Bilder att använda?

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Hej!

Jag håller just på att knåpa ihop ett eget scenarion till en egen spelvärld som jag tänkt spelleda på ett kommande online-konvent. Jag känner att det är rätt viktigt att ha med en hel del illustrationer för att få lite mer känsla, speciellt när man ändå spelar på distans. Inget fancy utan mer bara lite allmäna miljöskildringar och ansikten. Tanken var också att äventyret sedan kunde hamna på alexandria.dk, scenariobanken och liknande ställen om någon skulle vara intresserade av dem.

I vanliga fall skulle jag ha satt mig ned och tecknat lite bilder själv men jag har ont om tid med tanke på att det är mycket med jobbet. Jag skyller dessutom på cellgifterna jag fick 10 år sedan som förstörde finmotoriken i fingrarna och det tar numera väldigt lång tid att göra något som jag är nöjd med.

Ni som knåpar hemma och inte har en stor budget eller tecknar egna bilder till era scenarion hur gör ni? Använder ni gratisbilder från tjänster som unsplash.com eller skippar ni helt enkelt alla former av bilder?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Ofta tecknar jag bilderna själv, kartor och små osr-grejer.
Till Askhem behövde jag en massa bilder så jag insåg att jag inte hade en chans att fixa det själv så då började jag leta och hittade att British Library lägger upp massor av gamla bilder på Flickr. Där upphovsrätten löpt ut. Bra grejer! Kolla här:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag kör mycket unsplash och liknande, ja. Eller skippar bilder helt och hållet. Vill du ha bilder på ansikten kan du ju prova https://www.thispersondoesnotexist.com . Jag vet inte riktigt vad copyrighten på de bilderna är, men eftersom de är helt slumpgenererade av en AI så är de i vilket fall helt unika och därmed rätt svåra att spåra, om man ska vara sådan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Jag vet inte riktigt vad copyrighten på de bilderna är
Jag mailade upphovsmannen och frågade, för ett tag sedan, eftersom jag tänker använda bilderna därifrån till mitt spel Agency. Han svarade såhär:

They are free! All products from AI is uncopyrightable by law. Best with your endeavors
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag kör mycket unsplash och liknande, ja. Eller skippar bilder helt och hållet. Vill du ha bilder på ansikten kan du ju prova https://www.thispersondoesnotexist.com . Jag vet inte riktigt vad copyrighten på de bilderna är, men eftersom de är helt slumpgenererade av en AI så är de i vilket fall helt unika och därmed rätt svåra att spåra, om man ska vara sådan.
Detta har kommit upp förr på forumet, men jag kunde inte hitta det så jag får posta det igen. Jag har testat att köra thispersondoesnotexist tillsammans med Artbreeder. Artbreeder är också en artificiell intelligens som tar och manipulerar bilder genom att kombinera dem med andra. Man kan till och med läsa in ansikten och sedan ändra ansiktsdrag på dem. En helt otrolig resurs som låser upp allting om man skapar ett konto.


Här är min förra rollperson till Coriolis:

1614454019533.png
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Insåg att det inte var så specifikt hjälpsamt.

Jag brukar söka med följande kriterier:

"dutch oil portrait"

"dutch oil stilleben" - det kan ge mycket spännande som inte är porträtt!

Och så finns det en sida på Facebook som heter "Dark Arts" de tipsar om mycket gammalt coolt och mörkt, som oftast är så gammalt att det är fritt att använda.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Tack för alla bra tips och länkar i denna tråd. De är verkligen uppskattade.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Det finns också många webbsidor och appar som erbjuder AI-baserad style transfer. Man laddar upp sin bild och AI:n målar den i van Goghs stil, till exempel. En del av tjänsterna är ganska kassa (om man inte gör ett spel om just dåliga van Gogh-kopior) men det finns guldkorn om man letar lite.
 
Top