Nekromanti Bildning.. den glömda attributen.

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
Jag uppfattar det som om nästan alla spelare, jag själv också som spelare inte uttnyttjar bildning för det känns, meningslöst, att säga att "du vet inte vem Hertig Yssec är för du har så lite bildning, faktum är att du inte vet hur adelssystemt funkar, du tror att du ska vända dig till borgmästaren :p" blir mest drygt när spelarna vet det off. Och kanske begränsar kampanjen lite om man kör hårt på det. Att tvinga på folk bildning är också en dum idé.

Har det någon praktiskt användning?
 

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
Jag håller med, men...

I de fall där rp inte vet det off (d.v.s. så det bör vara :gremlaugh:) kan man avända det på ett sånt sätt som i dtt inlägg (tror jag)

Ex. Ståendes på en stor kulle och med blicken riktad ner på slätten framför. (ev magiker känner dödens närvaro-kraftnåd alltså) En tät, virvlande dimma sveper runt de otaliga daak-kors som rests i jorden runt foten av kullen. Med tungmod minns riddar Jorgen berättelserna om Kyrkans fruktlösa kamp mot de vildsinta raunlänningarna från norr. På denna plats, denna dödens hemvist för ack så länge sedan. Han upplyser de oventande och oengagerade Äventyrarna om platsens historia innan de kämpar sig ner för branten på jakt efter Jaarums Svartes spår...

Dessutom så finns det ju en maaasa saker som inte tas upp i modulerna, saker som nyfikna rp omöjligt kan veta innan.

Det största problemet med detta är att det känns lite suspekt att få veta något om någoning och samtidigt acceptera att man kännt till detta sen mkt tidigare då det kanske skulle påverkat ens beteende och hur man tyckt och tänkt om framtiden... om ni förstår vad jag menar.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Det största problemet med detta är att det känns lite suspekt att få veta något om någoning och samtidigt acceptera att man kännt till detta sen mkt tidigare då det kanske skulle påverkat ens beteende och hur man tyckt och tänkt om framtiden... om ni förstår vad jag menar.
Det här går lösa genom att man istället för att låta spelledaren hitta på vad rollpersonen vet så får spelaren göra det (speledaren kan förstås bedöma att det inte är sant men sånt behöver inte spelaen veta) alternativt efter ett slag mot bildning så att bildade personer kan tillföra mer till mundana än obildade.

Lijat - som fått ideér på rollspelsmakarforumet.
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Re: Bildning.. den glömda attributen o.s.v.

I min grupp har de mina med spelar ofta typ 21 i VIL, 18 i BIL och 20 i PSY, De spelar dock inte riktigt efter sina attribut, vilket kanske är förståligt, jag menar 21 i VIL!!!!.
så jag brukar skita i vad det står på pappret utan bara köra på hur de spelar, Exempelvis en person som visar stiort inresse för det vi spelar, i detalj beskriver hur han* (*bara hanar än) gör för att lösa problem o.s.v honom berättar jag hur det ligger till för, de andra för har mindre detaljerade saker så att de i alla fall ska hänga med.
likadant med de andra färdigheterna, en som säger att han letar efter kvistar som är t9orra, lägger dem på en torr fläck, tanvänder sitt eldstål för att göra upp eldå ochj sedan lägger större "klabbar" på för att det ska brinna längre, en sådan får dolt slag Ob3t6 emot överlevnad (2,1,5) "perfekt" medans den som säger "jag gör upp eld och lagar mat, misslyckas och får en misserabel liten eld"....

Kanske lite Offtopic men endå..

VH Jens.L "Gåv vid de flåv"
 

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
bestraffning?

medans den som säger "jag gör upp eld och lagar mat, misslyckas och får en misserabel liten eld"....
hm, det är nästan att missbruka sin makt som SL. Tycker spelaren att det är roligare att fokusera sig på något annat;ex. Strid, eller att man inte fastnar i rollspelet, ska dem väl inte bestraffas?
 

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
Det största problemet med detta är att det känns lite suspekt att få veta något om någoning och samtidigt acceptera att man kännt till detta sen mkt tidigare då det kanske skulle påverkat ens beteende och hur man tyckt och tänkt om framtiden... om ni förstår vad jag menar.
det är förvisso sant, men idén är ändock god.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Re: Höga attribut som inte är muskler

Jag har en spelare vars roll har 20 i PER (som dessutom är otroligt dryg och snobbig). Det är omöjligt (läs: mycket svårt för mig) att låta SLP reagera på ett sätt som skulle vara normalt i den situationen.
Vad gör man med sådan karisma? Gifter sig med Kejsaren eller leder en armé emot honom? Får otäcka ärr i ansiktet så man får mer normala 18?
 
G

Guest

Guest
Har spelarna väldigt lågt med bildning så kan de inte ens lokalgeografi och hur mycket saker kostar, så de kanske går vilse på väg till värdshuset, väl där beställer de "Något gott att dricka" sedan ger de pengar tills världshusvärden börjar se glad ut.

En person med låg bildning vet nog inte hur mycket pengar han har och om han skulle veta det så bryr han sig nog inte.
Räkning används bara då det verkligen behövs, varför göra det annars?

På så sätt, kan man få en iövrigt mycket bra karaktär att känna sin nackdel, sedan kan man ju köra med bil som en besläktad färdighet till mångt och mycket.

Hoppas det verkar vettigt.
 
Top