - varför och hur?

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag har under morgonen försökt läsa in mig på hur det kommer sig att bitcoin slösar så mycket energi men jag fattar fortfarande inte riktigt hur det funkar - eller ens vad som är poängen med bitcoin. Vad tjänar mänskligheten på det. Så klart inte intresserad av en diskussion utan hjälp av någon som kan förklara enkelt.
Jag har förstått att det skapas (uppstår?) nya bitcoin hela tiden och att man med massa dator-kraft kan ta dem före andra som försöker ta dem. Men... va? Vad gör de i sina datorer? Beräknar något så klart. Gör boxar eller linjer så de nya bitcoinen hänger ihop med de gamla. Men behövs det eller har man uppfunnit en låtsastävling? Någon som orkar förklara? Tacksam på förhand!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Det är som tulpanerna i Holland, fast i datorer. Äger du det så kan du bli rik. Precis som med guld, aktier eller vin. Antar att det inte bara är själva lagringen som drar kraft utan alla ständiga transaktioner och beräkningar. Behövs kryptovalutor? Nej, vi klarade oss utmärkt innan. Är de här för att stanna? Sannolikt. Men det vågar jag inte uttala mig om.
 
Last edited:

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Det är som tulpanerna i Holland, fast i datorer. Äger de det som kan du bli rik. Precis som med guld, aktier eller vin. Antar att det inte bara är själva lagringen som drar kraft utan alla ständiga transaktioner och beräkningar. Behövs kryptovalutor? Nej, vi klarade oss utmärkt innan. Är de här för att stanna? Sannolikt. Men det vågar jag inte uttala mig om.
Det verkar vara mer än lagringen. De ”minar” ju bitcoin...? Och industrin släpper ut mer än Finland.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Jag har för mig att för att mina bitcoin så behöver en vara först med att beräkna ett visst tal. De här talen tar lång tid att lösa och ju kraftfullare dator du har desto snabbare går det. Det innebär att riktigt energikrävande och kraftfulla datorer jobba hela tiden.

Det kan också vara så, men jag är inte säker, att flera datorer kan jobba på samma tal. Så när en dator har löst talet är det upptaget och de andra datorerna har jobbat i onödan.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag har för mig att för att mina bitcoin så behöver en vara först med att beräkna ett visst tal. De här talen tar lång tid att lösa och ju kraftfullare dator du har desto snabbare går det. Det innebär att riktigt energikrävande och kraftfulla datorer jobba hela tiden.

Det kan också vara så, men jag är inte säker, att flera datorer kan jobba på samma tal. Så när en dator har löst talet är det upptaget och de andra datorerna har jobbat i onödan.
Så tolkade jag också. Någonstans gjorde de liknelsen att det var tionde minut släpps ner en tusenlapp från himlen. Den med bäst teknik fångar den. Och därför förbrukar man mega-löjliga mängder ström. Men vad de gör för att fånga tusenlappen fattar jag inte.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Det heter ju kryptovalutor av en anledning, kryptografi kräver att datorerna jobbar hårt och datorer drar ström. Alltså använder kryptovalutor en massa ström. Framförallt när ny valuta mineas fram. Transaktioner är inte alls lika beräkningsintensiva och alltså slukar det inte lika mycket energi.

Poängen med kryptovalutorna var ju att göra det möjligt att överföra pengar mellan två parter utan att blanda in en tredje (och fjärde, femte, etc), och att kunna göra detta över landsgränser och liknande. Sen finns det, i lite olika grader beroende på vilka valutor man pratar om, en massa idéer om att inte ha någon central styrning över valutan, att ha en öppenhet kring hur den fungerar och i vissa fall fokus på helt anonyma transaktioner.
Tex är mängden bitcoin som kan finnas begränsas, och takten de skapas i följer en förutbestämd kurva.

Jämförelser med Norges eller Finlands energikonsumtion är ibland lite sensationalistiska. Jämfört med traditionell bankverksamhet så är det ju betydligt mindre energi som går åt tex. Och i Texas bränner man mer energi på julbelysning än vad hela Indonesien använder på ett år.

Sen verkar hela kryptovärlden vara en lekplats för stora valars marknadsmanipulation, energiförbrukningen borde kunnat vara mycket lägre (och är det i vissa andra valutor) och det händer en hel hög konstiga saker mest hela tiden. Så om någon valuta faktiskt lyckats med sina påstådda mål eller mest lyckats göra en grupp rika personer ännu rikare går nog att diskutera…
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Så tolkade jag också. Någonstans gjorde de liknelsen att det var tionde minut släpps ner en tusenlapp från himlen. Den med bäst teknik fångar den. Och därför förbrukar man mega-löjliga mängder ström. Men vad de gör för att fånga tusenlappen fattar jag inte.
Jag vet inte exakt men tror det är som att försöka knäcka ett avancerat krypterat lösenord
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Problemet i all bokföring är att säkerställa att böckerna visar samma sak: om du säger att du har 10 pengar, hur kontrollerar vi andra att det stämmer? Detta problem blir mycket större i den digitala världen, där det i princip går blixtsnabbt att kopiera eller ändra. Så för att ha en digital "valuta" måste det finnas något sätt att nå enighet om vilka uppgifter som stämmer.

För att göra detta använder olika kryptovalutor konsensusmekanismer. Den ursprungliga är "proof of work", vilket innebär att datorn som vill ändra protokollet över vem som har vad måste lösa en avancerad kryptografisk uppgifter. I princip ska datorn gissa ett assvårt nummer. Det är såhär bitcoin fungerar.

