Nekromanti Bildskärm och HD-video (tekniskt problem)

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Hm. Okej, till er som har koll på hårdvara och sånt:

Jag har ett Geforce 970 som har en HDMI, en Displayport och två DVI-kontakter.

Jag har kopplat in min primära skärm via HDMI; skärmen har bara VGA och HDMI.

När jag spelar HD-video (alltså 1920x1080) eller större - fullskärm eller i fönster - så blir skärmen svart en kort stund, som om den ställer in sig till ett nytt läge ungefär.
I vissa fall slutar skärmen inte vara svart, till exempel när jag besöker HTC Vives hemsida och bakgrundsfilmerna där spelas. Då får jag trycka Ctrl+W för att stänga fliken, och efter ett par sekunder får jag bild igen.

Jag har en nyligen införskaffad sekundär skärm som är inkopplad via VGA-kabel och en DVI-VGA-adapter. På den får jag inte samma effekt.

Jag har testat att koppla in primärskärmen via en Displayport-HDMI-adapter i displayporten istället, men får samma effekt.

Vad i hela friden kan det här bero på? Är det något jag skulle kunna fixa med mindre än att köpa ny skärm?


(Jag har också det superduperdryga problemet att om spel byter till vissa upplösningar så kan jag inte maximera dem; eller de blir maximerade, skärmen går in i såntdär växla-läge-grejs, och sen ger den bara upp och minimerar spelet. Misstanke: det handlar om att spelet inte känner av att skärmen bytt läge snabbt nog. Om jag ändrar upplösning i windows innan jag startar spelen funkar det... ibland.)
 
Top