Nekromanti Bilder till era projekt

Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Re: ..och så en till [ANT]

Några av mina absoluta favoritbilder. De fångar ögonblicket på ett finurligt sätt.
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
PD å sådant...

Jag tyckte det var enklare att lägga kommentaren om detta här istället för att svara på ett dussin meddelanden...

Om PD. Något sådant finns inte enl. svensk rätt. En upphovsman kan meddela att han inte avser att göra sina ekonomiska rättigheter gällande, men han torde knappast vara bunden av ett sådant vidlyftigt löfte.

När upphovsrätten till ett verk löper ut bli det oskyddat. Vem som helt får använda det men ingen annan än den ursprunglige upphovsmannen får anges som verkets upphovsman. Den här regeln är inte lagfäst, det är en social norm, det anses som oförskämt att t.ex. påstå att man är upphovsman till Mona Lisa. Det finns visserligen ett klassiker skydd i 51§ URL men det får antas att denna paragraf inte längre tillämpas. De s.k.moraliska rättigheterna gäller alltså inte för evigt...

Enl. svensk rätt kan alltså vem som helst kopiera Strindbergs texter men den som gör det får ingen egen upphovsrätt. Den som gör en bearbetning av en av Strindbergs texter (t.ex. en översättning) får dock en självständig upphovsrätt til bearbetningen.

Som påpekats i tråden så skulle jag rekomendera att du för tydlighetens skull använder dig av en "öppet innehålls" licens, t.ex. en av de som creative commons har knåpat ihop.
 

Erkegris

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
8
Location
Brodalen
jummy jummy

yay. älskar såna här trådar. :gremsmile: tycker det e jätteintressant att se vad andra gör och speciellt när det är så olika stilar. Jag skulle må gott om alla folk skickade länkar till mig med gallerier hela dagarna :d

och eftersom det som sat ändå hålls på så får ni gärna kika in på min hemsida: http://www.erkegris.com

det e mycket trams där men förhoppningsvis lite seriöst också :gremwink:

genesis: gillade den där me taggarna på ryggen speciellt! riktigt grymm.
 
Top