Nekromanti Bionicle

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Någon som har lagt märke till LEGO:s nya produktlinje Bionicle?

<A HREF="http://www.bionicle.com">www.bionicle.com</A> Fullkomligt helskön, i min ringa mening. Nu funderar jag på fullt allvar att överföra denna trevliga värld till rollspelsmediet (men ersätta lego technic-figurerna med mer köttåblodiga motsvarigheter). Vad tros?

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Avundsjuk

<I>Någon som har lagt märke till LEGO:s nya produktlinje
Bionicle?</I>

Jo, tack. Jag vet. Fyfasen. Ungarna nu för tiden har ju
mycket tuffare lego än när jag var ung :-[
Star Wars legot är ju snorgrymt.

<I>Vad tros?</I>

Att jag ska smyga till Toys R Us och köpa många askar lego
och sura över att bolaget missunnat mig en tuff barndom /images/icons/wink.gif

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
Re: Avundsjuk

Bionicle är störtgrymt!
Efterssom man har barnasinnet kvar så skuttade jag självklart iväg och inhandlade den coola gröna Lea (tror jag saken hette) med yxan! Efter en halv dags klyvande och svingande med yxan blev det dock ganska tråkit. ingen kompis hade han att slåss mot heller. Nu står han i min hylla och poserar med yxan. Tyvärr tror jag inte att han ler bakomm masken.

Ibland måste man inse att många av ens 20+ kompisar inte går och köper Lego.

Om det finns någon som vågar ställa upp på en match så kom igen bara!

/Magnum
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Avundsjuk

Hehehe...Lego börjar få lite stil. Först kom Slizers, som visserligen var coola, men lite värdelösa (slänga skivor?). Sedan Robo Riders, som var betydligt coolare, men som man inte orkade bry sig om så mycket. Sedan kom Bionicle, och gissa vilken f.d. legogalning som kastade sig över dem? Just det...Skuggvarg. En annan hade ju några TON lego, när man var liten (kändes så iaf, när man försökte bära alltihop samtidigt). Man har ju varit lite bortskämd, milt uttryckt. Och när jag väl hade skaffat Bionicle, så var det ju inget snack om saken, jag var bara TVUNGEN att ha Robo Riders, tillsammans med "The Boss", som tillhörde Riders-serien. Inte för att jag bygger med det nu, eller leker heller, för den delen, men de är ju bara SÅ coola...*ler*
Men okej...nu avslutar vi den här utläggningen...den är redan OT. Flåt.

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Avundsjuk

<I>den coola gröna Lea (tror jag saken hette) </I>

Lewa.

<I>Efter en halv dags klyvande och svingande med yxan blev det dock ganska tråkit.</I>

Okej, men snart kommer ju "The Legend of Mata Nui" från LEGO software, d.v.s. Bionicledataspelet.

Ska snart köpa Kopaka iallafall. Iskillen.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
*förbannelser* [OT]

<I>"Ska snart köpa Kopaka iallafall. Iskillen."</I>

Iskille ! Nu ska jag bannemig skriva ett hetsigt brev till
Lego-koncernen och klaga över att deras fantasi var vek på
1980-talet. Förbannelser till dem.

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hallå där! [OT]

..Vad det inte meningen att konsumenten skulle stå för fantasin då.. ?



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Vilket snack! (ot)

Hördu grabbhalva, vad snackar du om egentligen? 80-talet var ju LEGOs guldålder!!! Dagens färdigbyggda spektakel kan ju ingen rolig människa gilla. Nä, tacka vet jag 80-talet då de kommit med olika fräcka lösningar, hade eldrivna prylar, samtidigt som man kunde bygga helt efter sin egen fantasi. Rymd, riddare, järnväg och massa annat kul, vad mer kan man begära?! Hade man inte haft sina rollspelsprylar hade man väl suttit och byggt än.

Skulle inte bli förvånad om du tycker att Pop är U2:s bästa album eller om du skulle anse DoD Cronopia vara bättre än DoD Expert...

...och förresten så surar du säkert bara för att du inte klarade av att bygga ihop grejerna på 80-talet... /images/icons/wink.gif
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag är mer reaktionär än dig!!! :-D

80-TALET!?!

Herreminskapare, RIKTIG lego, och då menar jag RIKTIG lego, fanns bara på 70-TALET*!! 80-talet - BAH!! Leksaker för fantasilösa mediahjärntvättade robotar till ungar! Jag menar, asså, på 80-talet hade gubbarna fått RÖRLIGA BEN! Och det fanns LAMPOR!!! Kan ni tänka er vilken smaklös dekadens!!!

Nä, alla RIKTIGA lego-satser kommer från 70-talet*, då de gjordes av leksakskonstruktörer på artistisk basis, helt utan tanke på profit, ett gediget hantverk skapat enligt politiskt korrekta grundsatser - inga imperialistiska Star Wars-kopior avsedda att hjärntvätta barnen att acceptera den amerikanska krigsindustrins dominans, nädå!
*70-talet - det decennium då alla VETTIGA människor, typ JAG, var små! :-D

Nightowl, som ärligt talat tycker Lego är roligare än någonsin. Varför får inte 30-åringar leka med Lego offentligt? Buhuuu...

