Nekromanti Binäringars dagsverken..?

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
För att anlägga ett vindistrikt krävs det 5000 dagsverken, enligt riddaren... Detta tolkar jag som att det är arbetet att odla och sådant...

När det väl börjat växa till sig och ge frukt, hur mycket dagsverken krävs det då för att hålla igång ett vindistrikt egentligen?
Jag hittar inget om det, eller så tolkar jag bara texten fel...

Samma gäller för olivlundar, 5000 dagsverken för att anlägga en olivgård... Men hur mycket för att skörda frukterna av den?

Jag känner att anlägga en vin/olivgård görs bara en gång, sedan ger den frukt varje år om man sköter den... Men någon måste ju jobba för att den ska ge frukt och avkastning...
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
-För varje vindistrikt som anläggs krävs 500 dagsverken...
Tror jag det står, vilket jag och min spelgrupp tolkar som att det kostar 5000 dagsverken att anlägga och att sköta varje år.

sedan tar det ju lite tid innan binäringar kan användas( de flesta iallafall)


fast jag skulle gärna villja ha en kostnad(i bas eller silver eller liknande). bra vindistrikt suger in lyx och bas i mängder.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Så det går alltså åt 5000 till anläggningen... Sedan 5000 varje år efter att den börjat producera... Eller 5000 sammanlagt för att anlägga och sköta det?

Hur länge håller det isåfall... Bär det frukt i säg 5-10 år innan det måste anläggas på nytt... Eller bär det frukt i all evighet?

Hur lång tid det tar att anlägga vindistrikt och olivlundar hade också vart intressant, det borde dock gå att hitta genom att Googla lite... (men jag antar att det går fortare att anlägga ett vindistrikt nu för tiden än på den tiden vi hade liknande tekniska förutsättningar som det är i Mundana)...

Jag håller med om att kostnad i silver/bas hade vart intressant, men det är väl inräknat i dagsverkena som ska utspisas och så kanske... *hmmh* Tycker överlag att binäringarna e dåligt beskrivna... Det skulle vara mer info om dem tycker jag... :p
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Jag har av någon anledning (det var längesedan jag senaste tittade på de reglerna) tolkat det som att de inkomster som anges för binäringarna är vad som blivit kvar när kostnader för arbete och underhåll är avdragna. Om det ligger någon rimlighet i min tolkning eller hur många anställda och daglönare som årligen arbetar i vingården vet jag tyvärr inte.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Jepp, det är ytterligare ett rätt fint hål i reglerna.

Men man får nog lov att som vanligt balancera det mot spelbarhet.

Att göra sådan uträckning skulle jag vilja beror på:
Trädgårdsmästarens FV
Jordens näringsvärde
Sol timmar
Bevattning/nederbörd.
Plantornas ålder. (Om den är relevant).

Med dessa 5 saker som också ska passa in så blir det mindre spelbart.
Men visst. Nog hade man enkelt kunnat ge binäringarna lite mera fast form och färg, då det i många fall är binäringarna som bär upp länet.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Som jag ser det går det 5000 att anlägga den och sedan 5000 för varje år den sköts.(dvs första 500 är att plantera vinrankor)
(Sedan rensa ogräs vattna och trägårdsmästar jobb typ)
Sedan efter några år(ca 5 om jag inte missminner mig) så börjar vingårdarna ge frukt och 5000 där för att prducera
.
Eller lätt sagt antal vingårdar*5000/ÅR

Vingårdar bär frukt mer eller mindre i all evighet man behöver inteplantera nya vinrankor.(vinrankor håller i några hundra år iallafall har jag för mig)

Tiden att anlägga gårdarna/lunderna är ganska irrelevant enligt mig då dom ändå inte ger frukt på många år.
(dessutom skall man betänka på att det behövs lagringsutrymme för vin och olja. Dvs nybyggnade hus. sedan behövs jäsningshus och oljepressar)

håller med. mer info om binäringar till folket
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Fast det skulle spela stor roll om det krävs dagsverken eller ej för att driva en vingård sedan när den väl är färdigodlad...

