Nekromanti Binäringar för förläningar

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Vart finner man hur många dagsverken man måste lägga på en binäring per år? Vi letade igår och hittade inga... kanske är tanken att man inte behöver lägga några dagsverken på det alls, men det känns väldigt underligt... Texten är lite dumt formulerad, så det kan tänkas att man anlägger för samma dagsverken som man sköter dem?

Förslag, lösningar?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
OT : Den där tråden påminner mig väldigt starkt om varför jag borde korrläsa mina inlägg.

Men annars så står jag nog fast vid att det som står är antalet dagsverken som krävs för att anlägga och sedan krävs lika många varje år som man fortsätter med produktionen.

Vidare så är just vin ett ganska stort intresse för mig och vore faktiskt lite kul att kolla hur väl Riddaren stämmer med "verkligheten" när det gäller just vinmakning.

Nu har jag ju inte riddaren här men det finns säkert någon som kan tala om hur mycket BAS/LYX man får ut per 'vingård'. Hur mycket mark täcker en binnäring, tex just nämnda vingård, är det ett tunnland eller mer?

Man räknar med att i moderna europa så har man ungefär 1000-10000 vinplantor per hektar. När man planterar vinplantan ger den frukt redan efter andra året men ger ingen reel vinst att göra vin på först efter 4-5 år. Det finns kvalitetsgårdar som har vinrankor som är omkring 100år gamla och generellt ses dessa plantor ge bättre viner än yngre, men istället är avkastningen väldigt mycket mindre. Normalt byter man dock ut vinstockarna efter ca 25 år. Avkastningen på en vingård i europa är mellan 10 hektoliter till 100 hektoliter per hektar, jag skulle säga att i Eons fall så är det närmare det första utslaget än det andra. Det andra utslaget ger alltså 1l vin per kvadratmeter. Lite mindre än en vanlig Eon-butelj.

Så jämför man avkastningen i bas/lyx med värdet i silver så kan man komma fram till ungefär hur mycket vin man producerar i liter. Eller något åt det hållet. Tappade egentligen vad jag velade med min post.


/Poseur lite förvirrad
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Hur mycket lyx och bas, samt hur många dagsverken skulle ni säga att det tar ut att konstruera en honungsfarm? jag är frestad att säga 3000 dagsverken samt att det ger ut något i stil med:

antal gårdar * kvaliteten * 10 [vardera 50% bas och 50% lyx]
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Jag har för mig att jag har stats för biodlingar liggande någonstans. Men jag är på jobbet just nu men när jag kommer hem så ska jag leta!

Det skulle vara kul att få lite information om förläningen du gör.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Det är faktiskt flera förläningar i Drunok (Kintikla), vilka har förärats spelarna efter att de framgångsrikt försvarat (nåja) landet emot en jargisk invasion... 1/3 av landet är allt som är kvar, men det är på stark ekonomisk uppgång och raunerna har invaderat hela norra mundana, för att en gång för alla visa vad hästar och bågar kan göra.
 

Riktar´n

Veteran
Joined
6 Apr 2006
Messages
29
Tycker det var ett bra inlägg däremot så blir jag lite fundersam. Antalet dagsverken verkar ju vara rimligt med tanke på avkastningen man får.

Jag gillar tanken på hur man ska räkna ut ytan på binäringen, ex vinträdgårdar. Vad jag här blir lite funderas på är då ifall att man har ett bra distrikt vi säger 5 i odlingsvärde för vingården, ska man se det som att det är ett exceptionellt vin som produceras där eller ska man ta det som att man har en gigantisk areal i bruk det ena behöver ju inte utesluta det andra dock.

Samma värde på vinet skulle ju teoretiskt kunna uppnås genom att producera mängder med snor billigt vin, som att producera en mindre del exceptionellt sådant.

jag tänker mig att om man har goda förhållanden så kommer man att viga en större del av jorden till vinodling men detta skulle ju även med föra att gårdar med bra förutsättningar är stora och gårdar med dåliga förutsättningar är små.

