Nekromanti Bioshock - Rollspel

Hanihörnet

Veteran
Joined
9 Aug 2008
Messages
67
Ska hålla det här kort.
Några av er har säkert spelat det fantastiskt konstnärliga och filosofiska rollspelet Bioshock. Nu när den andra installationen är på väg verkar det som om de höjer ribban och försöker göra något större och mer episkt av spelserien.

Hursomhelst, hur tror ni att ett bra Bioshock-rollspel skulle kunna se ut? Mycket skräck? mycket action? Lite av varje? Jag ser verkligen framför mig ett gäng karaktärer, kanske från CIA eller bara ett par olyckliga som smyger igenom Rapture i väntan på att en grupp splicers eller kanske en big daddy kommer att hitta dom.

/Hanihörnet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Jag har... jättesvårt att tänka mig det som något annat än dungeonbashing i lite andra kläder. Snygga kläder kanske, och intressanta SLP:er på vägen - men i grunden dungeonbashing. Vilket kan vara kul, såklart.
 

.:Warwolt:.

Veteran
Joined
7 Jul 2008
Messages
105
Location
Stochkolm, Haninge
Jag ser hellre att det utspelar sig före Ettan, om man skulle göra det. Det är sannerligen en intressant setting men att spela rollspelet i settingens spillror känns som ett dåligt sätt att utnyttja det. Nej, ge mig ett fullt levande Rapture att spela i!
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Jag får två uppslag som jag skulle bygga vidare på:

1) Sätt det innan allt gick åt helvete. Folk splicar som bäst, alla har det hyfsat bra och Fontaine blir fet på den undre världen. Någon slags "det glada 30-talet"-biopunk, alltså.

2) Kör skräck/action-kräl hela vägen ut. Plocka in mer av System Shocks känsla rent allmänt och SHODAN specifikt och krydda med lite Shadow over Innsmouth så skulle man kunna bygga ett skitbra 50s Delta Green-äventyr av det hela.
Varför byggdes Rapture? Ryan var djupt inblandad i The Cult of Dagon/manipulerades av Nyarlathotep*. Hela staden var i hemlighet ett laboratorium för att se vad som hände om man utsatte människor för magi/blandade deras gener med omänskliga varelser eller planterade in parasiter i dem. Varför tror du att ADAM skördas i form av de fula maskarna du sliter ur flickorna?

Delta Green skickas in för att spränga hela Rapture, och se till så att dess existens inte avslöjas. Kruxet är att allt har gått åt fanders när de anländer och de måste kämpa sig till reaktorn/hitta en MacGuffin/whatever för att kunna få stopp på allt.

Vill man bränna på ordentligt så kan man köra på att det visar sig att Ryan har blivit ersatt av/egentligen var Nyarlathotep/Hastur. Bara köra SHODAN rakt av tills spelarna pissar ner sig.
 
Top