Nekromanti Bilbo, hompen, en skär emu och julgranar

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Hm. Kom att tänka på en sak angående inläggen om Sagan om ringen.
Då The hobbit - or there and back again, först kom ut i Sverige, så fanns det en del skillnader mellan dagens version av Bilbo, som gjorts av Britt G. Hallquist.
Boken hette då: "Hompen - eller en resa dit och tillbaka" och var översatt av en Tore Zetter(quist/holm?). I denna version av The hobbit, som grundade sig på den första engelska upplagan av boken, var Gollum ännun inte så elak som han är idag. Bilbo vann gissningsleken, och Gollum visade honom vägen ut. Bilbo hade dessutom döpts om till det "svenskare" Bimbo Backlin, och hobbit kallades för homp. En kul detalj är att Zetter(q/h):s tecknade bild på Gollum och Bilbo framställer Gollum stor som en elefant.
Då Tolkiens redaktör på Allen & Unwin ville ha en fortsättning på den trevliga barnboken, började han skriva Lord of the rings.
För att ringens nya syfte skulle passa in i föregångaren, skrev Tolkien om delar av Bilbo, vilket kom att bli den översättning som är spridd idag. Enstaka exemplar av Hompen går säkert att hitta på antikvariat och loppmarknader.
Angående skära emuer och julgranar, så föll det sig så att inför den amerikanska utgåvan av The hobbit, hade inte omslagsillustratören tid att läsa boken innan han tecknade omslaget.
Då Tolkien fick se omslagsbilkden, då boken var tryckt, blev han rasande. "Vad föreställer det, undrade han", och fick svaret att det föreställde en skär emu, och en julgran med julgranskulor i. Omslaget byttes snabbt ut inför följande upptryckning...

Uppgifterna baseras till stor del på biografin av Humpery Carpenter, "Tolkien - en biografi". Läs den, om ni är intresserade.
Det finns en annan biografi på svenska, skriven av Åke Ohlmarks, "Sagan om Tolkien", men den är inte riktigt sann, och Tolkien hade nog inte gillat den.
Intresse finns hos vederbörande att läsa "Tolkien och den svarta magin", men inget bibliotek tycks kunna hjälpa mig. Någon som har tips?

- Daniel
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Intresse finns hos vederbörande att läsa "Tolkien och den svarta magin", men inget bibliotek tycks kunna hjälpa mig.</I>

Inte? Jag såg den på stadsbiblioteket i Luleå häromåret. Den var rätt kul att bläddra i, för den var så fullklottrad av folks motargument och kommentarer att det knappt fanns ett tomt utrymme på försättsbladen eller i marginalerna; möjligt att bibblot har dragit in det exet just därför.

--
Åke
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Då The hobbit - or there and back again, först kom ut i Sverige, så fanns det en del skillnader mellan dagens version av Bilbo, som gjorts av Britt G. Hallquist.
Boken hette då: "Hompen - eller en resa dit och tillbaka" och var översatt av en Tore Zetter(quist/holm?)."


Zetterholm, hette han:
Författare: Tolkien, John Ronald Reuel
Titel: Hompen, eller En resa dit och tillbaksigen / av J.R.R. Tolkien ; [översatt av Tore Zetterholm] ; [teckningar av Torbjörn Zetterholm] ; [omslag och kartor av Charles Sjöblom]
Ort/Förlag: Stockholm : Kooperativa Förbundets Bokförlag
Utgivningsår: 1947
Omfång: 269 s. : ill., kart.
Originaltitel: The Hobbit, or There and back again

Riddaren - vann westerns figurspel idag


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Riddaren - vann westerns figurspel idag
Det var den enarmade mannens fel!!
/images/icons/shocked.gif: Min indians min när han fick en hagelsvärm i handen och dog

Under den iskalla ytan har jag faktiskt ett hjärta av sten.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag har bestämt för mig att det finns en upplaga av Hompen som är illustrerad av Tove Jansson också.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Såvitt jag vet har Tove Jansson bara illustrerat Bilbo och Sagan om ringen trilogin, och inte någon utgåva av Hompen. Fast jag kan ha fel.
Mina favoritversioner av Sagan om ringen-utgåvorna är de med gula omslag och tecknade Inger Edefelt bilder i cirklar på framsidan, samt de stora, inbundna med ett vitt, välvt streck över omslagsbilden och bokryggen. De senare har jag ofta hittat på antikvariat för uppemot 200 pix/st. Dyrt att vara boksamlare...

- Daniel
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
AAAH

Sluta mobbas.. /images/icons/frown.gif



/Arvidos, kunde inte komma. Borde ha kommit. Var inga problem igentligen. Strulig pappa. Grrr.
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Re: Riddaren, Western och en doktor på rymmen

Faktum var att det var hans (mitt) fel. Men vad kunde jag göra? Alla bara sköt på den armen som de innan hade lyckats skuta av. Tror det var 6 eller 7 skott som träffade armen som inte fanns.

Ashes to Ashes
Dust to Dust
Kragg Hack remains
 

radrat

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
105
Location
Stockholm
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Det var den enarmade mannens fel!!<p><hr></blockquote><p>Eller faktumet att riddaren låg bakbunden borta från striden tills det bara fanns en motståndare kvar och de var två mot en halv!

/Niklas

"Det där går inte fort, gamla russin!"
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
<I>En kul detalj är att Zetter(q/h):s tecknade bild på Gollum och Bilbo framställer Gollum stor som en elefant.</I>

Har du läst utgåvan av biblo som Tove Jansson illustrerade? Även där framställs Gollum som betydligt större än bilbo, men där är han snarare någon sort gigantisk Skellett-näcken med en kranms av sjögräs på huvudet, än en elefant.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Riddaren, Western och en doktor på rymmen

Men den enarmade mannen har ju blivit en narn...

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Åh.

Så smickrande!
Kom det inte så många? Då missade man ju inte så mycket.. /images/icons/smile.gif
Å andra sidan var det ju inte lika kul för dom som kom.. /images/icons/frown.gif

Nä nu får jag sluta innan jag blir /images/icons/crazy.gif (tokig)


-Arvidos, hehe.. /images/icons/wink.gif
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Vad vet jag. En sjysst fajt var det i alla fall. /images/icons/smile.gif

Under den iskalla ytan har jag faktiskt ett hjärta av sten.
 

radrat

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
105
Location
Stockholm
Re: Åh.

Vi hade det faktiskt rätt trevligt (tyckte jag iallafall), speciellt efteråt på cafeét. Bara så du kan ångra dig riktigt att du inte kom! /images/icons/wink.gif

/Niklas

"Det där går inte fort, gamla russin!"
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: AAAH (OT) (XOT+roten ur OT =kvadratroten ur OT

Borås är tråkigt långt bort (alltså inte Borås är tråkigt, det är tråkigt att det ligger så långt bort från Ladyn, men det kanske Du Nightowl är lika glad för)

Min ursäkt är att jag var där och gärna skulle sett flera glada från forumet... får se om jag vågar komma iväg på något konvent, det lär vara fler där...???

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: AAAH (OT) (XOT+roten ur OT =kvadratroten ur OT

Oh nej - Ladyn och resten av rollspel.nu fick gärna vara närmare.

Och min kommentar var riktad till världen i allmänhet. Nu kom den tvärsöver som oartig. [Djuuuuuuup bugning.] Mea culpa!

Nightowl

"Bwaaah! Jag tappa' biran i bollhavet!"
Full och ledsen gymnasist på McDonalds
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Riddaren, Western och en doktor på rymmen

Precis...man skall inte skylla på någon som är död, dvs den enarmade mannen ;-)

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 
Top