Nekromanti Bilder till Tellakhas

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Jag har skaffat en skanner så att jag kan scanna in lite bilder till mitt pågående projekt Tellakhas.

Projektet tycks ständigt vara i förädring, för nu har jag till viss del övergivit de mörka dragen i spelet. Jag insåg att mörkret kanske gjorde sig bäst som något för rollpersonerna att banka på istället för något för dem att bada i. I varje fall är detta nog sant för min spelvärld och mitt spelsätt.

Ok, vad jag ville komma till: Jag har ritat några bilder här som jag tänkte jag skulle kunna få lite kommentarer på.

Främst, vad ger de för stämning? Är det något man vill se i en rollspelstext (det kan fixas till lite till) eller bör det gömmas undan för att det är så ***** fult.

Alla andra kommetarer är även önskade.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
De är inte något jag skulle vilja se i själva det färdiga spelet. De är dock alldeles utmärkta som skisser som en illustratör kan använda och göra färdiga bilder ifrån.

Vad de ger för känsla?

Jag får lite tidig TSR-vibb från dem, med sina lite enklare bilder. Någon riktig världsstämning tycker jag inte kommer ifrån dem, det behövs lite mer detaljer för det. Jag kan gissa lite ifrån dem dock då det finns elefantandar och trappstegspyramider vilket skulle leda mig till att tro på en korsning mellan indisk och sydamerikansk kultur.

Vad som skulle kunna göra det tydligare är ifall du ger mer prov på arkitektur och vad rollpersonerna kan tänkas se/uppleva.
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
De är inte något jag skulle vilja se i själva det färdiga spelet. De är dock alldeles utmärkta som skisser som en illustratör kan använda och göra färdiga bilder ifrån.
...och...

Någon riktig världsstämning tycker jag inte kommer ifrån dem, det behövs lite mer detaljer för det.
Ok. Jag får arbeta med dem mer. Tidigare har jag inte varit motiverad för jag hade ingen fungerande scanner. Utan den kan jag inte klippa in bilderna i mina texter.

Jag kan gissa lite ifrån dem dock då det finns elefantandar och trappstegspyramider vilket skulle leda mig till att tro på en korsning mellan indisk och sydamerikansk kultur.
Ganska rätt. :gremooo:
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Mkt bra

Ahhh, egyptisk stämning. Ballt! Nu känner jag för att leta upp din fil och läsa den, för egen räknings skull.

Jag rekommenderar att spelmakare försöker slänga in lite sånt här godis när de lägger ut sina spel. Det gör bergis folk intresserade.
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Re: Mkt bra

Ahhh, egyptisk stämning. Ballt! Nu känner jag för att leta upp din fil och läsa den, för egen räknings skull.
Räkna inte med för mycket bara. Texten är lite fattig på stämning, men fullproppad med fakta. Dessutom har spelet förändrats en del. Jag säger inte att texten är ointressant, bara att den har sina brister.

En ny text är på väg. Denna text kommer vara mer likt ett komplett rollspel.

CGH - Misslyckades med sin uppkörning i dag :gremfrown:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ser bra ut !

Hemm !
jag gillade dina bilder ! Det har en mycket bra gund att utgå från, med lite färg till så blir det nog ännu bättre. Men är väll tanken, antar jag..
De påminner lite aven blanning av Inka-inianstämmning med en uppblanning av spanks & egyptisk känsla.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Främst, vad ger de för stämning?

Först när jag såg "Ande vid ruiner" och skriften på pelarna så tänkte jag på Indien, men ju mer jag studerade bilden och särskilt andens klädsel så började jag tänka på Kina. Klädseln påminner om något man skulle kunna återfinna på en kinesisk mandarin ur någon kostymfilm. Den höga hatten, det breda halssmycket och den flortunna känsla av tyg som bilden förmedlar. Brokaden som löper från hals till fotknöl förhöjer intrycket av en fin klädnad kinesisk fotsid klädnad.

Bilden "Elefantlik ande..." gör mig mer övertygad om kina (eller far-far east) som motif. Jag tror att det var elefantens broderade märke mitt på bröstet som och broderiet i dräktens nederkant i kombination med bältet som på nåt sätt "triggar" kinainfluensen igen.

"Fågellik ande..." för mig till egypten. Anden påminner om en egyptisk gud med sitt fågelhuvud. Texten på pelarana får mig då att tänka på egypten. Den (texten alltså) känns egyptisk-pictografisk (koptiska?), men är kinesisk.

"Noshörningslik ande...". Nu är vi återigen i Kina, med tunt tyg, bältesknut och maffigt guldsmycke. Fast är det skrift som löper längs halsen på noshörningen...? Om så är, känns den inte kinesisk.

"Paddlik ande...". Hahaa! Om texten på skölden bakom paddans huvud inte är orientalisk, så vet inte jag. Det kanske inte var avsikten, men jag tolkar den som asiatisk.

"Trogen i stol". Är det Fu-Manchu mustascher, eller är det fu-manchu mustascher, det är frågan. Fast nu när jag ser halsprydnaden och posen... det finns något sydamrikanskt över uppställningen... svårt att sätta fingret på, men inte hade väl azteker skäggväxt...?
Bilden gör mig osäker.

"Trogen komprimerad". Nästan europeiskt utseende, med kraftiga ögonbryn och skäggväxt. Svärdet känns långt, rakt och europeiskt, klädseln asiatisk eller sydamrikansk. (Ja jag vet att jag velar, men jag kan inte riktigt bestämma mig...)

"Trogen som pekar och skriker". Svärdet igen... rakt, europeiskt. Hatten får mig att tänka på en ökensoldat från främlingslegionen, samtidigt är den överarbetad och anakronistisk. En enklare klädedräkt och byxor som slutar i någon snörning. Byxor och sandaler vävs ihop, eller är det stövlar?

"Två tempel". Nu dyker Maya-temat upp, och jag undrar om jag har haft fel med min Kina-linje. Intressant med en kupol på tempeltaket. Zigguraterna för tanken till människo-offer.
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
De verkar ha genomskådat att jag inte har något bestämt alfabet till världen. :gremgrin:

Efter dina kommentarer blev jag uppmärksam på en del saker som inte har varit helt konsekventa (bla. skriften).

Egentligen efterstävar jag inte att kulturen ska vara en kopia utav någon i den riktiga världen. Men det får inte bli en enda stor röra av det hela. Det ska gå att se en delm mönster. Saker skall vara konsekventa.

Byxor och sandaler vävs ihop, eller är det stövlar?
Det är sandaler som lindats ihop med byxorna.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
De verkar ha genomskådat att jag inte har något bestämt alfabet till världen.

Efter dina kommentarer blev jag uppmärksam på en del saker som inte har varit helt konsekventa (bla. skriften).


Ah, men det är väl inget krav. I vår värld så förekommer en hel del olika alfabet, ibland helt olika tal och skriftspråk inom samma kulturgrupp.

Dessutom tenderar ju skriftspråk att falla i glömska med tiden. Helt opassande var det inte med de hieroglyfinspirerade tecknen vid ruinen. Lämningar från en svunnen tid... En otydbar skrift... Ett mysterium...
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: skulle oxo vilja se..

När jag laddade hem zippen första gången (och valde Open då jag fick frågan) så var den tom. När jag laddade hem den och valde Save så gick det bra.

Hjälpte det?
 
Top