Nekromanti Bildhantering forumservern

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Hej,

Jag postade häromdagen ett inlägg i en tråd i rollspelsmakande-forumet (tråden "Quetzalcoetl.. Olika rån och annat kul"), som bla innehöll bilder på de olika varelser som kort beskrevs. Idag ser alla ut att bara vara "bruten bildlänk".

Det kan det kanske ha varit för alla andra, redan från start - jag vet inte. (Jag kunde se dem.) Jag fick ett felmeddelande att meddelanden max fick innehålla fem bilagor - från början hade jag med fler varelser (o därmed bilder...). Det funkade dock inte att bara radera (samma meddelande kom tillbaka) så det verkar som att även en raderad bild (bilaga) sas "finns kvar" i hanteringen. (Så länge bilden överförts till serven?)

Alltnog, ladda om sidan och klistra in fem av dem på nytt. Postade. Allt verkade (som sagt) funka. Men inte idag. (Nu är det också försent för att gå in och ändra i meddelandet...)

Om det inte beror på att jag helt enkelt gjorde fel (men inte kunde se det, förmodligen för att bilderna låg cachade i min webbläsare) när jag postade om innehållet, känns det ärligt talat som lite skakig hantering av bilder som laddats upp på servern för lokal referens. Vet någon av administratörerna/teknikerna vad detta beror på?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Sapient;n202198 said:
Hej,

Jag postade häromdagen ett inlägg i en tråd i rollspelsmakande-forumet (tråden "Quetzalcoetl.. Olika rån och annat kul"), som bla innehöll bilder på de olika varelser som kort beskrevs. Idag ser alla ut att bara vara "bruten bildlänk".

Det kan det kanske ha varit för alla andra, redan från start - jag vet inte. (Jag kunde se dem.) Jag fick ett felmeddelande att meddelanden max fick innehålla fem bilagor - från början hade jag med fler varelser (o därmed bilder...). Det funkade dock inte att bara radera (samma meddelande kom tillbaka) så det verkar som att även en raderad bild (bilaga) sas "finns kvar" i hanteringen. (Så länge bilden överförts till serven?)

Alltnog, ladda om sidan och klistra in fem av dem på nytt. Postade. Allt verkade (som sagt) funka. Men inte idag. (Nu är det också försent för att gå in och ändra i meddelandet...)

Om det inte beror på att jag helt enkelt gjorde fel (men inte kunde se det, förmodligen för att bilderna låg cachade i min webbläsare) när jag postade om innehållet, känns det ärligt talat som lite skakig hantering av bilder som laddats upp på servern för lokal referens. Vet någon av administratörerna/teknikerna vad detta beror på?
Jag vet inte vad det beror på, men jag kan ge dig standardsvaret: vB5 är en sjukt instabil plattform.

Ska kolla med Lupus om det finns ett mer uttömmande svar.

Arbetet med att migrera till vB4 pågår.

/Magnus
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag har gett upp bildhanteringen i vB5.
Jag laddar upp mina bilder på en extern server som jag har full kontroll över och länkar sedan till denna.
På så sätt får jag aldrig problem med bilder - men det är ju en omständig väg att gå.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Jag lägger alltid in bilder i mina inlägg med img-taggar, dvs. såhär:
Code:
[img]länk-till-bilden-här[/img]
När jag insåg att man kan använda såna taggar (även för annat, som url, spoiler, typsnittsgrad m.m.) blev inläggsskrivandet lite mindre av en plåga här på forumet.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Magnus Seter;n202205 said:
Jag vet inte vad det beror på, men jag kan ge dig standardsvaret: vB5 är en sjukt instabil plattform.

Ska kolla med Lupus om det finns ett mer uttömmande svar.
Tack för svar!

Jag har inte upplevt just detta problem förut - och vB5 är ju vårt ständiga sorgebarn. Vi får hoppas att migreringen går smidigt.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
anth;n202208 said:
Jag har gett upp bildhanteringen i vB5.
Jag laddar upp mina bilder på en extern server som jag har full kontroll över och länkar sedan till denna.
På så sätt får jag aldrig problem med bilder - men det är ju en omständig väg att gå.
Ja, jag har gjort så några gånger ffa när det gäller bilder som varit för stora för att ladda upp på forumservern. Men det enda ställe jag då har att tillgå i dagsläget, är min egen wordpress-blogg, där jag kan dumpa mediefiler mm. Och det kändes lite onödigt omständigt att ladda ned och sen upp fem bilder från wikimedia för att sen länka dem externt, en och en, när alla (utom en som behövde skalas om iofs) höll sig väl under storleksgränsen.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Sapient;n202213 said:
Ja, jag har gjort så några gånger ffa när det gäller bilder som varit för stora för att ladda upp på forumservern. Men det enda ställe jag då har att tillgå i dagsläget, är min egen wordpress-blogg, där jag kan dumpa mediefiler mm. Och det kändes lite onödigt omständigt att ladda ned och sen upp fem bilder från wikimedia för att sen länka dem externt, en och en, när alla (utom en som behövde skalas om iofs) höll sig väl under storleksgränsen.
I det läget hade jag ju varit slapp och hetlänkat direkt till wikimedia.. om det funkar. Inte testat, faktiskt.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
zonk;n202246 said:
I det läget hade jag ju varit slapp och hetlänkat direkt till wikimedia.. om det funkar. Inte testat, faktiskt.
Det går fint om man omsluter bildens länk med img-taggar, som jag beskrev i mitt tidigare inlägg, då laddas bilden direkt i inlägget. Känns som den bästa lösningen för att få in bilder i sina inlägg. Funkar ju dock inte om man inte har en länk till bilden utan har den sparat lokalt på sin dator, då skulle jag nog först lägga upp på lämplig molntjänst (e.g. dropbox) och sen länka dit med samma metod.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
zonk;n202246 said:
I det läget hade jag ju varit slapp och hetlänkat direkt till wikimedia.. om det funkar. Inte testat, faktiskt.
Jo, det låter sig göras - och just de här bilderna hade väl ingen större "omsättning" - men jag har i andra sammanhang märkt att bilder på Wikimedia har en sån, dvs. efter ett visst tag byts de ut. (Av olika skäl, en del för att de laddas upp av någon som inte bryr sig om att göra licensförsäkran på rätt sätt, och då plockas den bort rätt så snabbt. Ibland pga andra skäl, där tex kartmaterial ofta bearbetas i stora samarbetsprojekt - och tex för något år sen (öh, tror jag, tiden går...) gjordes väldigt många kartor om i ett "häv" med övergång till .svg-baserad grafik.

Jag har helt enkelt kommit att betrakta wikimediabilder som allt annat än beständiga. :)

(Dock - en del bilder som används lokalt på den svenskspråkiga delen har närmast evig hållbarhet - jag gjorde en eftermiddag några ganska snabba illustrationer till artikeln "Romersk legion" som ligger kvar ännu efter tolv år... )
 
Top