Billigt, matigt och gott, på grillen eller annat

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Så grillsäsongen är här igen! Men med kombon av inflation och vissa tecken på matkreativ utmattning så känner jag inte samma hajp för denne som jag brukar! Jag har i princip grillat genom hela vintern/våren och är nu rätt trött på fläskytterfile i olika former, kyckling, korv och hamburgare. Vi har kört lite flankstek och någon riktig biff, men då vi är sju i familjen så blir det rätt stora hål i plånboken efter att ha utfodrat hela familjen med sådant och ytterligare mer så nu med de rådande prisökningarna på mat i allmänhet. Lägg sedan till att min fru och flera av mina barn är väldigt picky eaters så försvinner sådana enklare saker som kotletter eller karre. Visst, haloumi och portobello hamnar på grillen rätt ofta och det är trevligt.

Samtidigt så vill åtminstone jag ha något med skaplig substans i. Jag vill ha något som ger "bottenmättnad" om ni förstår vad jag menar.

När jag tänker på det så är detta inte bara på grillen faktiskt, det är generellt... Vi roterar i våra matsedlar nötfärs, kyckling, fisk, lite kassler, fläskfileer (vanlig och ytter) och pulled pork. Det börjar kännas väldigt samma med det hela.

Vad kan jag grilla eller laga som är nytt/roligare/bara lite annorlunda och som ger likartad pa-doof i magen som en fläskytterfile gör?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
All mat i fast form går att slänga på grillen, även grönsaker.
Majskolvar, zucchini, tomater, champinjoner, bananer, potatis, sötpotatis, citron, sparris, kronärtskocka...
Fisk brukar bli gott att grilla.
Nästa gång du går till matbutiken, tänk inte på vad du ska ha till middag, utan gå bara runt och kolla på hyllorna och tänk: "vad händer om man lägger det där på grillen?"
Försök tänka utanför boxen!
Problemet är väl att grönsaker och fisk stigit lika mycket i pris som kött.

Jag har ett par kompisar som är vegetarianer och de gör burgare med vegetarisk färs.
(man måste antagligen prova ett halvdussin recept innan man hittar ett man tycker om)

Det går att baka pizza på grillen om man köper en "pizzasten", d.v.s. en platta i eldfast material som man lägger på grillgallret - å andra sidan börjar det kännas lite som "gå över ån efter vatten".
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Ja, du nämner ingen fisk. Grilla lax är ju trevligt. Annars rosta grönsaker är ju klassiker, brukar blanda allt möjligt av vad jag har/ vad som är billigt i affären.

Så en plåt med sötpotatis, lök, paprika, morot, zuccini samt en bit lax och en god sås till det är en vanlig rätt hemma hos oss. Rödbetor i ugn med fetaost efter är riktigt bra också
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Innan jag flyttade till Norrland så var det helt otänkbart att grilla falukorv. Men nu är jag fantast. Skära i tumstjocka skivor och grilla, det händer något magiskt i tillagningen där 1+1=3.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Två rätter som jag gör ofta och är enkelt (dock inte på grillen):

Thai green curry: Ett gäng grönsaker och valfritt protein (brukar bli sojafärs eller quornbitar för oss (tjejen äter inte kött)) grön curry pasta, kokosmjölk, lite kryddor osv, servera med ris eller nudlar. Finns massa recept på nätet, kan göras med röd curry också. Fördelen är att man kan använda typ vilka grönsaker man vill, så blir det också lite annorlunda varje gång.

Annars är en klassisk nudelwok, har samma fördelar som de tidigare och använder mestadels samma ingridienser, köp nån bra chili sås till så är det klart.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
Beroende på vad de är med karré de inte gillar så kan du pröva att skära upp det i kuber marinera och trä upp på spett och grilla. Kör dem på indirekt och gärna rätt låg värme under längre tid för att smälta ut fettet ordentligt och få dem riktigt möra.

Du kan ju också köra mer på att grilla tillbehören snarare än köttet. Grilla (Förkokt) potatis är som är rullad i olja och salt är jättegott. Samma med sparris och andra grönsaker (behöver oftast inte förhokas). Grillad sallad är inte dumt alls!
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
Köttet ska inte vara det största på tallriken, minst 50% potatis/ris/liknande, minst 10% grönsaker (i vilket saker som kokta ärtor ingår), sedan köttet.

