Nekromanti biopunk!

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
håller på lite grann och snickrar på ett rollspel i samma anda som cyberpunk, fast mycket mer lågmält, och jag skulle behöva lite hjälp med en del tekniska grejer, nämligen vissa aspekter av bioteknik (som spelet ska centreras kring istället för cybernetik). Dels undrar jag om man skulle kunna tänka sig någon vetenskaplig, halv-vetenskaplig, pseudo-vetenskaplig eller rent spekulativ förklaring till varför ungdomar som har utsatts för kraftig genetisk ingenjörskonst medan de befann sig i livmodern skulle utveckla psykoser, anti-socialt-beteende och psykiska sjukdomar när de kommer i puberteten, och dels är jag tacksam för tips, idéer och så angående olika implementationer av framtida bio- och genteknik.

tja, tack på förhand då.

/sinisa
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
Kolla in GURPS Biotech som spekulerar en hel del om bioteknik. I många fall går deras spekulationer väl långt dock.

/The Danno
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Spelet Kromosome (våldsamt OOP, dock) kan kanske ge idéer.

Eftersom jag själv har en sjukdom orsakad av hormonproblem (diabetes) och nyligen har fått lyssna på en intressant föreläsning om jox som händer i kroppen och med ens beteende när olika hormoner blandas, kan jag föreslå att det har något med saken att göra. Innebär inte nödvändigtvis psykoser, men sådant som häftiga humörsvängningar och dylikt.

Nightowl

"Bwaaah! Jag tappa' biran i bollhavet!"
Full och ledsen gymnasist på McDonalds
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Trinity har en intressant teori om biotech. Kolla upp Technology Manual, den rockar.

/boddi - krigardrottning

"The Legend will never die"
- SoulCalibur
 

Krigeus

Veteran
Joined
23 Oct 2000
Messages
135
Location
Luleå, Sverige
Hmm, ett gansks så intressant ämne eftersom jag själv ska behandla den i mitt rollspel, lite mer futuristiskt och hi-tech dock, men jag är säker på att vi kan dela lite idéer å så...trinity har som sagt lite coola grejer man kan titta på...
Men sen har jag bara en allmän fråga till er alla...
Vad är GURPS?
Har aldrig hört det förr!
Tacksam för svar

Thomas Krige - Hederskapten i Dödsgardet, E-corps främsta försvarare
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
GURPS är ett generellt regelsystem som går att använda till alla möjliga världar. Det finns massor av världsböcker utgivna och det är dessutom populärt att kombinera världsböcker till nya varianter. Reglerna är ganska enkla och klara, men är samtidigt bland de mest realistiska jag sett. Det finns dessutom regler för precis allt.

GURPS officiella sida:
http://www.sjgames.com/gurps/ /The Danno
 

Krigeus

Veteran
Joined
23 Oct 2000
Messages
135
Location
Luleå, Sverige
Då tackar man för denna info...kan vara bra att veta å så

Thomas Krige - Hederskapten i Dödsgardet, E-corps främsta försvarare
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,654
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Kul tema för spelet. Har själv haft funderingar på nått liknande (post-human tänkte jag kalla det, men jag har lagt ned det och kommer att väva in de idéerna i spelet Tellus som jag skrivit tillsammans med David Bergkvist, befinner sig nu på tryckeri och borde komma ut mycket snart ...reklam...).

Anledningen till att biomodifierade personer skulle må dåligt och därför ibland bete sig illa borde ju kunna vara att de pga sina olikheter haft svårt att identifiera sig med andra människor, kännt sig annorlunda och utanför å så. Deras omgivning kan ju också ha sett dem som konstiga och kanske farliga (jämför mutanternas situation i x-men) och därför behandlat dem illa.

Lycka till med spelet, det låter som en bra idé! Hur ska resten av världen se ut?
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Gamla Shadowrun-supplementet Shadowtech (dock out of print nu - kanske du kan få tag på det begagnat) - innehåller rolig information om biotech. Supplementet är dessutom skrivet av en äkta läkare, så hans spekulationer om framtida biotech, kemi och andra medicinska hjälpvetenskaper är i alla fall grundade i medicinsk vetenskap.

mvh
Örnie
 

Hjonas

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
128
Location
Örebro
Tellus

Nytt spel.. trevligt.. finns det nån hemsida eller så man kan läsa om det?..

/Hjonas


[ Excutioner - Slayer of the light. Desecrator, Violator, Devastator - Messenger of Death ]
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Tellus

Vänta dig inte för mycket av det.

Det är enkelt då det tillhör Vägen-serien och utges av Västerås Stift.

Den hemsida som är språkrör för Vägen-serien har ännu ingen info, men det kommer så fort det har utkommit.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Hjonas

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
128
Location
Örebro
Re: Tellus

Ah, vägen har jag provat.. No more said.. :gremsmile:

/Hjonas

[ Excutioner - Slayer of the light. Desecrator, Violator, Devastator - Messenger of Death ]
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,654
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Re: Tellus

Tja, Tellus ska nog inte jämföras allt för mycket med Vägen. Jag förstår att ni blir misstänksamma pga den kopplingen, men vänta och se.

När det kommer till regler har Tellus ett helt annorlunda, och mer avancerat, system än Vägen. I grund och botten kan det beskrivas som att du kombinerar en grundegenskap och en färdighet, slår 3t6 och hoppas på att komma under det sammanlagda värdet. Vilken egenskap och färdighet du kombinerar beror på vad du vill göra och hur. Ex: egenskapen Motorik och färdigheten Budo för att slåss, eller egenskapen Minne och färdigheten Budo för att komma ihåg budons historia.

Den största skillnaden mellan Tellus och Vägen är att Vägen bara består av ett enkelt regelsystem och några äventyr. Den största delen av Tellus-boken består av en världsbeskrivning där solsystemet på 2170-talet presenteras.

Förutom detta finns två äventyr med i boken.

Vägen, och de två andra spelen Ansgar och Quo Vadis?, skrevs i första hand som konfirmationsmaterial. Tellus är snarare ett vanligt rollspel som också kan användas för diskussioner om moral, etc. Till skillnad från Vägen kommer Tellus inte att vara en engångsprodukt. Vi (Terra Incognita som designat spelet) kommer att producera äventyr, bakgrundsmaterial, etc till spelet.

En hemsida kommer på rollspel.nu inom kort. Spelet är nu på tryckeriet och kommer inom någon vecka.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: Tellus

<I>När det kommer till regler har Tellus ett helt annorlunda, och mer avancerat, system än Vägen. I grund och botten kan det beskrivas
som att du kombinerar en grundegenskap och en färdighet, slår 3t6 och hoppas på att komma under det sammanlagda värdet. Vilken
egenskap och färdighet du kombinerar beror på vad du vill göra och hur. Ex: egenskapen Motorik och färdigheten Budo för att slåss,
eller egenskapen Minne och färdigheten Budo för att komma ihåg budons historia.</I>

Underbart! Den ultimata mekanismen! Jag ser fram emot att få Tellus! (Ja, jag prenumererar på Codex).

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Hjonas

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
128
Location
Örebro
Re: Tellus

Hmm.. är det det spel jag tror det är så kan jag ha en kompis som speltestat detta. Dom spelade ett gäng forskare som skulle välja vart dom skulle skicka en atombomb (eller nåt liknande hemskt). Då måste jag säga att det verkar riktigt bra isf. Mycket etik å tänkande .. eller?

//´HJonas

[ Excutioner - Slayer of the light. Desecrator, Violator, Devastator - Messenger of Death ]
 
Top