Formeln för beräkningen ser ut som Antal vingårdar * kvalitetsvärde*20. Eller ska man bara se dessa *20 som antalet hektar som odlingen upptar Det skulle göra att alla gårdar är lika stora men att det då blir kvalitetsvärdet som avgör.

Kanske är frågan som kan ställas hur stor var en äldre tids vin gård? Idag kan de ju vara ganska stora, är tio hektar/tjugo tunnland rimligt för mycket för lite.

Hur ser ni på byggnader där jag såg att det i någon tråd tänkte man sig att alla byggnader för förädling var inkluderade i Vingården/Olivlunden själv tänker jag mig att detta borde vara byggnader likt en kvarn man uppför, för om man man tänker sig oliver och vindruvor behöver ju inte bli olja eller vin direkt utan kan ju även bli vindruvor eller oliver i bröd och liknande. Hur ser ni andra på detta att man tänker sig att i första läget är det bara råvaruproduktion och inte förädlings varor man producerar?
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Följande kommer från våra husregler kring vin och vax. (All fakta är hämtad från slösurferi på Google och Wikipedia, och därefter grovt översatt till Eons värld, så jag låtsas inte som om det är perfekt och helt sanningsenligt)
Vin
En alkoholhaltig dryck som vanligtvis framställs genom att man pressar druvor från vinrankor i en stor tunna genom att stå och trampa på dem. Rankorna ger frukt redan två år efter plantering, men används inte till vinproduktion förrens efter fyra år. Efter att ha fottrampat druvorna låter man den blöta musten som bildas ligga i tunnan under någon månad. Under tiden måste man se till att skalen inte flyter upp till ytan genom att då och då blanda om. När månaden är slut påbörjas pressningen, vilket är ett mycket delikat steg i vinproduktionen. Man måste se till att skalen och fruktköttet pressas utan att kärnorna går sönder, då detta ger en mycket besk smak. Efter pressningen låter man vinet jäsa i en tunna under ett antal månader. Man måste under denna tid blanda om i tunnen försiktigt flera gånger dagligen för att se till att skalen inte flyter upp till ytan och bildar ett tjockt lager.

Svårigheten är Normal (Ob3T6) mot Vinjäsare, men kräver att rollpersonen har tillgång till en vinpress samt en stor tunna. För att ta hand om vinrankorna krävs vanligtvis en stor mängd jordbrukare, och den som leder arbetet måste lyckas med ett svårt (Ob4T6) slag mot Jordbruk varje år för att ge en normal skörd. Hela processen att utvinna vin ur druvorna tar minst ett halvår och kräver uppmärksamhet varje dag, och vinet bör lagras i ca 1.5 år innan användning. Då processen kräver många tunga lyft och regelbundna vändningar av tunnan så bör man vara minst fyra personer under vinjäsningsprocessen. För att skapa en tunna vin behövs det ca 21 pund druvor. Ett tunnland med vinrankor räcker för att skapa ca 35 tunnor vin.
Vax
En substans som vanligtvis har en gulbrun färg och som framställs av bin i bikupor. Vaxet är ett mycket vanligt preparat inom alkemin då det vanligtvis används till salvor eller pastor. Vaxet har använts i urminnes tider för att bära olika örters och växters effekter när man skapar olika mediciner. Det är också vanligt i Mûhad och ökenländerna att man använder bivax i balsamerandet av kroppar. Primitiva magiker gör ofta dockor av vax att efterlikna deras fiender när de brukar sina mörka konster. Vissa alkemister spekulerar kring om vaxet på något sett kan vara förknippat med biotropi då det har en förmåga att framhäva livgivande processer i olika mediciner.

Även utanför alkemin används bivax flitigt. På båtar är det vanligt att man har med sig bivax för att täta eventuella läckor, och inom skolväsendet används vaxtavlor ofta för att skriva på när papper och pergament blir för dyrt. Inom den Samoriska Läran är det sed att bara använda ljus stöpta av vax i kyrkorna. Detta har lett till att templen blivit en av de största importörerna av bivax i Asharien och Soldarn. Ljus som brunnit ut brukar sedan tas till vara av byfolken, bland vilka vaxljus som brunnit i templen har en viktig plats i folktron. Att smälta ned gamla ljusstumpar från ett Samoritempel och använda som medicin är mycket vanligt och någonting som de flesta (samoritroende) läkare rekommenderar.

