Nekromanti Binda naturkraft till föremål (magi).

Dark Lotus

Warrior
Joined
18 Oct 2008
Messages
245
Location
stockholm x)
Hej alla eoniter.
Tänkte angående om att nekromantiker nedkallar ju elementarvarelser och binder dom i kroppar för att få fram ännu mer starkare vandöda.
Dvs löser upp vildnaturkraft/magi? (hoppas ni kan ursäkta mitt slarviga skrivande)
Skulle man inte då kunna göra samma sak med rustningar ,svärd och andra diverse föremål?
Vad skulle det ha för inverkan när man binder fast denna kraft permanent till en rustning tex?
Har ni några tankar runt det hela?
och varför står det inget om lösa upp naturkraft i magiboken?
kan en naturkraft binda sig loss ifrån en kropp den har blivit bunden till?

Förmodligen kanske frågor som dykt upp förut men hoppas ni kan stå ut med min nyfikenhet även om detta har gått i repris.
 

Dark Lotus

Warrior
Joined
18 Oct 2008
Messages
245
Location
stockholm x)
En egen tanke om att binda elementarkraft till en rustning är ju att den får ett eget sinne delvis eftersom det är ju fortfarande den såkallade elementarvarelsen som lever.
Så tex en rustning som får på det sig är ju även en rustning ,som då har sin delvisa egna medvetande men kan hjälpa till då magikern beordrar eller inte får fram den fysiska kraft han behöver.
Som tex klamra sig fast vid något/någon eller för att slippa bli trött av den tunga rustningen.
som tex en gollem som man löser upp i ren naturkraft gör så att metalen i rustningen/vapen blir mkt starkare o får ett bättre bryttvärde och eventuelt en tyngre densitet i vapnet/rustningen med en ökad hugg,kross,stick skadda.
Men om den då är bunden till rustningen är att den då kan lyssna till magikerns kommando att den ska gå åt ett visst håll för att det ska bli mindre tyngre att röra på sig eller helt enkelt röra sig i samma takt som magikern ditt han vill.
Vet inte ifall det verkar rimligt? Vad tror ni?
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Vi hade en diskussion om att binda elementarer och kosmiska varelser för ett tag sen. Ska läsa igenom den! Dock så vill jag minnas (det var länge sen, och jag har inte tillgång just nu) att Nekromanti och Vandöda fullständigt våldtar magireglerna.'

Ke-Lick!

Först

/Petter har tillbakablickar. a halvan av första sidan är inte särskilt relaterad till ämnet.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Så, läst igenom. Det mest logiska är om man genom alkemi kan binda elementarvarelser med den alkemiska processen "Installera Generator". Med effekten binds en ickkefysisk varelse till ett fysisk föremål, låser fast den och suger sedan ut energi. Det betyder att den ickefysiska varelsen aldrig alstrar. Detta förklarar varför alla demoner och andar kan användas i generatorer, även om dom inte är magikunniga. Det förklarar också varför alkemistens färdighetsvärde används, inte den bunda varelsen. Antagligen används olika processer för olika ickefysiska varelser.

Det som krävs är att du har en ickefysisk varelse att binda, att du kan processen och är magikunnig och en plats att binda varelsen i. Platsen måste inte vara ett föremål, det är möjligt att binda andar till vatten, luft eller till och med vissa områden. Fast då begränsas ofta deras användbarhet, eller så kan dom smita iväg. Dessutom är det snäppet mer komplicerat då det krävs att man antecknar en symbol på det fysiska man binder den till, och att skriva på luft och vatten längre tider kan vara svårt.
Det som är problemet med elementarer är att dom inte har en "själ". Både demoner och andar har "själar", visserligen av olika aspekter, men fortfarande ett "psyke". Elementarer och astralvarelser har inte det. Trots att dom är ickefysiska så krävs det ett fysiskt föremål. Alltså krävs det mera fysisk existens för högre ranger.