Det kan ju göra skillnad mellan hur mycket dagsverken man vill klämma ur sina bönder och därmed kan det påverka hur lätt det är att bönderna blir upproriska... Ganska viktigt tycker jag... :gremtongue:
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Jo, det ska vara enkelt nog för att vara spelbart... Men samtidigt gillar jag siffror, uträkningar och sådant... Speciellt då det gäller förläningar. Det ska kännas att det är ett jobb att driva en förläning tycker jag! :gremsmile:

Vad det gäller jordens näringsvärde, soltimmar och nederbörd så är det väl sammanslaget i kvalitétsvärdet som man använder för alla olika näringar i förläningen... Men att ha en anställd som har hand om vindistrikten känns bra...

Som du säger, ofta är binäringar centrala för länet... Synd att de är så "bortglömmda" i boken... Antagligen beror detta på att binäringar egentligen är ovanliga att ha, så de inte ska finnas i vart och varannat län kanske...
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Jo, jag hade liknande funderingar... 5000 dagsverken till drivandet av binäringen... Iallafall när det kommer till vindistrikt och olivlundar...

Jo, man behöver lite hus och sådant för produktionen, men jag har alltid antagit att det ligger med i "vingård"...

Men, jag ska nog testa med 5000 dagsverken per gård... Se om det är rimligt rent i spel... Tack för svaren... :gremlaugh:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jo visst behöver man hus och sånt till de felsta binäringar.
Men pågrund av de enorma vinsterna de kan generera så kör vi med att man lär bygga extra "hus" till vingårdar tex.
Jag tycker vinsten är för stor överhuvudtaget egentligen.
dom kostar nästan ingenting alls och slår man bara högt på kvalitetsvärdet eller har en snäll SL så pumpar man in bas och framförallt LYX!
50% av avkastningen från vin är i lyx så det minsta man kan göra är att ge den girige länsherren lite ugifter ifrom av diverse byggnader som krävs för binäringen.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Absolut, jag har som sagt spelat med att kostnaderna är inäknade (alltså att man inte använder några dagsverken från sin pott).
Kring daglönarna, inte dagsverkesbönderna, funderade jag bara på hur många som försvinner från den lokala marknaden (alltså hur mycket mindre folk som finns att hyra) tack vare vingården.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Jo, det är väldigt givande... Speciellt med vingårdar om man kan ha dem...

En förläning kan ju typ leva på ettpar bra vingårdar nästan så... :p Jag vet inte hur det är tänkt, återigen tycker jag informationen i riddaren är bristfällig när det kommer till binäringar... Visst ska det vara bra att anlägga vindistrikt, men som sagt ettpar bra vingårdar och du är rik som ett troll...

Funderat på om man kan göra något liknande som med gruvor, att kungen kräver sin (ganska stora) beskärda del av vinsten så det mer är en tillgång för landet än för den enskiljda förläningen (även om förläningen fortfarande ska tjäna på't)...
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Mmm jag håller med. mycket bristfällig information.

Men en sak slog mig nu.
tänk omvingårdes förvaltare fummlar på sitt slag mot jordbruk.
Vipps inget vin alls.
Och kostnaderna för bortruttnade vinrankor och stockar torde vara katastrofalt höga.
plus alla driftskostnader som är "inräknade" och "bortdragna" ifrån vinsten.
Dåligt år för vin=konkurs för länsherren.

Gruvor är ochså ett exempel på svinigt bra inkosmt ja.
låt säga att man har 2% malmchans.
då hyr man väl in 100 malmletare.
sedan har man nästa år statistiskt sett två nya gruvor som gåller i 1t6 gånger 1t6 år.
nästa år har man två till gruvor osv osv.

sen när man börjat få up en hel massa gruvor och vingårdar så har man vipps tillräkligt med pengar för att hyra en massa soldater som kommer att krävas för att försvara förläningen och speciellt gruvtransporter och gruvorna.

säg att efter 10 år så har du statistiskt sett ca 20 gruvor som bara mosar in pengar.

bara man spelar sina kort rätt blir man svinrik.
 
