Nekromanti Bilder vs beskrivningar

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Vad föredrar ni när det gäller färdiga karaktärer, bild eller textbeskrivning?

Ena är väldigt tydligt och lätt att visa upp för övriga spelare, det andra ger mer frihet och möjlighet att ta upp känslor, dofter, manér med mera.

-Gunnar (som sjävlklart vet att man kan ha både och, är det bättre och vilket väljer du om du tvingas välja)
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Bilder är askänsliga för att vara i en estetik folk kan acceptera. Gillar folk inte manga så känns en manga bild rent förstörande, tycker någon photomanipulationer känns fel reser dom ragg osv.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Jättesvår fråga. Om man en gång har börjat med bilder för NPC:s så tenderar spelgruppen att inte riktigt ta NPC:s som man inte har bild för på allvar.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
MrG said:
Vad föredrar ni när det gäller färdiga karaktärer, bild eller textbeskrivning?
Jag kör både och. Det har blivit lite av en ritual att tillsammans leta efter bilder på karaktärerna innan kampanjen verkligen börjar. På karaktärerna tycker jag faktiskt inte det spelar enormt stor roll - men på SLP:er är det guld värt. Spelarna kommer ihåg SLP:n mycket enklare med en bild (särskilt om bilden finns framme, typ statistkort).

Nackdelen är förstås att man i vissa settings får jättesvårt att hitta bilder man är nöjd med, samt att man nog i många fall som spelare och spelledare slutar beskriva sina karaktärers utseende ordentligt. Men fördelarna väger mer än nackdelarna.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,270
Location
Örebro
Jag håller med RipperDoc - jag vill ha båda och skapar också båda till exempelvis konvent. Bilden är för att snabbt ge alla ett hum om hur karaktären ser ut. Beskrivningen kan gå in på mer klädstil, kroppsspråk och liknande. Det utvecklar vad som finns i bilden helt enkelt.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag föredrar isåfall att jag får en karaktär i en bild. Gör det mycket enklare att få fria händer & tolka karaktären utifrån sig själv.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Text. En bild kan antyda något om personligheten. En text kan beskriva exakt.

Sedan - som nämnts redan i tråden - har åtminstone jag höga krav på en bild i sådana här sammanhang. Texten behöver bara ha lite substantiv och adjektiv så får jag gott om info, men om bilden inte är riktigt välgjord stör jag mig på det estetiska.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
En sak som jag har upptäckt funkar väldigt bra ibland (beroende på genre) är att säga vilken skådespelare som spelar karaktären. Då får man med en kort mening inte bara utseendet utan också ett visst "manér" eller vad man skall kalla det för.
 

Uppenbart

Veteran
Joined
15 Aug 2010
Messages
26
Location
Är belägen i Västerås.
Bjorn said:
En sak som jag har upptäckt funkar väldigt bra ibland (beroende på genre) är att säga vilken skådespelare som spelar karaktären. Då får man med en kort mening inte bara utseendet utan också ett visst "manér" eller vad man skall kalla det för.
Oh, är inte det redigt känsligt? Gör folk inte andra kopplingar då till just deras andra roller?
 
Top