Biopunk

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Biopunk är precis som det låter.
Det är lite som Cyberpunk, men istället för att ersätta kroppsdelar med mekaniska dito handlar det om genetiska förändringar och manipulationer.

Exempel på filmer:
Blade Runner
Gattica
eXistenZ

Exempel på datorspel:
Resident Evil
Quake
BioShock

Men vad finns det för exempel på rollspel som är biopunk?
Jag vet att många cyberpunkspel även har drag av biopunk, men jag är ute efter spel där biopunk-delen är viktigast.
T.ex. kan Shadowrun och d20Modern Urban Arcana ses som Biopunk då människor förvandlas till fantasyvarelser - men jag vill nog ha lite mer Biopunk än så, då det finns så mycket annat i de spelen för att de ska ses som Biopunk.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
I sinkadus fanns det en artikel om Biologiskt modifierade människor till Gamla Mutant. Inte exakt det du letar efter, men de reglerna borde gå att lyfta över till valfritt BRP:igt spel för att biofiera det lite.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Det där är en idé jag av och till har grunnat på i olika sammanhang. Borde gå att fixa nåt sådant åt Expert Nova.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
I Android (en setting för både ett kortspel och ett Genesys-baserat rollspel från FFG) finns både cyber- och biopunk.

Dels finns mekaniska cyborger och "bioroids" (deras något förvirrande namn på människolika robotar), dels "g-mods" (biologiskt modifierade människor) och kloner.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,388
CthulhuTech är väldigt biopunk. Det är dock inte ett bra spel.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
I sinkadus fanns det en artikel om Biologiskt modifierade människor till Gamla Mutant. Inte exakt det du letar efter, men de reglerna borde gå att lyfta över till valfritt BRP:igt spel för att biofiera det lite.
Tyvärr ingen av mina mer notabla påhitt. Jag kunde gjort ett bättre jobb.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,988
BFM Biomensch var väl tvungna att äta tre ggr så mycket mat. Jag tror att jag svalt ihjäl efter uppvaknandet i Mutant 2.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
Tyvärr ingen av mina mer notabla påhitt. Jag kunde gjort ett bättre jobb.
Asså, visserligen insåg även mitt 13-åriga jag att de var brutna men om man väl lyckades övertala SL att få spela en så fick man en grym jävla uber-RP!!! :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Vet inte om det räknas men jag vill ju någon gång i framtiden skriva ett body horror-äventyr där ett virus muterar cybernetik till att bli äckliga organiska abnormaliteter.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
576
Location
Göborg
Jag hittar inget om att Blue Planet (Kickstarter-kampanjen, pågår 10 dagar till) beskrivs som biopunk men det finns genmodifierade människor (både före och efter födseln), hybrider (människa/apa respektive människa/katt), samt att de ha gjort delfiner, späckhuggare och vitvalar intelligenta. Kan verkligen rekommendera spelet! Tredjeupplagan (se Kickstarter-kampanjen ovan) är en uppdatering (teknik och historia uppdateras tillsammans med en överhalning av reglerna), en evolution och inte en revolution. Bra, genomtänkt hård SF som ligger förvånansvärt väl i tiden med klimatförändringar etc.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag hittar inget om att Blue Planet (Kickstarter-kampanjen, pågår 10 dagar till) beskrivs som biopunk men det finns genmodifierade människor (både före och efter födseln), hybrider (människa/apa respektive människa/katt), samt att de ha gjort delfiner, späckhuggare och vitvalar intelligenta.
Stretch goals tillåter en att spela en intelligent kaskelot. :)
 
Top