Som belöning för det här får den som upplåter datorkraft en ny digital peng. Det innebär konkret att elen som krävs för beräkningen omvandlas till kryptovaluta. Det är denna el som är kryptovalutans materiella grund.

Datorer blir hela tiden snabbare. Det gör att det går snabbare att gissa rätt nummer. I förlängningen skulle det till slut gå så snabbt att beräkningarna blev meningslösa, och konsensusmekanismen slutade fungera. Därför ökas svårighetsgraden löpande och automatiskt, i syfte att det alltid ska ta ungefär tio minuter att gissa rätt. Denna automatiska justering sker utifrån de verkliga beräkningstiderna under de senaste veckorna.

När kryptovalutan ökar i värde, blir det mer lönsamt att avsätta processorkraft för att vara med och gissa rätt nummer. Då ökar den totala beräkningshastigheten i systemet, varpå svårighetsgraden justeras upp, varpå det krävs mer beräkning för att gissa rätt. Och eftersom beräkningarna omvandlar elektricitet till gissningar, skjuter elförbrukningen i höjden.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,563
Jag har inte förstått - eller ens försökt förstå - den tekniska eller matematiska biten. Vad jag däremot förstått är att mining förbrukar groteska mängder elektricitet och eftersom elskatten är låg i Sverige lockas miningföretag hit. Då mining av bitcoin inte är en momspliktig verksamhet används sedan olika upplägg för att dölja verksamhetens sanna natur och därmed försöka få skattefördelar. Ett exempel finns att läsa om här.

Vidare går betalningar med kryptovalutor andra vägar än vanliga valutor, vägar där det saknas "fartkontroller". Därför är kryptovalutor intressanta att använda i diverse ljusskygg verksamhet - människohandel, droghandel, penningtvätt etc. Se till exempel den här artikeln (tyvärr låst för den som inte prenumererar på SvD).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Bitcoin är en valuta som alla andra, varken mer eller mindre. Man kan handla saker för den.

Den har fördelen att det inte finns någon central styrning eller övervakning, vilket gör den robustare mot attacker och reprissalier.

Mining är egentligen bara ett sätt att fördela ut pengarna. Hade man bara tagit en stor elektronisk pengapåse och gett till en person så hade det inte tagit fart. Man behöver ett sätt att se till att många får pengar. Sättet att göra det är att det "kostar" datorkraft att skapa nya pengar, i form av att man löser ett matematiskt problem. Det skapar en förutsägbar tillökning av nya pengar, spridd på många personer.

När någon har "hittat" en peng eller överfört en peng så loggas detta i en decentraliserad liggare. Denna liggare är byggd så att allt bygger på allt som hänt tidigare, vilket innebär att man kan inte bara gå in och ändra i den (mycket förenklat...).

Denna mining drar en del energi, men, på en global skala, ett piss i havet. Det är typ ingenting jämfört med tex stålindustrin eller betongindustrin.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Hittade en bra video:
Bra film! En sak som framgår tydligt i filmen, men kan vara värt att repetera: Blockchain är alltså teknologin bakom Bitcoin, och den går att använda till många olika saker, och inte bara kryptovalutor. Exv kontakt eller för att spåra råvaror i olika produkter.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,316
Är det så enkelt att man kan skapa ett nytt block genom att brute force hitta hashet på det sista blocket i kedjan?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Som bekant så varje gång vi lånar, lånar ut , tar emot eller skickar pengar så skär bankerna guld. I den bästa av världar kan den här typen av overhead helt elimineras (och sure, det kommer att påverka en massa jobb men om vi hade en statlig avdelning för ormtjusning och tarotläsning som kostade hundratals miljarder för landet så skulle det kanske ifrågasättas...). Vi känner det ju inte så himla tydligt men exempelvis remittances ("skicka hem pengar, oftast till länder med lägre inkomst") kostar i genomsnitt typ 7 % av summan som sickas vilket ju är heeeeelt vansinnigt och ett bra exempel på hur vi accepterar utsugeri av en grupp som ofta inte har det så bra ställt. En kryptotransaktion kan göras för bråkdelen av den kostnaden och med mycket enklare logistik.

Kryptovaluta skulle kunna spara sjukt mycket resurser för mänskligheten, men så lever vi ju inte direkt i den bästa av världar :)
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Alla dessa fördelar som nämns med bitcoin gäller ju bara om den används för faktiska köp.

Även fast mängden bitcoin(och andra kryptovalutor) ökat dramatiskt så har inte mängden köp gjort det.

Så just nu är kryptovalutor en krånglig aktie, svårt att hitta nåt positivt med dem, speciellt då strömförbrukningen är ett problem i sig.

Sen kommer det bli intressant att se vad som händer när alla bitcoins har minats upp, hur det påverkar priset
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Alla dessa fördelar som nämns med bitcoin gäller ju bara om den används för faktiska köp.

Även fast mängden bitcoin(och andra kryptovalutor) ökat dramatiskt så har inte mängden köp gjort det.

Så just nu är kryptovalutor en krånglig aktie, svårt att hitta nåt positivt med dem, speciellt då strömförbrukningen är ett problem i sig.

Sen kommer det bli intressant att se vad som händer när alla bitcoins har minats upp, hur det påverkar priset
Fast köp är ju inte den enda transaktionen som sker. Och besviligen sker det ju massvis med transaktioner av kryptovalutor, dagligen - en hel del av dem är väl säkerligen köp av olika slag?
Och fördelen att billigt kunna skicka pengar över landsgränser har ju ingenting att göra med om man sen använder det som betalmedel på närlivsen eller inte.
 
Top