Biotropisk rot för att läka/regenerera allvarliga benbrott

Gorillan

Veteran
Joined
20 Nov 2020
Messages
6
Jag hittade dessvärre inte någon tråd som behandlar just detta ämne.

Jag har kickat igång kampanjen Sylfens vrede och för närvarande roar sig mina spelare med första delen, varav de hunnit fram till den del där det skall klättras. En av mina spelare har en karaktär vars behov och starka drift att visa Mod resulterade i att denne föll nästan 100 m (dennes ansikte vitnade när jag räknade tärning efter tärning i skadeslaget a.k.a 18T6). Det hela slutade i en brutal död, men med en biomantiker i gruppen så drogs karaktären tillbaka till livet, dock med bruten ryggrad. Där biomantikern numera får upprätthålla Den osårbare krigaren för att möjliggöra för den skadade att kunna röra sig.

Häri stötte jag på patrull. Jag kan inte finna en besvärjelserot som rå på att läka benbrott (om vi ska riktigt detaljerade så handlar det givetvis även om avkapning av nervtrådar). Intressant nog är det skrivet under skadeeffekt under benbrott att nacke och ryggbrott inte kan läka på naturlig väg, vilket lite snyggt insinuerar att det ÄR möjligt.

Jag funderar på att redigerar den biotropiska roten Återfästa till att även fungera på benbrott, med en rimlig svårighetsökning till detta. Alternativt skapa en ny rot.

Finns det tankar och idéer om hur en alternativ form av Återfästa skulle kunna se ut eller en ny rot?
 

Shabo

Veteran
Joined
21 Feb 2014
Messages
59
När jag kollar igenom de biotropiska rötterna, en snabbis, finner jag ingen som skulle göra det som du vill. Så här på sittande bak skulle jag personligen göra det du själv föreslår. Använda roten Återfästa att "återfästa" nerverna i ryggraden.

Jag hade förmodligen undersökt möjligheten att göra ett kirurgiskt ingrepp också eftersom såren skall vara "färska". Det kan kanske bidra till utmaningen. På det sättet skulle jag kunna använda befintliga regler, bara applicera dem på att "återfästa" nerverna i ryggraden.

Du får gärna berätta hur du valde att hantera situationen.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Om man ska vara strikt så påverkar roten Osårbarhet endast benbrott i armar och ben och ska egentligen inte lindra bruten rygg. Finns dock inga problem att bredda tolkningen av detta och exempelvis tänka sig en magnitudförstärkning som inkluderar rygg (och huvud?). Biomantikern skulle här kunna improvisera upp en massiv ritual som låter denna rot hålla i sig ett år eller längre (svårighet 36+).

I samma anda kan man låta Återfästa fungera på ryggen också. Största kruxet där är att den är designad för direkta och akuta åtgärder då Infektionen som uppstår ökar per timme som gått sedan skadan inträffade. Man behöver också avgöra hur lång tid det ska ta att läka ryggen efter en Återfästa (normalt är ju vad ett benbrott tar att läka med ryggen har ju ingen läketid där).

Designmässigt har vi dragit en gräns för vad "vanlig" magi kan åstadkomma här för att exempelvis inte bryta mot världens logik. Dvs om man alltid kunde sätta tillbaka en amputerat kroppsdel, läka en permanent skada eller återuppväcka folk långt efter att de dött så skulle det påverka världen väldigt mycket för de som tillgång till magi och resurser. Så om detta ska vara möjligt måste det finnas en uppoffring, en begränsning eller en konsekvens som gör att de flesta (utom skumma RP så klart) inte har möjlighet eller intresse i att göra detta. Som spelgrupp kan man så klart själv bestämma hur viktigt detta är och justera därefter.
 
Top