Om måltiden består av är 80% kött så inte undra på att det tar i plånboken.

Det finns en massa andra saker än kött, som är i säsong, som går riktigt bra på grillen, ex. rotfrukter.

Också, ta en titt på var produkterna kommer från, även om det är billigare i kronor så skulle jag säga att det inte är värt det som det har skeppats från USA eller Kina, eller något liknande långtbortistan.
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Vad kan jag grilla eller laga som är nytt/roligare/bara lite annorlunda och som ger likartad pa-doof i magen som en fläskytterfile gör?
Har redan skrivits om grönsaker, men rotsaker kanske är billigare? (inte koll på matpriser i Svedala för stunden). Köra på grill i sån 'hålig panna' för att rosta grönsaker (mer grillsmak), bränna av dem i pannan för yta/smak, sen i form för genomstekning (indirekt värme).

Klassikern: skär potatis i jämnstora bitar, några klickar smör och några vitlöksklyftor i form. Inte för stora potatisbitar, de ska helst bli klara samtidigt som vitlöken blivit mjuk och söt. (om du gillar så uppa med lök, nån bit palsternacka, persiljerot och rotselleri i små kvantiteter hoppar upp smaken också)

Sen finns det ju inget som levererar lika mycket pa-doof i magen som ett innanhav av hemjagad bea. Smör är iofs inte gratis, men neutral olja (raps rekommenderas, möjligen en skvätt oliv för smak) för att göra majonnäs/aioli/tryffelmajonnäs/whathaveyou for kryddning är busenkelt (på riktigt). Glöm inte att ha med några droppar Wo'stersås, pang-pang i munnen. Doof-doof i magen.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Vi är 6 i familjen och barnen äter bara mer och mer. Men jag har med tiden inte lagt till mer kött, utan mer annat.
Så när vi grillar brukar det bli: marinerat kött (av något slag, hellre mindre mängd ekologiskt än större mängd billigt), korv, majs, champinjoner, sparris, halloumi, tomater och paprika. Men då är mängden korv och kött i relativt liten mängd jämfört med det andra och sedan är det tzatziki/potatissallad till. Då blir man ändå mätt utan att man behöver öka köttmängden. Dessutom kan man variera tillbehören ibland och köra zuccini, lök eller något annat, man verkar kunna grilla praktiskt taget vad som helst. Grilla i "vanlig" storlek och skär upp innan servering. Från början gjorde vi det när barnen var små och de inte åt så mycket, nu är det för att man ska kunna ta lite av allt.

Nackdelen är väl att man måste planera lite när grejerna ska på gallret, hur länge och var man flyttar dem och logistiken kan bli lite beroende på vad man har för grill (och därför jättejobbigt att grilla på någon annans grill med annan yta/värmedistribution).

Vi röker lax ibland också, men det blir mer som en annan rätt, en halvsida räcker till allihop och då är det ofta kokt potatis, grönsaker och sås till.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Vi är 6 i familjen och barnen äter bara mer och mer. Men jag har med tiden inte lagt till mer kött, utan mer annat.
Ja, för mig är det sällan köttet jag varierar (annat än vilket rub jag använder), utan tillbehören.

Sallad med frukt (ex. vindruvor) och vinägrett.

Sallad med frukt (ex. blåbär) och majonäs (+salt och peppar).

Steka cm-tjocka auberginer med vinägrett ovanpå.

Riven morot

Kroketter i ugnen där jag hällt mjukt matlagningssmör ovanpå och kryddat med kött- och grillkrydda

Stekt svamp i grädd- eller vinsås.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,073
Jag har inte testat det här själv, men det ser ju kanon ut.

 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
Som lite vegalternativ: Tempeh eller Seitan säger jag, enklast är kanske tempeh i form av någon produkt från Bärta (vi körde den som heter helbit med rosmarin+vitlök här om dagen, stora kuber på grillspett, fantastiskt gott). Seitan görs med fördel själv vilket inte är speciellt svårt men krävs lite prepp. Gjorde massa tempeh själv under en period men nu var det länge sedan, det är annars bland det godaste vegetariska jag haft på grillen.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
Grytor kan ställas på grillen. O i en sådan kan man koka mustiga och mättande röror och soppor.
 
Top