Biografi svensk soldat på tjänstgöring i annat land?

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag har snöat in rejält på Krigshistoriska podden, och blivit sugen på att läsa biografier där svenska soldater skriver om sin utlandstjänstgöring. Men jag har haft rejäl otur när jag googlat och hittar ingen översikt över vilka böcker som finns och vilka som är bra. Jag har beställt Den osannolika FN-soldaten av Erik Lindholm, men skulle gärna vilja ha tips på fler böcker. Någon som har koll?
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Bekanta som gjort utlandstjänst har rekommenderat Krigare av Johanne Hildebrandt, gällande vår samtid. Visserligen inte soldaternas egen biografi men en inbäddad journalists reportage.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,105
Location
Stockholm
Det är inte så stor del men von Döbeln spenderade några år utomlands i tjänst hos andra o den biografin om honom som jag läste talar lite om det upplägget i allmänhet
 

lbn

Veteran
Joined
13 Oct 2020
Messages
4
Väldigt länge sedan jag läste den men Fågelbröstet av Staffan H Westerberg är kanske rätt.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,986
Location
Ett häxkräl
Jag tror att du kan hitta många av de (själv)biografier som finns i
  • Svenskar i krig 1914-1945 / Lars Gyllenhaal, Lennart Westberg.
  • Svenskar i krig efter 1945 / Lars Gyllenhaal, Lennart Westberg.
Och det finns ytterliga några böcker av LG som kan vara intressanta för dig: http://libris.kb.se/hitlist?f=simp&...yllenhaal+Lars+1968)&m=10&s=c&t=&d=libris&p=2.

Jag gissar att de flesta folkbibliotek har en eller annan av dessa, om kanske inte senaste utgåvan.

LG har också en blogg, bara googla hans namn.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Tack för alla tips, läste om Sheriffen i Vares igår kväll och det var en väldigt intressant text.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,494
Location
En mälarö
Martin Ekström - Orädd frivillig i fem krig (ISBN 91-85266-35-3) av Sivert Wester. Den kan vara lite krånglig att hitta men är mer än väl värd att leta reda på.

Ekström är i största allmänhet en fascinerande individ. Inte helt sympatiskt men fascinerande.

 
Last edited:

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
271
Peter Englunds böcker t.ex. Ofredsår måste nämnas här.

Sen borde äventyraren och piloten von Rosen nämnas.Hans wiki
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,972
Location
Umeå

lbn

Veteran
Joined
13 Oct 2020
Messages
4
Jag har inte läst boken utan bara hört Magnus Ernström berätta om sin bok Ett halvt år - ett helt liv i podden Fronten. Boken skildrar insatsen som leddes av Ulf Henriksson som @Vitulv tipsade om ovan.
 
Top