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Hur trettioåringar leker med Lego

"Nightowl, som ärligt talat tycker Lego är roligare än någonsin. Varför får inte 30-åringar leka med Lego offentligt? Buhuuu..."

Kom till Skövde och plocka med ditt riddar-Lego så tar vi ett fältslag! Star Wars-lego går också bra, men det är så förbaskat jobbigt att få tag på stormsoldater... /images/icons/wink.gif

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Vilket snack! (ot)

Håller med. Dagens s.k. Lego består ju oftast av JÄTTELIKA bitar som är MYCKET begränsade när det gäller att plocka ihop dem på olika vis. Nää..."det var bättre förr", som nån vis man sa...vad Lego gör idag är att sabba ungarnas fantasi.

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Det finns hopp för mänskligheten...

...när "vuxna" människor leker med Lego, och dessutom kan erkänna att de gör det. Och jag som trodde att jag var udda och onormal...*flinar*
Heja Lego!

/Skuggvarg

PS. Nu så här några år efteråt, inser man att man gjorde sitt störta misstag någonsin, när man för det första inte köpte tillräckligt mycket av Riddarborgslegot, och dessutom senare gjorde sig av med det lilla man hade...*snyft* DS.

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Avundsjuk? Förstod väl det... (ot)

”Herreminskapare, RIKTIG lego, och då menar jag RIKTIG lego, fanns bara på 70-TALET*!! 80-talet - BAH!! Leksaker för fantasilösa mediahjärntvättade robotar till ungar! Jag menar, asså, på 80-talet hade gubbarna fått RÖRLIGA BEN! Och det fanns LAMPOR!!! Kan ni tänka er vilken smaklös dekadens!!!”

Typiskt, både gamla stofiler och småglin är avundsjuka på oss som huvudsakligen lekte med LEGO på 80-talet. Stofilerna är avundsjuka för att de inte att hade lika välgjorda och kul saker, och småglinen tjurar för att de inte klarade av att bygga grejerna. 70-talets LEGO var perfekt för att motsvara kraven från en person som fortfarande kan räkna sin ålder på ena handens fingrar, 80-talets LEGo erbjöd ett perfekt råmaterial för att kunna förverkliga sina fantasier och 90-talets/2000-talets LEGO erbjuder ett perfekt råmaterial för att kunna förverkliga andras idéer. /images/icons/wink.gif

”Nä, alla RIKTIGA lego-satser kommer från 70-talet*, då de gjordes av leksakskonstruktörer på artistisk basis, helt utan tanke på profit, ett gediget hantverk skapat enligt politiskt korrekta grundsatser - inga imperialistiska Star Wars-kopior avsedda att hjärntvätta barnen att acceptera den amerikanska krigsindustrins dominans, nädå!
*70-talet - det decennium då alla VETTIGA människor, typ JAG, var små! :-D”


Själv var jag tillräckligt liten på 70-talet för att inte behöva bekymra mig om de politiska förtecknen. Men jag påstår mig ha varit fullständigt politiskt neutral när jag varje morgon klättrade ur min spjälsäng, plockade fram mitt LEGO och byggde något som skulle föreställa en traktor och ett släp. Som tur är hade jag varianten med stora LEGO-bitar då, det är ju allmänt känt att små bitar från 70-talet är så gott som hopplösa att få isär om man en gång satt ihop dem… såvida inte bitarna glappade, vilket var minst lika vanligt… /images/icons/smile.gif

”Nightowl, som ärligt talat tycker Lego är roligare än någonsin. Varför får inte 30-åringar leka med Lego offentligt? Buhuuu...”

Det här är ett problem som man har inom flera områden. När man blivit tillräckligt smart och har tillräcklig ekonomi för att kunna ha riktigt lajbans med något då är det inte längre allmänt accepterat att syssla med det. Tänk vilka grymma trädkojor och snöhyddor man exempelvis skulle kunna göra idag! Skulle det inte kunna gå att fixa någon sorts rollspelskonvent-liknande sammankomst där man bygger LEGO i ett rum, har kuddkrig i ett annat och tävlar med radiostyrda bilar i ett tredje? Personer som passerat livets zenit och kommit i ”fru-och-barn”-åldern kan få ett eget rum där de får se på Staffan Westerberg. /images/icons/smile.gif
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jaså?

Star Wars-fältslag? Är det kul på något sätt? Bidrar med ett eget udda spel som jag och mina vänner framgångsrikt spelat: <A HREF="http://secret.spy.net/~roymeo/clayorama.html" target="_new">http://secret.spy.net/~roymeo/clayorama.html</A>



/Arvidos som tänker tillbaka på den gula legogrävmaskinen han fick i födelsedagspresent för länge sedan.. *suuuck*
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Jaså?

"Star Wars-fältslag? Är det kul på något sätt?"