För att samla in bivax från en kupa används färdigheten Biodlare. Vaxet kan inte användas direkt utan måste renas. Detta görs genom att man tar ramarna och tvättar dem i vatten, och låter dem sedan torka i tre dygn i ett mörkt rum. Därefter smälter man ned kakorna i vatten och silar blandningen, varpå man kokar den ytterligare en gång i samma vatten. När detta är gjort läggs vaxet i ett kärl insmort med honung och man häller kallt vatten över det. Processen tar ungefär fem dygn från det att man påbörjar skörden tills dess att man har vaxet klart.

Ett lyckat slag med Normal (Ob3T6) svårighet mot Biodlare medför att man får ungefär ett pund vax från en bikupa. Ett misslyckat slag innebär att man bara får hälften så mycket, och ett perfekt slag innebär att man får 1T6 pund bivax. Ett fummel medför att man förstör en av ramarna. Reparationen kommer att kosta lika mycket som den negativa effekten x 10 procent av kupans totala kostnad.
 

Riktar´n

Veteran
Joined
6 Apr 2006
Messages
29
Ett alternativ till hur värdet skulle kunna räkas ut är:
Antalet gårdar*(kvaliten)*1(ytan)=Produktionen[vardera 2/3 bas och 1/3 lyx]

Kvaliteten för gårdarna är värdet för bete plus värdet för jordbruk. I en medelmåttig förläning med en gård skulle värdet alltså bli 1*6= 4 Bas 2 Lyx

Bigårdarnas storlek skulle då ligga på ca ett tunnland, kvaliteten på "honungen" skulle komma av "allt" vad som växer i förläningen, det vill säga bete och jordbruk, men även ogräs. Arbetsinsatsen skulle vara 500 dagsverken per Bigård.

Fördelen med Bigårdar är det att de tar liten plats men frågan är ifall detta gör dem obalanserade då de i skulle lämna öppet för mer mark jordbruksnäring i förläningen, än vissa andra alternativ, eftersom den inte tar upp så mycket åker eller betesmark. Avkastningen på bigården ligger ungefär i paritet med avkastningen från olivlund/vingård, dagsverken räknat.

Om man tänker sig att man börjar ha många Bigårdar säg 10 stycken kommer avkastningen på dem vara lika hög som avkastningen avkastningen från en olivlund/vingård arbetsinsatsen är även den lika hög det vill säga 5000 dagsverken dock så är ytan för bigårdarna bara hälften så stor som en olivlund/vingård är, detta skulle göra att 10 tunnland, som skulle tas upp av en olivlund/vingård, skulle gå att använda till jordbruksverksamheter.

En förman för bigårdarna klarar att underhålla fem Bigårdar, tänker mig att varje bigård har ca 4-5 kupor. Han slår ett slag mot djurhållning för att avgöra hur det går för varje bigård. Håller förmannen fler bigårdar än fem så får han +2 för varje extra bigård han hand har, alltså en nivå svårare(då +2+2=+Ob1T6) för var annan bigård. Så vid 10 gårdar skulle han om han är ensam ha(+Ob2T6+2) då han har fem extra gårdar. Godsförvaltare som sköter om både djur och jordbruk klarar att hålla efter en bigård utöver detta därefter får han +2 på sina slag även de för Jordbruk och Bete, då det börjar bli mycket att hålla koll på.

Vad tror ni om detta?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Återigen lär jag tala utan den minsta koll vad som står i Riddaren vad det gäller avkastning och produktion utan får lita till min egna kunskaper när det kommer till just vin och vinets historia.
Jag gillar tanken på hur man ska räkna ut ytan på binäringen, ex vinträdgårdar. Vad jag här blir lite funderas på är då ifall att man har ett bra distrikt vi säger 5 i odlingsvärde för vingården, ska man se det som att det är ett exceptionellt vin som produceras där eller ska man ta det som att man har en gigantisk areal i bruk det ena behöver ju inte utesluta det andra dock.

