PROMOTION Billy's Quest: ett dataspel

Sjukt bra. 5/5. Älskar musiken. Älskar grafiken.
Kul med Godot, sitter också och gör små grejer när jag har tid över.

Tack för de vänliga orden!

Och ja, Godot är riktigt kul. Det är fängslande hur snabbt man kan gå från en idé och några fula teckningar till en hel liten värld som man kan vistas i.

Ett råd till eventuella nykomlingar i tråden

Efter experimenterande har jag kunnat konstatera att browserversionen på min egen hemsida funkar sämre än den på itch.io. Om ni vill spela i browsern rekommenderar jag alltså itch-versionen (https://mountainman-games.itch.io/bquest)

(Jag låter länken till hemsideversionen ligga kvar i den händelse nån redan börjat spela där, för annars försvinner saven, men tids nog lär jag nog ta bort den länken och peka browserspelare mot itch-versionen).

Asså, jag har aldrig kodat och jag är inte direkt något tech-wizz men jag kände direkt när jag spelade BQ första gången att spelmotorn kanske skulle kunna funka för min del. Jag är utbildad socialpedagog och arbetar med elever i mellanstadiet som riskerar att bli hemmasittare. Tänker att det vore roligt att göra ett spel för dessa elever, ett spel med skolornas värdegrund inbakat, ett spel som jag kan ta fram när deras energi tryter och orden inte längre räcker till. Att man då kan spela spelet och på så sätt underlätta för ytterligare samtal. Vad säger du @Man Mountainman? Hur krabbigt är det att göra ett spel liknande ditt? Vart skulle jag isåfall börja efter att jag ladda hem spelmotorn?

Asså, jag har aldrig kodat och jag är inte direkt något tech-wizz men jag kände direkt när jag spelade BQ första gången att spelmotorn kanske skulle kunna funka för min del. Jag är utbildad socialpedagog och arbetar med elever i mellanstadiet som riskerar att bli hemmasittare. Tänker att det vore roligt att göra ett spel för dessa elever, ett spel med skolornas värdegrund inbakat, ett spel som jag kan ta fram när deras energi tryter och orden inte längre räcker till. Att man då kan spela spelet och på så sätt underlätta för ytterligare samtal. Vad säger du @Man Mountainman? Hur krabbigt är det att göra ett spel liknande ditt? Vart skulle jag isåfall börja efter att jag ladda hem spelmotorn?

Well, svårt att säga något definitivt, eftersom jag bara har en datapunkt att jobba med.

Du måste kunna koda. Kan du inte det, så måste du vara villig att lära dig. Dessbättre finns det goda förutsättningar.

Om du inte har principiella invändningar mot AI, så är det en utmärkt resurs för att snabbt få resultat (or so I've heard).

Om du hellre gör det själv, så finns det officiella Godot-tutorials (här är den första), tusen miljoner Youtube-videor, en aktiv och hjälpsam subreddit samt, förstås, själva Godot-dokumentationen, som jag upplevt som väldigt heltäckande och hjälpsam (men som kräver vissa grundläggande kunskaper för att vara begriplig).

Jag har förstått att jag inte är den ende på forumet som pysslat med Godot, så om jag var du skulle jag starta en tråd på Hjälp mig med en sak-forumet och posta frågor och funderingar i takt med att processen fortgår. Jag vet att jag själv gärna hjälper till i den mån jag är kapabel. Du får också gärna skicka pm! :)

Ett första steg kan kanske vara att läsa igenom den här introduktionen:

Back