Jodå, fast det är rätt ont om rebellsoldater och stormsoldater, så där får man improvisera med allt annat gammalt lego som man har och skräpar. Man har inte så stor nytta av alla rymdskepp heller, annat än som terräng.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Ty fusan [OT]

<I>
"80-talet var ju LEGOs guldålder!!! Dagens färdigbyggda
spektakel kan ju ingen rolig människa gilla. "</I>

Nja, jag reagerade snarare på att själva koncepten är mycket
häftigare nu. Jag skulle ju vara lycklig om Star Wars-lego
fanns när jag var liten (och dessutom fattigare).
<I>
"Rymd, riddare, järnväg och massa annat kul, vad mer kan
man begära?! Hade man inte haft sina rollspelsprylar hade
man väl suttit och byggt än."</I>

Jag älskade min riddarborg. Den är död nu *snyft*

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Småglin? Jag? [OT]

<I>
"Typiskt, både gamla stofiler och småglin är avundsjuka på
oss som huvudsakligen lekte med LEGO på 80-talet.
Stofilerna är avundsjuka för att de inte att hade lika
välgjorda och kul saker, och småglinen tjurar för att de
inte klarade av att bygga grejerna. "</I>

Okej, jag förstår att du referer till mig som ett småglin.
Jag kunde faktiskt bygga LEGO, om du nu tvunget måste
tjata om det /images/icons/laugh.gif Jag klagade bara på konceptbyggnaden
kring lego-klossarna, som verkar vara mycket tuffare nu än
när jag kutade runt i leksaksbutikerna som liten.

/Alexander Gyhlesten, 18 är också en ålder !

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Avundsjuk? Förstod väl det... (ot)

"Tänk vilka grymma trädkojor och snöhyddor
man exempelvis skulle kunna göra idag! "
Jo jävlar! Ett av mina värsta fall av kavajkris inträffade när jag fortfarande bodde i Borås, och nära blev omkullsprungen av ett dussin ungar som lekte indianer. Jag vill ju vara med!

Lajv är tyvärr ingen fullständig ersättning för sommarens gamla rödskinnslekar... fast en gång har en kompis och jag solo-lajvat (rätt ord?) Werewolf - vi sprang omkring halvnakna med fjädrar i håret och slogs med imaginära wyrmkritter. Jo, vi var bägge 25+ vid tillfället...

Fast nåja, jag har aldrig köpt så mycket serietidningar som nu när man är vuxen och fördärvsarbetar, t.ex.

Men bygga kojor... jag började t.o.m. spela rollspel genom att bygga kojor (!i princip - det är en lång historia).

Man kan inte leka med vuxna, för de tycker man är knäpp, och man kan inte leka med barn om man inte har egna för om en 30-åring går runt och letar efter 12-åriga lekkamrater drabbas omvärlden av förståelig pedofilskräck.

Fan att man inte är mumintroll!

Nightowl, vill ha lek-konvent.

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Playcon

<I>"Nightowl, vill ha lek-konvent"</I>

Jag förstår hur det känns. Kan inte några Rollspel.nu:are
slå sina skallar ihop och göra något dylikt ? Skulle ju vara
hemskt tufft. Föreställ dig den här synen:
<I>
Ah ! PlayCon. Äntligen, efter månader av planeringar och förseningar är det verklighet. Centralt i lokalen står
Krille och förklarar reglerna till hur man ska leka med
Star Wars-legot, den lekfulla publiken med en medelålder av
26.4 darrar av förväntning. Nightowl håller en praktisk
kojbyggar kurs och självfallet har han tagit med
tillhörande litteratur. Runt tidningsstånden häckar folk
med skägg i vild jakt på rariteter ifrån en avlägsen
barndom. Kitzune surar över att han inte får vara med och
leka med de andra barnen vid Heman-bordet. Inte en
kavajkris så långt ögat kan nå och alla avnjuter det
glupskt</I>

Skulle inte det vara drömscenariot så säg /images/icons/laugh.gif

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Playcon

<I>"Nightowl, vill ha lek-konvent"</I>

Jag förstår hur det känns. Kan inte några Rollspel.nu:are
slå sina skallar ihop och göra något dylikt ? Skulle ju vara
hemskt tufft. Föreställ dig den här synen:
<I>
Ah ! PlayCon. Äntligen, efter månader av planeringar och
förseningar är det verklighet. Centralt i lokalen står
Krille och förklarar reglerna till hur man ska leka med
Star Wars-legot, den lekfulla publiken med en medelålder av
26.4 darrar av förväntning. Nightowl håller en praktisk
kojbyggar kurs och självfallet har han tagit med
tillhörande litteratur. Runt tidningsstånden häckar folk
med skägg i vild jakt på rariteter ifrån en avlägsen
barndom. Kitzune surar över att han inte får vara med och
leka med de andra barnen vid Heman-bordet. Inte en
kavajkris så långt ögat kan nå och alla avnjuter det
glupskt</I>

Skulle inte det vara drömscenariot så säg /images/icons/laugh.gif

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 
Top