Samma värde på vinet skulle ju teoretiskt kunna uppnås genom att producera mängder med snor billigt vin, som att producera en mindre del exceptionellt sådant.
Jag skulle säga att man faktiskt får ta och lägga ner den där extra tiden att räkna varje gård för sig. Ett område bara några m2 stort kan ge mycket bättre vin än sina omkringliggande kvadratmeter. Man talar här om mikroklimat som kan göra underverk för vinrankor, dvs de väldigt väldigt små klimatskillnader det t.ex. finns längre upp på en slänt än längst ner.
Jordmånen kan vara såpass annorlunda ett par hundra meter åt ett håll än ett annat osv. därför anser jag att man bör räkna varje vingård för sig.
Hur stort ett vindistrikt regeltekniskt är, har jag fortfarande för mig är ett tunnland stort, och nu är jag dåligt påläst hur stort ett tunnland är i Eon, om det är ett modernt tunnland eller ett mycket mindre medeltida tunnland. Men oavsett så är ett vindistrikt ett tunnland och man bör därför räkna att varje tunnland har ett eget kvalitetsvärde.
Några saker som bör ge ett högt kvalitetsvärde är karg jordmån, bra klimat, lagomt med regn normalt sett under rätt tid, hur branta sluttningar är, hur mycket sol osv.

Kanske är frågan som kan ställas hur stor var en äldre tids vin gård? Idag kan de ju vara ganska stora, är tio hektar/tjugo tunnland rimligt för mycket för lite.
Det här har jag faktiskt ingen aning om just nu men jag skulle kanske kunne kolla upp det om jag får tid och ork men kan sägas att den franska hamnstaden Libourne var ledande och mest dominerande i hela Frankrike när det gällde export till london. Ca 10 000 ton vin exporterades under ett år i början på 1300-talet och ungefär en miljon buteljer exporterade staden till Edvard II av England för hans bröllop 1308.

Men mellan tummen och pekfingret så kan nog en vingård sammanlagt bestå av lika mycket mark som länsherren/kungen kan utnyttja med hjälp av arbetskraft, dvs. dagsverken.


/Poseur blev lite vinsugen
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Finner inte några större fel med din text ur lekmansynpunkt och kan fungera som ett okej exempel men några småsaker vill jag ända säga något om.

Efter att ha fottrampat druvorna låter man den blöta musten som bildas ligga i tunnan under någon månad
Ca en månad räcker gott o väl, om vi ändå ska generalisera.
När månaden är slut påbörjas pressningen, vilket är ett mycket delikat steg i vinproduktionen. Man måste se till att skalen och fruktköttet pressas utan att kärnorna går sönder
Historiskt sett så kunde man pressa druvorna upp till tre gånger och skulle gissa att så är det i Eon´s fall. Den första pressningen ger givetvis det bästa vinet och den sista ger ett väldigt strävt nästan bittert lågprismärke till "vin".
och vinet bör lagras i ca 1.5 år innan användning.
Njae, för modernt vin absolut men under den tiden så drack man helst vinet på en gång och man visste väldigt lite(läs inget) om mikroorganismer som förstörde vinet och gjorde det odrickbart. Vinet var i nästintill alla fall odrickbart efter ett år oavsett hur "bra" det hade lagrats.
Visst hände det att man tillsatte svavel, och den kunskapen har säkert folket i mundanas länder också för att förbättra vinets livslängd. Men det var inte under 1700-talet man faktiskt kunde börja lagra vinet ordentligt när man uppfann pastoriseringsprossesen och man började forska i mikrobiologi.
Lagring görs antingen i enorma lerbassänger, krukor eller på fat. Lagring på butelj slutade man med i europa efter Rom´s fall och tog inte upp det igen först på 1600talet.

För att skapa en tunna vin behövs det ca 21 pund druvor. Ett tunnland med vinrankor räcker för att skapa ca 35 tunnor vin.
Vet inte riktigt hur stor du menar att en tunna är men du kanske menar en normal Eonkagge på ca 10L och då verkar din första siffra stämma ganska okej.
Men hänger inte riktigt med i hur du får fram den andra siffran?


