Nekromanti Bilder som representerar rollspel

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Vår rollspelsgrupp har blivit inbjudna att medverka och representera bordsrollspel på en liten allmän spelmässa i Trollhättan under sportlovet. Något vi självfallet tycker är roligt och hoppas att vi kan ragga in några till hobbyn. Innan detta konvent bär av stapeln skall det självklart finnas en affisch och tanken är att vi skall skicka ungefär tre bilder som bäst representerar rollspel och ja detta känns lite klurigt. Därför frågar jag er här på forumet, vad för bilder tycker ni bäst representerar bordsrollspel? Har ni några möjliga bilder vi kan använda? med preferenserna då att de är fair use att använda och är nybörjarvänliga.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Jag tänker mer på Elric-bilden som är ikonisk för Drakar och Demoner eller omslaget till Mutant 2089. De är klassiska bilder som representerar rollspel för mig. Annars tror jag inte riktigt jag är med på vad för bilder som "representerar rollspel" tror jag :)

EDIT: Vem som äger dessa bilder och hur man får använda dem vet jag däremot inte...

Cog.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Har inte tid att leta själv men borde väl vara någon bild på folk som faktiskt spelar (och är glada), och så kanske ett par stämningsbilder, men mitt tips är att prata med Sverok, lobba för bl.a. rollspel är liksom vad de gör och de sitter dessutom säkert på ett gäng bilder som de gärna lånar ut.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
För min del så är det omslag på diverse spelböcker: äventyrargrupper med blandningar av kvinnor och män, dvärgar/alver/människor etc. som gör något som grupp.
Klichéer, naturligtvis, men iallafall. Då jag alltid suttit och kluddat under speltillfällen, har det nästan alltid blivit gruppbilder på RP:na, fast det har sällan blivit några riktigt roliga blandningar.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Edit: Läste dåligt, ser att det var till en affisch..
Släng iväg en fråga till rättighetsägarna för säkerhetsskull. Känsn ju osannolikt att de skulle tacka nej till gratis reklam! :)

Angående upphovsrätt som nämndes ovan.
Ta inte betalt för visningen, låt inte visningen av bilderna vara det centrala (vilket det uppenbart inte är i detta fallet) och publicera inte materialet på nätet ellerliknande så är det lugnt.
Offentliga framföranden
21 § Var och en får, med undantag för filmverk och sceniska verk, framföra offentliggjorda verk offentligt
  • 1. vid tillfällen där framförandet av sådana verk inte är det huvudsakliga, tillträdet är avgiftsfritt och anordnandet sker utan förvärvssyfte samt
  • 2. vid undervisning eller gudstjänst.

Riksdagen samt statliga och kommunala myndigheter får i fall som avses i första stycket 1 även framföra offentliggjorda filmverk och sceniska verk. Verken får framföras endast genom en uppkoppling till ett externt nätverk som tillhandahålls i syfte att tillgodose ett allmänt informationsintresse och, beträffande arkiv och bibliotek som avses i 16 § tredje stycket, genom ett tekniskt hjälpmedel avsett för enstaka besökare i syfte att tillgängliggöra verk som ingår i de egna samlingarna. Framförandet får ske endast i riksdagens eller myndigheternas egna lokaler.
Första stycket 2 ger inte rätt att i förvärvssyfte framföra sammanställningar vid undervisning. Lag (2013:691).
 

Kitaeda

Veteran
Joined
8 Dec 2015
Messages
11
För oinvigna så är det såklart bilder på hur det ser ut när folk spelar rollspel, eller till och med actual play från nån Youtube-kanal. Ännu bättre är väl att spela kortare sessioner framför publik med mikrofon och högtalare. Dropin-spel är väl inte helt dumt heller, så att oinvigna får testa på lite. Det förutsätter dock att spelet som spelas är ett regeltunt sådant med förskapade karaktärer. I annat fall hänvisar jag till föregående inlägg om offentliga framföranden gällande upphovsrätt.
 

P@n

Veteran
Joined
12 May 2009
Messages
72
Location
Stockholm, haninge, vändelsö
Jag tror också ni kommer få tillåtelse att använda rollspelsbilder från aktuela rollspel. Det är ju gratis reklam för själva rollspelet. Borde bara vara att dra iväg ett email eller PM (några skapare är ju här på forumet) och hoppas på det bästa.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Fria ligan spelade ju lite Mutant på radio (P3?) vilket kanske ni kan få tillåtelse att använda? Antar att det borde vara fritt att använda. Om inte annat kan ni få min tillåtelse som finansiör genom skatt och licens! :)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
Fair use vore väl de flesta omslag på rollspelsböcker, så länge titlen och sådant är kvar på bilden?
 
Top