Nekromanti Bilder, tips och annat...

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Satt och tänkte härisist vad tråkigt gjorda de flesta Star Wars-rollspelen är (dvs. regelsystemen), typ d20-versionen m.m.
Eftersom jag länge har funderat på att testa att slipa ihop något eget så tänkte jag göra ett Star Wars-rollspel som är löst baserat på reglerna från gamla, hederliga Drakar och Demoner (eftersom många verkar gilla dessa regler).
Tänkte idag dra igång detta projekt (småspåna lite), därför skulle jag gärna vilja be alla som vill bidra till ett bra resultat att skicka mig bilder, tips, regelvarianter osv. antingen till min användare eller till min e-post [color:"red"]magnus.bergstrom@mail.com</FONT>.

Tack på förhand!

//Magnus
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Satt och tänkte härisist vad tråkigt gjorda de flesta Star Wars-rollspelen är (dvs. regelsystemen), typ d20-versionen m.m."

Till dags dato har följande versioner kommit:

West End Games, d6-systemet i utgåvorna 1st Ed, 2nd Ed, samt 2nd Ed Revised&Expanded. Dessutom, översättning av 1st Ed till svenska under namnet Stjärnornas Krig.

Wizards of the Coast, d20-systemet i versionerna Core Rules samt Revised Core Rules.

Två stycken, med andra ord, vilket innebär att du har just lyckats rapa upp hälften av dem. Såvida du inte med "m.m." menar West End Games d6-version, för i så fall har du rapat upp andra hälften.

"Eftersom jag länge har funderat på att testa att slipa ihop något eget så tänkte jag göra ett Star Wars-rollspel som är löst baserat på reglerna från gamla, hederliga Drakar och Demoner (eftersom många verkar gilla dessa regler)."

Till att börja med, det är fel approach. Man ska inte använda ett visst regelsystem för att "många" "verkar gilla" reglerna. Man ska använda dem för att man själv gillar dem. Eller så ska man använda dem för att man får betalt för det.

Gnäll två: jag gillar inte DoDs regelsystem ett jota. Det är en gammal regelmotor, dessutom söndertrimmad till oigenkännlighet. Pendragon- och Cthulhu-varianterna tycker jag om, för de håller sig till grundkonceptet.

Gnäll tre: jag tror inte att en BRP-motor passar till rymdoperahjälteaction som Star Wars - BRP är i allmänhet för jordnära, och Pendragon är faktiskt rätt långt från BRP-motorn. Skulle jag plocka en regelkandidat idag så skulle det nog bli antingen det som finns i Skymningshem (om jag får plocka något eget) eller den Instant Fuzion som finns i Usagi Yojimbo RPG (om jag inte får det).
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Förtydligande...

Två stycken, med andra ord, vilket innebär att du har just lyckats rapa upp hälften av dem. Såvida du inte med "m.m." menar West End Games d6-version, för i så fall har du rapat upp andra hälften.

Det var just WEG's version jag tänkte på förutom det som WotC ger ut. Var dock osäker på om det hade getts ut fler än dessa, så det fick bli m.m...

Man ska inte använda ett visst regelsystem för att "många" "verkar gilla" reglerna. Man ska använda dem för att man själv gillar dem. Eller så ska man använda dem för att man får betalt för det.

Jag gillar dem själv (antagligen för att jag började med dem) också, men jag tror just att det är fler än jag som känner så. Betalt får jag inte för det hela. Jag vill bara göra en kul grej och kanske tillföra andra lite nöje... /images/icons/smile.gif

Vad gäller ditt "gnäll" (som du så fint kallade det /images/icons/smile.gif) så valde jag just DoD-motorn för att jag tycker den känns lättmodifierad och enkel, och jag är en ganska oerfaren spelbyggare. Det kan hända att jag senare ger mig in på en annan motor, då jag ju ändå gillar Star Wars universum som "motiv" för mitt arbete.
I övrigt så har jag aldrig handskats med de motorerna du nämner sist, men jag ska ta mig en kik på dem nu när du nämner dem...

Tack för upplysningarna!

//Magnus
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag tror inte att DoD skulle funka nått vidare (men det kanske bara är jag). Ett system jag däremot tror skulle funka alldeles utmärkt är (hör och häpna) det som används i Kult. Kult har av många fått kritik för att vara för action-orienterat för, enligt kritikerna i alla fall, höra hemma i ett skräckspel. Den flytande actionkänslan som jag tycker finns i spelet borde funka utmärkt till spel i Star Wars-världen (arna) i bästa swashbuckler-science fiction-stil.

/Anders (som först hade tänkt föreslå regelverket till GDVs James Bond, men sket i det då ingen (tyvärr) verkar komma ihåg det)
 
Top