/Poseur fortfarande vinsugen, ja ja finns vodka hemma iaf.
 

Riktar´n

Veteran
Joined
6 Apr 2006
Messages
29
Poseur said:
Återigen lär jag tala utan den minsta koll vad som står i Riddaren vad det gäller avkastning och produktion utan får lita till min egna kunskaper när det kommer till just vin och vinets historia.
Detta värdet räknar du ut genom att ta antalet vingårdar*kvalitetsvärdet*20. Varav hälften blir bas och hälften lyx.

Riktar´n said:
Jag gillar tanken på hur man ska räkna ut ytan på binäringen, ex vinträdgårdar. Vad jag här blir lite funderas på är då ifall att man har ett bra distrikt vi säger 5 i odlingsvärde för vingården, ska man se det som att det är ett exceptionellt vin som produceras där eller ska man ta det som att man har en gigantisk areal i bruk det ena behöver ju inte utesluta det andra dock.

Samma värde på vinet skulle ju teoretiskt kunna uppnås genom att producera mängder med snor billigt vin, som att producera en mindre del exceptionellt sådant.
Här gör jag en liten tankevurpa då jag inte tänker på hur man ska differentiera odlingen genom att man kan sätta olika priser, jag i tanken här finns det bara ett pris...

Poseur said:
Jag skulle säga att man faktiskt får ta och lägga ner den där extra tiden att räkna varje gård för sig. Ett område bara några m2 stort kan ge mycket bättre vin än sina omkringliggande kvadratmeter. Man talar här om mikroklimat som kan göra underverk för vinrankor, dvs de väldigt väldigt små klimatskillnader det t.ex. finns längre upp på en slänt än längst ner.
Jordmånen kan vara såpass annorlunda ett par hundra meter åt ett håll än ett annat osv. därför anser jag att man bör räkna varje vingård för sig.
Har stuvat om lite för att bättre kunna kommentera.
Poseur said:
Men oavsett så är ett vindistrikt ett tunnland och man bör därför räkna att varje tunnland har ett eget kvalitetsvärde.
Några saker som bör ge ett högt kvalitetsvärde är karg jordmån, bra klimat, lagomt med regn normalt sett under rätt tid, hur branta sluttningar är, hur mycket sol osv.
Ja, det tror jag också att räkna varje vingård för sig, men värdet för vinodlingen är väl ett genomsnitt på den mark man använder på en vingård.

Poseur said:
Hur stort ett vindistrikt regeltekniskt är, har jag fortfarande för mig är ett tunnland stort, och nu är jag dåligt påläst hur stort ett tunnland är i Eon, om det är ett modernt tunnland eller ett mycket mindre medeltida tunnland.
Ett tunnland är ungefär en halv hektar, ca 5000 m² eller typ 70x70 meter. Hmm, då man ställer upp det på detta sätt verkar ju varje meter ha ett dagsverke tilldelat, mot den tanke jag hade om ca 5000 dagsverken på 100 000m2... det skulle göra att varje m² endast får 0,05 dagsverken, vilket borde göra cirka 40 min... hmm, det kanske blir lite lite.
Har inte sett någon angivelse på hur stor en vingård bör vara men ett tunnland kanske inte är helt otroligt. Det kändes litet ursprungligen men men...

Poseur said:
Avkastningen på en vingård i europa är mellan 10 hektoliter till 100 hektoliter per hektar, jag skulle säga att i Eons fall så är det närmare det första utslaget än det andra. Det andra utslaget ger alltså 1l vin per kvadratmeter.
Det skulle göra ungefär 500 liter då eller då det borde bli 5 hektoliter per tunnland eller? Vilket borde innebära att en vingård producerar 500 liter.

Men det verkar som att man kanske kan sammanfatta att det verkar som att en vingård kanske är ett tunnland känns lite mycket arbete på liten yta men det kan särkert stämma. Dessutom så till kommer druvjuice tillverkning och liknande så.

/Riktar´n som svängt lite
 
Top