Nekromanti Billigare alternativ till Dropbox

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
Jag letar efter ett billigare alternativ till dropbox eller kanske för att vara tydligare ett lagringsutrymme på nätet där jag kan spara familjens bilder. Tyckte kanske att Dropbox var lite dyrt. 99Dollars per år. Finns det inget billigare?
Alltså jag är deluxe nybörjare på sådana här grejor så förklara gärna för mig hur något bra och billigare alternativ funkar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
B-E Karlsson said:
Jag letar efter ett billigare alternativ till dropbox eller kanske för att vara tydligare ett lagringsutrymme på nätet där jag kan spara familjens bilder. Tyckte kanske att Dropbox var lite dyrt. 99Dollars per år. Finns det inget billigare?
Alltså jag är deluxe nybörjare på sådana här grejor så förklara gärna för mig hur något bra och billigare alternativ funkar.
Hur mycket utrymme behöver du? På Dropbox kan man ju få upp till sisådär en 3-4 gb gratis utan att betala ett öre.

Annars använder jag Memopal. 3gb gratis, 200gb för 49 euro per år, dvs typ 400 spänn. Jag har dock bara Memopal som backup, men vad jag förstått så ska det kunna fungera mer eller mindre precis som Dropbox.
 

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
Skulle tro att jag har en sis så där 20- 25 gig bilder. Hör själv nu när jag skriver ut det att det antagligen är jävligt myckett.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
B-E Karlsson said:
Skulle tro att jag har en sis så där 20- 25 gig bilder. Hör själv nu när jag skriver ut det att det antagligen är jävligt myckett.
Hemsida hos http://www.one.com
30 gb för 24kr/mån = 288kr/år. Sen tillkommer en domän för c:a 100kr/år.
Det finns gratis programvara för att hålla reda på bilderna.
Och du får lite annat godsis på köpet som mail etc.
 

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
Har ju min rollspelsblogg på One.com. Kanske kan använda den som lager. i alla fall på bebisbilderna. Tackar! Det ska jag kolla upp.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
För att man ska kunna svara på detta behöver vi veta två saker, varav en som du redan svarat på:

1) Hur mycket GB handlar det om?
2) Behöver du backup eller synk? (backup=en andra kopia, endast tillgänglig för dig, synk=en onlinelagring som kan synka mot andra datorer, länkas till, etc)

Dropbox är en synk-tjänst. Synk innebär förstås backup också, men kommer alltså med fler grejer. Många rena backup-tjänster är klart billigare per GB. Exempelvis finns CrashPlan, som jag har, vilket ger obegränsad backup för 60 USD/år. Jag har också SugarSync, en alternativ synk-tjänst, som ger 5+GB gratis (jag har 25GB gratis) eller 60GB för 75 USD/år. Google Drive, också en synk-tjänst, ger ex. 100 GB för 60 USD/år.
 
Top