Regeltekniskt: Man kan binda alla ickefysiska varelser till fysisk existens (oftast fasta föremål) bara man kan anteckna en symbol där. Om den fysiska existensen inte är begränsande (exempelvis luft) så kan varelsen flytta sig, och kan då lämna alkemisten, varpå detta är ganska onödigt.
Bindningar kan brytas på tre sätt. Antingen förstörs den fysiska existensen (föremålet), symbolen som symboliserar varelsen kan förstöras/försvinna eller så kan en alkemist bryta upp den med processen "Avinstallera".
Elementarer kräver... vad sägs om ett halvt kilo materia per rang?
EDIT: Det krävs även olika processer för varje sorts ickefysisk varelse, därför att det är olika aspekter som ska alstas.

Låter allt det här vettigt?
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Ja, man kan ju stänga in en elementar i en rustning (rent teoretiskt), men vad jag tror att han menade var om man kunde lösa upp en elementar och placera i en rustning istället för en kropp. I det fallet tror jag inte det. För att kunna utföra en animation (vilket är vad du faktiskt gör) så krävs det en kropp som filamenten kan bindas i, en kropp som är "gjord för" att hålla filament. I människor så är kroppen "designad" att hålla x antal psykotropiska filament. Vad du gör när du skapar vandöda är att du tar den tomma kroppen och fyller den med nekrotropisk energi, eller i fallet med elementarvandöda, en blandning av elementarens filament och de nekrotropiska.

Anledningen varför en elementarvandöd då liknar till exempel en salamander mer än en eld är att det inte är rent pyrotropiska filament som du binder, utan redan vävda filament. Filamenten är ihopsatta på ett sätt så att de kan forma en elementar, och vad du gör är att du löser upp dem lite, blandar dem med nekromanti och ingjuter dem i kroppen. Därför behåller dem en hel del av elementarens karaktär.

Slutligen, ja det går nog att skapa artefakter, men det är en helt annan sak. Det går inte att animera en rustning med en upplöst elementar.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Att animera en rustning med en elementar? Nej, det skulle nog inte gå, eftersom att då skulle effekten animera krävas på extremt hög magnitud.
Däremot är det nog fullt möjligt att istället för att binda en demon till, låt os säga en magisk eldtändare, så kan man binda en salamander.

Demonisk generator - Magnitud 3 (kräver demon av rang 3)
Transformator - Magnitud 2
Projektor - Magnitud 2

blir ju då

Salamandergenerator - Magnitud 2 (kräver salamander rang 2)
Projektor - Magnitud 2

Dels så är det lättare att få tag på elementarer än demoner, dessutom blir det lägre rang, mindre delar som kan gå fel, billigare, tar kortare tid att skapa och att använda. Dock så kräver det ju (om man följer mina regelförslag) att man har minst ett kilo fysisk massa, och att man kan den specifika processen.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
En anledning att vara försiktig med det där systemet är att det plötsligt blir tämligen säkert och enkelt att tillverka "magisk teknologi" av ganska effektiv typ; man får se det som att det finns en anledning till att det krävdes ett nekromantiskt supergeni med nästintill obegränsade resurser för att uppfinna en metod att sätta in elementarer i vandöda...

Å andra sidan borde en magidriven teknologisk revolution kunna göras ganska Mundanskt om det hanterades på rätt sätt; salamanderartefakter som fumlar sina färdighetsslag, exploderar och orsakar gruvras, och sådant :gremwink:
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Eller så gör man så att varje gång artefakten aktiveras så måste man slå ett sla mot BRYT-värdet på föremålet. Svårigheten är samma som rangen på elementaren. Detta kommer sig av att elementaren ständigt försöker bryta sig ut. En effekt av deras metafysiska existens(till skillnad från andar och demoner).
Eller så är det rangen/2 (halvor räknas som +2), om man vill göra det lite mindre explosivt.

Misslyckas slaget så:
Salamander:Explosion av samma rang som salamandern
Golem:Förstena på närmasta person/personer inom RANG meter.
Osv.

Eller helt enkelt en okontrollerad dissipation.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Alternativt kan det ju fungera så att misslyckas slaget så sänks bryt med ett, som vanligt. Vid fummel sänks istället bryt med elementarens rang. Detta dels för att det ska bli lättare för elementaren att bryta sig ut ju starkare den är, samt för att imho så verkar det mer logiskt att elementaren skulle behöva nöta sig ut. Perpetuell indestruktibilitet skulle väl isf vara det enda nagotsånär bombsäkra sättet att spärra in elementarer på, och den effekten är vad jag har förstått hejdlöst dyr.