Joined
4 Nov 2004
Messages
27
Location
Malmö
Kanske ur ett strikt teoretiskt synsätt, men i min spelvärld hade det dykt upp en hel del problem och länsherren hade fått övervinna en hel massa hinder för att nå "svinrik" status. Grendel i gruvsystemet(gissa var den idén kom från), uppror och slagsmål bland gruvarbetarna, en vättekoloni som vill åt de färdiga gångarna och eventuella silverfyndigheter, ras i gruvgångarna och gasläckor, kanske gräver någon lite för djupt och öppnar vägar för varelser från djupet osv. Sen ska man ju avyttra fyndigheterna också, vad händer vid prisras på just den funna malmen, tullar och andra handelsproblem, för att inte tala om fraktproblem som kan uppså vid stora transporter, pirater om man transporterar sjövägen och stråtrövare vid landstransporter... Det krävs en hel massa jobb för att upprätta en riktigt lönsam förläning i min spelvärld...

Cerez som älskar handelsproblem :gremelak:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Håller med dig. jag skulle ge samma problem till mina spelare om dom hade en förläning, givetvis.
Det ska inte vara lätt.

Men jag menade givetvis teoretiskt.
en greve tex med hyffsat bra mark och tillgångar kan göra dem värda sin vikt i guld med lite(läs mycket) tur och tid.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Sen gäller det ju att ha en spelledare som låter en spelare skaffa 20 st. gruvor i en förläning utan att fundera på saken som det antal gruvor som rent teoretiskt sett skulle kunna få plats i förläningen, alternativt en så pass stor/bergig förläning att behovet/pengarna ändå inte finns :gremwink:

Strikt regelmässigt sett får du ju vad jag vet inga negativa modifikationer på anfall av att vara blind i Eon, t.ex...

Fast nu kanske det börjar gå lite väl OT?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Ja precis. det är väl förhoppningsvis ingen spelledare som skulle låta någon ha 20 gruvor i sin förläning.

OT ! blindhet.
Regetekniskt torde det väl vara som att slåss i kolsvart mörker.
+ob2t6 eller något tror jag det är.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Men jo, fummlar den som har hand om vindistriktet sitt slag är det dåligt... Likaså om den misslyckas, ger ju mindre inkomst...

Fast jag ser det inte som troligt att man hittar 20 gruvor på en förläning...
Så jag hade sänkt chansen att hitta en ny gruva för varje gruva man hittade typ... För visst kan det finnas flera, men om det var så enkelt som du säger så hade alla förläningar haft massor med gruvor, och då hade det funnits massor av de olika resurserna så de hade sjunkit (mycket) i värde och plötsligt hade arbetet med gruvor inte gett avkastning...

2-3 gruvor max i en förläning sammanlagt tror jag på... :gremwink:
 

apelsinlax

Veteran
Joined
12 May 2004
Messages
61
Location
Stockholm
Jag skulle säga att man lämpligen bör sänka chansen man har att hitta en gruva med 0.x (beroende på förläningens storlek och utseende) procentenheter för varje funnen gruva och/eller för varje extra malmletare/grupp malmletare.

Detta eftersom det bara finns en viss mängd malm i förläningen i praktiken samt att ju fler malmletare desto större total chans att hitta en gruva, men mindre individuell chans, alltså inte en linjär ökning.

Slutsats.
1. För varje funnen gruva: Sänk procentchansen att hitta nya gruvor.
2. För varje extra malmletare eller grupp av malmletare (5, 10?) så minskar individens eller gruppens chans att finna en gruva. Dock så är den totala chansen att finna en gruva högre med fler malmletare, men den chansen bör inte öka linjärt med antalet malmletare.

!OT! Blindhet

Det blir som i Robin Hood - Men in Tights
 
Top