Nekromanti Biologiska stridsmedel

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag såg ett reportage ifrån 60 minutes i eftermiddags där de pratade en hel del om biologisk krigsföring och en vis Wouto Basson. Hur pass avancerade är egentligen olika gifter och virus i Neotech? Hur långt har man kommit i sin forsknings kring biologiska stridsmedel? Går det att skapa till exempel mjältbrandsbakterier som bara angriper människor med en viss gen?
 

Imoze

Veteran
Joined
23 Oct 2002
Messages
46
Location
Hultsfred
Biologiska vapen är väldigt avancerade men används inte så ofta p.g.a att de flesta makter har Bio-vapen. Med andra ord börjar en fortsätter de andra. Men små mjältbrands brev som bara angriper vissa gener är nog helt okej att köra med.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Ingen av de utgivna produkterna till Neotech säger särskilt mycket om biologiska stridsmedel (eller biologisk forskning över huvud taget). De har dock använts i flera av de stora krigen efter 2000-talet (bland annat tredje världskriget, i Mellanöstern 2018). Det sägs över huvud taget inte mycket om biologisk forskning.

Det tycker jag man kan tolka som följande: den biologiska forskningen är kraftfull, men mycket hemlig. Ingen vet vad som pågår och vad som kan göras. Detta kan utnyttjas av spelledaren. Man behöver inte avslöja något för spelarna, och således behöver man inte veta så hemskt mycket själv.

Så, visst kan man skapa biologiska stridsmedel som angriper personer med bara vissa gener. Man kan förmodligen sprida cancer med biologiska stridsmedel, och rent allmänt vara oerhört jävlig.

/RipperDoc - flummar vidare
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Går det att skapa till exempel mjältbrandsbakterier som bara angriper människor med en viss gen?

Säkerligen, eftersom det finns vissa enzymer som är så kallade genetiska saxar, vilka inte angriper en DNA-molekyl innan de känner av den rätta kombinationen och dessa fins idag så borde det väl gå att skapa ett virus med samma egenskaper, det bygger ju på att man har offrets genetiska kod och att han är ensam om just den kombinationen, kominationen AG kanske rätt många har så "utlösarkoden" måste nog bli ganska lång så att den blir unik.
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Biologiska vapen i sin natur är avancerade. Men det krävs inga större kunskaper att tillverka o sprida(iaf inte i mindre skala). Den begränsande faktorn liggar i att få tag på bakterierna.

jag med mina gymnasiekurser i biologi och kemi skulle klara av att odla bakterier om jag fick tag i bakterierna.
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Ett virus landar på en cell och sedan för den över sin arvsmassa till cellen. Cellen börjar då tillverka fler virus som sedan sprids vidare.

varje cell har på sin yta massa gojs(slussar, mottagare mm) som är unika för varje människa. Hittar man bara genen som genererar t ex en molektyl som sitter på ytan så har man ju sin offergrupp/eller de som ska överleva. Sen är det bara att få viruset att undvika/välja de celler som har denna molekylen på ytan.

För bakterier är det lite annorlunda eftersom de fungerar på ett annat vis.
 

Tarill

Warrior
Joined
25 Oct 2002
Messages
227
Location
Umeå
Och jag med min begränsade utbildning i bioteknink skulle klara att modifiera bakterierna om någon gav mig rätt saker.


Säger Tarill med sin erfarenhet av att ha modifierat e-coli bakterier att bli ampicilin-resistenta
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Det verkar som om det finns en hel del potentiella terrorister på det här forumet. :gremsmile: Själv hade jag kanske kunna trycka in en avtryckare om jag fick riktigt bra instruktioner.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Jag läste för bara någon dag sedan att forskare hade lyckats framställa dödliga bakterier med saker som man vanligtvis har i hemmet. Det låter ju minst sagt oroväckande.
 

Tarill

Warrior
Joined
25 Oct 2002
Messages
227
Location
Umeå
Hehe, de flesta här har nog en och annan kunskap som kan användas i terroristsammanhang. Inte för att man juridiskt sett kan vara terrorist i Sverige.
 

Mindblow

Veteran
Joined
29 Mar 2002
Messages
46
Location
Oblivion
Jag har till och med hört att det mesta man har i hemmet kan användas som mordvapen på ett eller annat sätt. Det är riktigt skrämmande.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Jo, men skillnaden är ju att biologiska stridsmedel som dessa skulle kunna användas mycket mer storskaligt och med större effektivitet. Det var det jag menade med skrämmande. Och dessutom så skulle åtminstone jag vara räddare för en av mina bakingredienser skapad bakterieodling, som är dödlig vid 98,7% av fallen med direkt kontakt, än min huvudkudde, trots att folk faktiskt kvävts av andra kuddar.
 
Top