Billig bärbar dator för student

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Min gamla laptop har tjänat mig länge och väl. Men nu börjar den bli fnoskig, småtrasig till det yttre och full av allehanda skräp på insidan. Så, nu när vi står inför den förskräckliga köp-och-säljhögtiden som pengakåta företag prånglat hit från USA, tänkte jag skaffa mig en ny.

Krav:
-Rätt billig. Jag kan helt enkelt inte lägga mer än c. 3000kr på en dator just nu.
-Måste duga till grundläggande studentgrejer: Ordbehandling, pdf-läsning, lättare bildbearbetning och dylikt. Min sambo rekommenderar högre RAM än 4gb för att kunna hantera min (dåliga) vana att ha tjugo fönster och flikar öppna samtidigt.
-Skapligt mycket lagringsutrymme. Min instinkt säger mig att maskiner med 32GB-emmc inte är nåt att ha, och för att känna mig trygg har jag gärna uppemot 120gb.

Kul:
-Vore trevligt med en lite mindre skärm. Min nuvarande är så stor att jag måste trycka ner den i en fjällvandringsrygga för att få den nånvart, så den är inte särdeles bärbar.
-Jag har nosat en del på C-programmering, och folk i den världen tycks väldigt förtjusta i Linux. Så jag funderar lite på att pröva nån variant av det, vet ej hur relevant det är för själva köpbeslutet dock.

För nya datorers del är det svårt att hitta en som uppnår kraven på pris och minne. Jag har sneglat lite på rekonditionerade maskiner, Inrego tycks ha ett bra rykte där, men jag är inte säker på vad man ska förvänta sig vad gäller livslängd och liknande på dessa.

Har någon här råd på hur man ska gå till väga? Tips på försäljare eller specifika maskiner?
 
Last edited:

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Först de dåliga nyheterna. Du får inte en vettig ny bärbar dator för 3000:-. Inte ens på Black Friday.
Skulle du kunna gå upp i pris så finns det en del trevliga erbjudanden just nu, t.ex.


Men med den budgeten så blir du nog tyvärr tvungen att titta på begagnat/demo-ex och liknande.

Köper du en rekonditionerad bärbar dator från Inrego eller liknande så är det nog egentligen bara en sak du behöver oroa dig för - batteriet.
Batteriet kommer säkert att fungera bra i början, men är datorn använd sedan tidigare så är det väldigt svårt att bedöma hur länge det dröjer innan batteriet börjar bli dåligt.
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
3000 tror jag blir svårt att hitta en ny för, men.

Om du kunde ge information vilken laptop du klarat dig med fram till nu, så ger det en ledtråd vilka krav du haft på den.
Så:
processor
grafikkort
ramminne
lagringsutrymme
skärmstorlek.

skulle underlätta.
om det är svårt att få fram så duger sannolikt ett enhetsnummer som brukar stå på baksidan så brukar man kunna använda Google-fu och få fram lite mer information.

Jag får misstanken om att det är en chromebook du använt? (din kommentar om lagringsutrymme?)
 
Last edited:

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Köper du en rekonditionerad bärbar dator från Inrego eller liknande så är det nog egentligen bara en sak du behöver oroa dig för - batteriet.
Batteriet kommer säkert att fungera bra i början, men är datorn använd sedan tidigare så är det väldigt svårt att bedöma hur länge det dröjer innan batteriet börjar bli dåligt.
Jag har oftast nära till uttag och laddare, så batteritiden är inget jag oroar mig för. Men jag antar att du även åsyftar saker som att datorn slocknar helt spontant när den ska vara laddad och sånt?
3000 tror jag blir svårt att hitta en ny för, men.

Om du kunde ge information vilken laptop du klarat dig med fram till nu, så ger det en ledtråd vilka krav du haft på den.
Så:
Det är en Lenovo V110-15ISK 80TL, specifikationer finns i hyperlänken. Har förr använt den till en del äldre spel, men jag tror att den egentligen är overkill för mina nuvarande behov. Behöver främst något att skriva och läsa på, men jag har också rätt digra samlingar av PDF:er som tar en del utrymme i anspråk.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Jag har oftast nära till uttag och laddare, så batteritiden är inget jag oroar mig för. Men jag antar att du även åsyftar saker som att datorn slocknar helt spontant när den ska vara laddad och sånt?

Har du tillgång till uttag så du kan köra direkt på 230V så är ju batteri inget större problem.

Jag tänker främst på att när batterier är på väg att ta slut så kan de gå från 100% laddning till 0% på bara några minuters användning. Dit kommer alla batterier så småningom, men är det helt nya batterier så dröjer det ett antal år innan man når den punkten. Är det använda batterier så vet man helt enkelt inte hur länge det dröjer innan man når dit - kanske bara ett halvår, eller så var batteriet i bra skick och håller flera år.

Det är en Lenovo V110-15ISK 80TL, specifikationer finns i hyperlänken. Har förr använt den till en del äldre spel, men jag tror att den egentligen är overkill för mina nuvarande behov. Behöver främst något att skriva och läsa på, men jag har också rätt digra samlingar av PDF:er som tar en del utrymme i anspråk.
En ganska basic bärbar med andra ord. I stort sett alla datorer du kan hitta idag med lika mycket eller mer RAM och lagringsutrymme kommer nog att räcka för dina behov.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Tack för alla råd!
Det lutar just nu åt att jag köper en begagnad dator. Gick in på Inrego och filtrerade bort allt som gick över budgeten. Så fick jag en nätt liten lista med alternativ. Det är framförallt två jag överväger:

HP Probook X360
+Liten och nätt
+Mycket bra skick
-Litet RAM
+-Priset är billigt, men inger inte särdeles stort förtroende.

DELL Latitude 7290
+Också rätt liten, fast aningen större.
+Bra med RAM
+Föredrar den rent estetiskt
-Sämre skick än den andra.

Just nu lutar jag år DELL:en, men vill kolla ifall nån här har kloka synpunkter att dela med sig av.
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Kan detta vara något
2222kr , dock lite sämre processor än du har...men om jag förstod dig rätt så krävde du inte MER prestanda utan att den skall fungera
oklart märke...tror det är mer eller mindre noname...men fysisk affär så returrätt borde vara lättare.


eller
2390kr
bättre processor än detdu har nu
Känt märke, dock refurbished....


Båda är 14" istället för 15"....oklar om det är tillräckligt mkt mindre?
När jag senast bar runt på en dator tyckte jag 13" var lagom

Din dator 38x26x2,3cm 1,9kg
2222kr 33x22,5x2,2cm 1,4kg
2390kr 33.3x23.4x2cm 1,7kg


Men som sagt, det viktigaste är vad du skall ha den till......om du bara skall konsumera text så är nog en platta bättre.
skall du skriva på den ...ett riktigt tangentbord
Om du skall bära runt på den.....vikt och mått kommer vara viktigt.

men den måste orka med det du vill göra med den.
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Hp Probook....motsvarande cpu som den du har....om den är för trög är detta nog inget bra val , men liten och nätt. Kanske lite för liten för produktion

Dell. Klart bättre processor. Lite större skärm

båda är nog lätta att bära.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
255
Beroendes på vad du behöver för mjukvara kanske en billig chromebook skulle fungera? Det är Black Friday-rea på butiker som Elgiganten så du kan nog få en modell med 8GB RAM för runt 3000 just nu. Om du vill köra Linux går det väl att göra från ett USB-minne?
 
Top