Bilbatteri som okynneslarmar

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
271
Har en Skoda Octavia kombi där billarmet går plötsligt då och då (dagligen). Bilbatteriet är nytt och just bytt batteri till bilnyckeln. På verkstaden gjorde de en genomgång och "nollställde/rebootade" bilen, men larmen fortsätter gå igång.

Nån som har tips? Behöver larmbatteriet bytas, is i dörrarna eller vad kan det va?

Har förstås googleat men tycker wrnu är bättre än övriga internet.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,840
Location
Off grid
Hade det varit en Volvo V70 hade man med säkerhet vetat att det var glaskross-sensorerna/kablaget i bagageutrymmet som strulade.

Oklart om Octavian kan ha samma standardfel dock.

//EvilSpook
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
271
Tack för avar Spook!

Glaskross sensor? Vad gör den?

Sensorerna i bagaget = bakluckan glappar?
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,840
Location
Off grid
Sensorn ska känna av om nån krossar rutorna bak. Som jag (lekmannamässigt) förstått det sitter det tunn metallfilm som ska leda strömmen och utlösa larmet om den bryts (?). Den är dock lätt att skada och oxiderar med tiden vilket gjorde att många tidiga Volvos stod och tjöt i tid och otid. Det gick också kablar från dem till backluckan vilka tydligen också var känsliga (för vibrationerna från stängning av luckan misstänker jag).

//EvilSpook
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Sensorn ska känna av om nån krossar rutorna bak. Som jag (lekmannamässigt) förstått det sitter det tunn metallfilm som ska leda strömmen och utlösa larmet om den bryts (?). Den är dock lätt att skada och oxiderar med tiden vilket gjorde att många tidiga Volvos stod och tjöt i tid och otid. Det gick också kablar från dem till backluckan vilka tydligen också var känsliga (för vibrationerna från stängning av luckan misstänker jag).

//EvilSpook
Glappande kablar i bakluckan hade jag också problem med i min Saab 9-5 men det säger ju inget mer än något anekdotiskt.
 
Top