Nekromanti Binda böcker

sakara

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
119
Tja som titeln säger har jag funderingar på att binda en bok.
Boken är en resedagbok över en jorden runt resa som en släkting till mig var iväg på förra året.
Tanken är att den ska vara klar till jul och bli ungefär mellan 150-225 sidor tjock i a5 format eller 21x21 format.
Så nu undrar jag lite saker som jag bör tänka på innan jag ger mig in i detta projekt:

Var hittar man en skrivare som kan skriva ut dubbelsidiga a5 eller dubbla 21x21 i färg?

Vad bör man ha för uppdelning mellan text och bilder? tänkte mig vänstra sidan på ett uppslag text och högra sidan bilder/grafik

själva pärmen tänkte jag mig läderinbunden med ett svart tryck på. färg på lädret mellanbrunt och lite slitet. Var kan man hitta något som kan skriva ut/trycka in bilden på lädret?

Ett par av sidorna kommer att innehålla noter från olika musikstycken. jag har kollat runt på nätet men verkar inte kunna hitta "vanliga" klav noter. Något tips på vars detta finns?

var nog allt för nu i alla fall
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Lite tips:

Det finns många skrivare som klarar av att skriva ut dubbelsidigt... jag skulle välja en A3-skrivare så du kan få så stort format som möjligt, men ändå utfall... upp till ca 20 cm bredd på sidorna + skärsmån... eller 21 cm om du hoppar över utfallande bilder.

Som den här till exempel: OKI C810. Dubbelsidig utskrift kallas ofta duplex-utskrift av skrivarfabrikanterna. Sen kan man ju alltid gå till en sån där snabbtrycks-butik, som Arkitektkopia och liknade. Många av dem har A3-färgskrivare som skriver ut dubbelsidigt.

Uppdelningen text och bilder bestämmer du när du har gått igenom stoffet. Hur många bilder du vill ha med, hur mycket text det blir.

Trycka på läder.. hmm ingen aning.. screentryck kanske. Personligen skulle jag göra en snygg prägling istället.
 
Top