Nekromanti Bilstöld

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Troligtvis...

Med tanke på att bil numera är mer en statusgrej, så lär priserna vara högre för en genomsnittlig bil än om man genomför med idag.

Däremot så måste man vara medveten om att bilstöldsskydden har blivit bra mycket mer avancerade.
Man kommer behöva ett antal färdigheter.

Lås Dyrkning - För att få upp det där låset
Säkerhetssystem - För att veta hur man stänger av det där jävla larmet som precis gick av.
Elektronik - För att faktiskt stänga av larmet.
Elektronik - För att tjuvkoppla bilen.
Hacking - För att lura Transnet att bilen inte är i körning, utan att den står still.
Köra: Bil - För att få bort bilen på ett diskret men snabbt sätt från brottsplatsen
Undre Världen - För att hitta kontakter att kränga bilen (om man inte behåller den själv dvs /images/icons/grin.gif)
Övertala - För att se till att ovannämnda kontakt inte försöker "råna dig på öppna gatan"
Pistol - För att se till att man inte blir rånad på öppna gatan /images/icons/wink.gif

Och säkert några färdigheter till som jag inte kan tänka på nu.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Troligtvis...

Bilarna behöver inte nödvändigtvis vara dyrare, i vissa fall snarare billigare. Anledningen att biltrafiken har minskat beror främst på att trafiksituationen blev ohållbar. Kollektivtrafiken byggdes ut och blev billigare gentemot bilarna, samtidigt som drivmedel till fordonen blev dyrare.
Alltså valde fler och fler kollektivtrafiken, men fortfarande är bil flitigt använt. Andelen som åker bil är bara mindre, samtidigt som mängden bilåkare förmodligen är större än idag (eftersom befolkningen ökat och urbaniseringen likaså).

Det finns stora geografiska skillnader också. I exempelvis de skandinaviska länderna lär bilanvändandet vara ganska högt, men i Tokyo är det nog mycket begränsat. USA har nog svårt att helt göra sig av med bilåkartraditionen, så där lär de också vara flitigt använda, vilket förstås kan ge _massiva_ trafikstockningar, kanske 4-5 timmar köande varje morgon och kväll. Människor tenderar dock vara så dumma att de accepterar sådant.

/RipperDoc
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Troligtvis...

Fast eftersom taxor och skatter på bilar så genomgående ökat, så leder det till att det i förlänging att det är _dyrt_ att ha bil i innerstaden (i alla fall dom större städerna).
Således så är det bara rika som i stor utsträckning har tillgång till bilar i innerstaden, vilket i sin tur leder till att bilar blir något av en status grej.

Vad jag försöker säga är att...

Gemene man har naturligtvis fortfarande bilar, fast i mindre utsträckning än idag. Detta märks extra väl i dom större städerna.

Däremot, eftersom en bil har i större utsträckning blivit en statussymbol så kommer det också i förlängningen att produceras mer snordyra bilar.

Och vilken typ av bilar stjäl en biltjuv ?
Jo, dyra bilar såklart /images/icons/wink.gif

Det var ungefär det jag menade (jag tror förövrigt att vi snackar lite om olika saker. Jag babblar om bilstölder, medans jag tror att du snackar om bilar i allmänhet).

/Naug
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Troligtvis...

Japp, taxorna har ökat, det har du helt rätt i. Ja, vi pratar även lite om olika saker. Jag hade tänkt svara på bilstöldsfrågan, men jag orkade inte, dels för att frågan varit uppe förut. Så det blev bara bilar istället :)

Men, angående bilstölder isf: Dyra bilar har dyra larmanordningar, och vill man bara lägga ner pengarna på det så är en bil praktiskt taget omöjlig att stjäla. Det går att rabbla möjliga tekniker i all evighet som gör livet mycket surt för en biltjuv (vilket även har gjorts tidigare på forumet). Biltjuvarna har förmodligen delats upp i två grupper: de professionella, som har avancerad utrustning och bra kontakter; de stulna bilarna omregistrerars och fixas till för att sedan säljas bland ex. maffiafolk eller liknande (exempelvis), och de "simpla" som stjäl de bilar de kommer över, det vill säga alldeles för gamla vrak. Problemet för dem blir inte att hitta bilar utan drivmedel...

/RipperDoc
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: Troligtvis...

Det är nog stora regionala skillnader på säkerheten i bilarna. En bil i Europa är säkerligen långt mycket svårare att stjäla än t ex en bil i Afrika, Ryssland eller Sydamerika. Främst beror det väll på att bilarna där e nyare (bättre säkerhetsteknik) och dyrare (vill inte bli bestulna). Så det e lättre att stjäla en bil i nått U-land men du får klart mycket mer för en bil Europa.

Sedan hur pass flitigt man använder bilen beror på avstånden (ex Avstånden mellan städerna i USA är långt mycket större än i Europa) samt hur städerna är byggda. Europeiska städer har tätare bebyggelse och en stor andel bor i lägenheter. Medan i stort sett varenda amerikan vill bo i en villa och därmed så blir städerna större och avstånden blir längre
 

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Re: Troligtvis...

Hacking - För att lura Transnet att bilen inte är i körning, utan att den står still.

Jag brukar allvarligt talat strunta i TransNet.
Jag menar, hur kul är det att någon ska komma och säga "aja baja fy fy" och stänga av systemet mitt under en häftig biljakt? Det är bara jobbigt att hacka och ha sig.IMNSHO såklart.../images/icons/tonguea.gif
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
Sett Robocop?!

Jag tror att det är nån av originalfilmerna, tvåan eller trean (alltså inte de kanadensiska tv-filmerna) där en kostym demonstrerar det nya billarmet som krisprostar biltjuvarna med elektricitet. Och den utspelar sig 2000, vilket betyder att det säkert finns ännu dödligare larm 2059...Betänk det, biltjuvar!
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Troligtvis...

Jag menar, hur kul är det att någon ska komma och säga "aja baja fy fy" och stänga av systemet mitt under en häftig biljakt? Det är bara jobbigt att hacka och ha sig.IMNSHO såklart...

Alternativet är väl att man letar upp och sliter ur GPS-Transpondern (eller vad det nu är), det kräver färdigheten "våld" (och kanske smulan elektronik).

Annars är det inte så kladdigt att hacka det heller. Dom lär ju inte direkt utrusta bilar med militära antihackningsskydd /images/icons/wink.gif.

Så... ta upp din patenterade hacker
Öppna med försiktighet
Spraya på målet (bilen), och inandas ej spraydimman.
Låt torka i 2-3 minuter, sedan kan du torka av med en lätt fuktad trasa.

Viola /images/icons/smile.gif

Jaja, Neoteck SL kör naturligtvis väldigt olika stilar på sina världar.

/Naug
 
Top