Nekromanti Bitcoin dungeon (så löser vi arbetslösheten)

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Ni kanske har hört talas om Bitcoin? En valuta som man majnar genom att datorer löser allt mer komplexa mattetal. När ett tal är löst hittar man ett bitcoin som kan användas som valuta att handla varor och tjänster för.

Men varför ska datorer majna bitcoin? Är det inte bättre att det är en fysisk verksamhet som man kan ägna tid åt?

Tänk er en dungeon i varje större stad i världen som innehåller rum och monster som fysiskt (virtuellt med kinect eller vafan) som man kan besegra och övervinna genom att utforska denna dungeon. En stordator (även kallad DM) populerar dungen med monster, fällor och skatter. Skatterna är bitcoin.

Alla som känner sig manade kan ägna sig åt detta grottkräl och det finns riktiga pengar att hämta.

-Nobelpris på detta?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
rjonas said:
Är det inte bättre att det är en fysisk verksamhet som man kan ägna tid åt?
Jag förstår nog inte riktigt vinsten med detta, faktiskt. Ska vi slösa ännu mer mänskligt kapital på meningslösa uppgifter än vi redan gör?

OK om man vill ha ett schysst ARG/MMO med dungeonbashing, men jag är skeptisk till att låta detta bli något man kan tjäna riktiga pengar på... =)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag är med om det är verkliga grottor där man dö i på riktigt - det om något löser arbetslösheten.

Dessutom blir det säkert så pass populärt att någon TV-kanal vill sända det som reality-TV.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
krank said:
rjonas said:
Är det inte bättre att det är en fysisk verksamhet som man kan ägna tid åt?
Jag förstår nog inte riktigt vinsten med detta, faktiskt. Ska vi slösa ännu mer mänskligt kapital på meningslösa uppgifter än vi redan gör?

OK om man vill ha ett schysst ARG/MMO med dungeonbashing, men jag är skeptisk till att låta detta bli något man kan tjäna riktiga pengar på... =)
Idag står datorer och räknar och räknar och genom detta skapas bitcoin. I och med att datorerna blir kraftfullare hela tiden (Moores lag) måste beräkningarna bli mer komplexa. -Alltså motsatsen till effektivisering krävs. Tanken är att datorerna ska få fram 1 bitcoin per turn (10 minuter).

Om poängen är att det ska skapas 1 bitcoin per tio minuter kan man lika gärna låta människor göra jobbet. Om de har roligt under tiden och kan förverkliga sig själva ter det sig omedelbart självklart för mig.

Om du inte vill äventyra kan du fortsättningsvis syssla med vad du vill och ta betalt i bitcoin.

Dessutom är det inte meningslöst arbete. I och med detta arbete skapas basen för den globala ekonomin.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
rjonas said:
kan man lika gärna låta människor göra jobbet. Om de har roligt under tiden och kan förverkliga sig själva ter det sig omedelbart självklart för mig.
Jag skulle nog föredra medborgarlön och att vi slutar se "hålla folk sysselsatta med saker som liknar jobb" som det högsta av ideal, men visst =)
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
krank said:
rjonas said:
kan man lika gärna låta människor göra jobbet. Om de har roligt under tiden och kan förverkliga sig själva ter det sig omedelbart självklart för mig.
Jag skulle nog föredra medborgarlön och att vi slutar se "hålla folk sysselsatta med saker som liknar jobb" som det högsta av ideal, men visst =)
Medborgarlön? Vem är medborgare?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
krank said:
rjonas said:
kan man lika gärna låta människor göra jobbet. Om de har roligt under tiden och kan förverkliga sig själva ter det sig omedelbart självklart för mig.
Jag skulle nog föredra medborgarlön och att vi slutar se "hålla folk sysselsatta med saker som liknar jobb" som det högsta av ideal, men visst =)
Jag antar att du inte har så mycket till övers för börsmarknaden heller? :gremsmile:
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Bara ett problem.

Bitcoin crashar lite väl lätt.
Så det gäller att den inte krashar när man ska betala räkningarna annars så riskerar man ju att stå där utan pengar.

Bitcoin
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
rjonas said:
krank said:
rjonas said:
kan man lika gärna låta människor göra jobbet. Om de har roligt under tiden och kan förverkliga sig själva ter det sig omedelbart självklart för mig.
Jag skulle nog föredra medborgarlön och att vi slutar se "hålla folk sysselsatta med saker som liknar jobb" som det högsta av ideal, men visst =)
Medborgarlön? Vem är medborgare?
Detta är faktiskt en intressant frågeställning. Givet medborgarlön, hur väljer man vilka som får detta? Svenska medborgare, eller alla som har uppehållstillstånd? Ska det paras ihop med fri invandring? Kan bli intressant!
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
RipperDoc said:
rjonas said:
krank said:
rjonas said:
kan man lika gärna låta människor göra jobbet. Om de har roligt under tiden och kan förverkliga sig själva ter det sig omedelbart självklart för mig.
Jag skulle nog föredra medborgarlön och att vi slutar se "hålla folk sysselsatta med saker som liknar jobb" som det högsta av ideal, men visst =)
Medborgarlön? Vem är medborgare?
Detta är faktiskt en intressant frågeställning. Givet medborgarlön, hur väljer man vilka som får detta? Svenska medborgare, eller alla som har uppehållstillstånd? Ska det paras ihop med fri invandring? Kan bli intressant!
Strunt i det. Det var en retorisk fråga.

Nu ska jag berätta hur vi ska reformera fångvården:

På samma sätt! Man kan inte längre dömas till fängelse. Man kan bara dömas till att utvinna bitcoin till offret.

Skurk misshandlar offer. Skurken döms till att utvinna 10 coins till offret.
Snubbe laddar ner film. -Döms till att utvinna en miljard coins till upphovsmannen.

Vidare: Vem som helst kan designa rum och och få de införlivade i någon av världens ständigt växande dungeons.

Hur ska detta finansieras? Man kan börja med att ta EUs senaste åtgärdspaket och bygga ett proof of concept stort som Kiruna.
 
Top