Billig Print-on-Demand med billig frakt?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,539
Location
Umeå
Lulu har ju varit grejen i många år eftersom de erbjudit fri frakt så ofta. Nu verkar de inte längre göra det, vilket gör köp därifrån snormycket dyrare.

Har ni tips på andra PoD-tjänster som är billiga med vettig kvalitet? Publit har ju schysst kvalitet, men som liten spelmakare är det svårt att gå plus när en betalat 250kr för pliktexemplaren som trycks upp vid publicering. Det var så länge sedan jag beställde därifrån att jag inte heller vet hur det ser ut med frakt. Och det är inte alls på tal att publicera där om en ska nå en internationell publik.

Vad har ni för tips, tankar, och råd?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Vad har ni för tips, tankar, och råd?
Min spontana tanke är att Lulu är såpass bra på det de gör att "straffkostnaden" som frakten innebär antagligen får vara värd det. :/

Det är ju ändå inte i prisnivå med att beställa från USA exempelvis.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,539
Location
Umeå
Min spontana tanke är att Lulu är såpass bra på det de gör att "straffkostnaden" som frakten innebär antagligen får vara värd det. :/

Det är ju ändå inte i prisnivå med att beställa från USA exempelvis.
Kanske, men om jag beställer en hög med Hydra för att sälja på Grottröj måste jag lägga på ganska mycket på försäljningspriset för att inte gå back helt plötsligt :/ Och mina egna rollspel tar jag $5 för på lulu -- och frakten landar kring $6-7...
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
Har sökt med ljus och lykta efter alternativ till Lulu och DriveThru men än så länge inte hittat något vettigt. Det finns några andra tjänster men de har ingen uppenbar fördel jämfört med Lulu (som jag tycker hållit lite bättre kvalitet än DriveThru för mina köp). Och ärligt talat så är jag rätt okej med frakten på Lulu, den billigaste varianten ligger alltid kring $5-10 vilket känns väldigt standard. Vilka andra ställen undviker man att handla på för att de tar ut fraktkostnad liksom?
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Det finns inget vettigt alternativ till Lulu, mig veterligen. Du får tänka att dina internationella kunder ofta betalar mindre frakt än du och köper många böcker samtidigt.

Hälsar

Christian
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Själv lutar jag faktiskt åt att helt övergå till drivethru. Kvaliteten är helt ok, de trycker och skickar inom EU, det är mindre krångel med att lägga upp produkter - och det kommer fler engelskspråkiga kunder dit.
Men det där med att beställa hem ett eget litet lager för att sälja på konvent kommer jag nog att sluta med nu när det inte finns fri frakt längre.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
En till tre, typ.
Så omkring en tjuga per bok om man beställer några böcker per gång. Fullt överkomligt tycker jag. Svårt att komma billigare undan. Fri frakt har antagligen varit ett sätt för Lulu att etablera sig på marknaden. Nu är etableringen klar och fraktkostnaden blir därmed mer normal.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
De har i gengäld mycket oftare en rabatt på böcker, dock. Typ konstant. Gissar att fraktrabatt kan återkomma också så småningom. De nya tryckalternativen är också utmärkta, liksom supporten. Svårslaget!

Hälsar

Christian
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,488
Location
Göteborg
Själv lutar jag faktiskt åt att helt övergå till drivethru. Kvaliteten är helt ok, de trycker och skickar inom EU, det är mindre krångel med att lägga upp produkter - och det kommer fler engelskspråkiga kunder dit.
Intressant, jag tycker DriveThru har ett löjligt krångligt system för att lägga upp nya titlar. Kravlistan på hur PDF:er ska vara är lång och rätt snårig. Och tryckerierna är petiga. Jag mindes det som att Lulu hade en lite mer slimmad process?

Kvaliteten på DriveThru har blivit betydligt bättre de senaste 2-3 åren. Jag undvek dem helt när M-Space släpptes 2016. Men nu tycker jag att både tryck och bindning håller måttet. Inte i nivå med Publit, men ändå riktigt bra.

Och nu ska jag testa deras hårdpärm och premium color för nästa släpp.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,539
Location
Umeå
Så omkring en tjuga per bok om man beställer några böcker per gång. Fullt överkomligt tycker jag. Svårt att komma billigare undan. Fri frakt har antagligen varit ett sätt för Lulu att etablera sig på marknaden. Nu är etableringen klar och fraktkostnaden blir därmed mer normal.
Sure, men precis som @terje säger så känns det ovärt att köpa på sig mindre lager att kränga på konvent -- det var snudd på ovärt redan innan fraktkostnaden tillkom :)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,539
Location
Umeå
De har i gengäld mycket oftare en rabatt på böcker, dock. Typ konstant. Gissar att fraktrabatt kan återkomma också så småningom. De nya tryckalternativen är också utmärkta, liksom supporten. Svårslaget!

Hälsar

Christian
Det hade de redan innan. Jag har nästan aldrig betalat mer än 85% av tryckpriset på lulu -- och ingen frakt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
...precis som @terje säger så känns det ovärt att köpa på sig mindre lager att kränga på konvent -- det var snudd på ovärt redan innan fraktkostnaden tillkom :)
Jag pratade om frakten utifrån mitt eget perspektiv som konsument. Den dagen jag har någon egen rollspelsgrej att sälja får jag ta ställning till resten. Sedan uppskattar jag absolut att kunna köpa till exempel Grimoire på Grottröj men det är ingen katastrof om jag måste beställa själv från Lulu eller DriveThru heller.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Det hade de redan innan. Jag har nästan aldrig betalat mer än 85% av tryckpriset på lulu -- och ingen frakt.
Nej, faktiskt inte alls lika ofta. Och gratis frakt kanske varannan månad eller så. Nu tror jag att det varit varje dag rabatt 10-15 procent sen i april.

Hur som helst om du vill trycka upp ett eget gäng kan du ju göra det på publit, medan internationella kunder har Lulu.

Har dtrpg cremefärgat bokpapper? Annars är de inte intressanta för mig.

C
 
Top