Fake edit: glömde säga där uppe att när bryt blir noll eller lägre slipper elementaren ut, naturligtvis på fruktansvärt dåligt humör.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Laowai said:
Alternativt kan det ju fungera så att misslyckas slaget så sänks bryt med ett, som vanligt. Vid fummel sänks istället bryt med elementarens rang. Detta dels för att det ska bli lättare för elementaren att bryta sig ut ju starkare den är, samt för att imho så verkar det mer logiskt att elementaren skulle behöva nöta sig ut. Perpetuell indestruktibilitet skulle väl isf vara det enda nagotsånär bombsäkra sättet att spärra in elementarer på, och den effekten är vad jag har förstått hejdlöst dyr.

Fake edit: glömde säga där uppe att när bryt blir noll eller lägre slipper elementaren ut, naturligtvis på fruktansvärt dåligt humör.
Jag gillar ditt system med att man minskar med ett eller elementarens rang. Indestruktibilitet borde inte skydda, ty skadan är ju magisk. Den är inte heller dyrare än andra alkemiska processer
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Precis min tanke, men man skulle kunna slänga nåt i stil med motstå värme, eller eldharmoni eller nåt sånt (självklart motsvarande för olika element). Gillar också brytsystemet. Vill man göra det mer extremt kan man sänka bryt med ett oavsett, fast då kommer tiden att begränsas. Eller så slår man ett slag beroende på tid. Exempelvis ett slag varje dag/vecka/månad? Då kan man ju inte binda elementaren som ständigt försöker bryta sig ut och sedan lägga den i en garderob i en miljard år utan att den tar sig ut.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Fast då blir ju enda skillnaden flavour. Det blir lite som Tirakbaneyxan eller vad den heter, exempel förmålet för magiska föremål (kan vara så att det är från eon två) som har x användningar, sedan måste man ladda upp den med nya filament. Dvs du har ett batteri till effekten som är föremålets bryt. Skillnaden mellan ett vanligt magiskt vapen och elementarbundna vapen skulle då bara vara tillvägagångssättet och att när föremålets magi tar slut har du i ena fallet en vanlig yxa/sköld/whatever utan magi, och i andra har du ett vanligt föremål och en elak effekt eller en arg elementar, beroende på hur man nu vill göra.

Tror att om man vill hålla på med att binda elementarer ska ska utförandet vara dyrt, komplicerat och farligt, men när elementaren väl sitter i manicken så ska det vara hyfsat säkert. Må så vara att det är Eon, men det betyder inte att flavour och potentialen att något kan utnyttjas för att göra extremt mäktiga föremål kräver att man pre-nerfar tekniken i sig så att den blir sämre än vad som redan finns.

Om man däremot skulle köra med slag vs tid, så känns det som att det i början ska vara rätt ofta. Något i stil med;
Första dagen: En gång i timmen
Första veckan utöver dag ett: En gång var tolfte timme
Första månaden utöver vecka ett: En gång om dagen
Sedan en gång per vecka resten av året.
Efter det en gång per år.
Detta för att elementaren lär väl vänja sig vid sitt fängelse och bli mer bekväm, eller iallafall resignerad vid situationen den befinner sig i.

Sen tror jag ifs att elementaren om den är starkare än rang 2-3 kommer att ta sig ut illa kvickt under sådana omständigheter om det inte är ett mästersmitt somdia-yada artefaktvapen modell herrejösses, men det är bara mina 2cp =)
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Jo, det vettigast är nog att man kanske vid varje användning slår ett slag mot bryt med samma svårighet som rangen. Misslyckt sänker bryt med ett, fumlat med rang (som redan sagts). Jag tror nämligen inte att elementaren medvetet försöker, eller snarare har möjlighet, att ta sig ut. Jag tror att deras metaexistens gör det av sig självt, den rör inte på sig så länge man inte aktiverar den.
 
Top